در این مقاله دکتر فرشته معاون جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون آندومتریوز در باروری پاسخ می گویند.

دروانا: 

آیا آندومتریوز باروری به کمک آی وی اف را تحت تاثیر قرار می دهد؟

مسلما آندومتریوز در تمام مراحل IVF تاثیرگذاراست. با وجودی که فاکتور لوله ای در IVF به طریقی bypass می شود و باز بودن لوله ها برای IVF لزومی ندارد ولی آندومتریوز در اطراف لوله ها و تخمدان ها روی ترشحات سیستم تناسلی و وضعیت ایمنی محیط لانه گزینی جنین تاثیرگذاراست. ممکن است آندومتریوز با تغییر در سطوح cytokines و پذیرش ایمنی بدن نسبت به جنین تاثیرگذار باشد.

همچنین آندومتریوز اگر همراه با آدنومیوز (آندومتریوز مهاجم به عضلات رحم) باشد موفقیت در نتیجه IVF را بسیار کم می کند. در بیماران آندومتریوز بخاطر تغییرات خونرسانی اندومتر رحم لانه گزینی جنین و شکل تکامل و تهاجم جفت عوض می شود و پیامدهای بارداری را تغییر می دهد و میزان عوارض سقط، عدم لانه گزینی جنین، زایمان زودرس، دکولمان و جدا شدن زودرس جفت، افزایش فشار خون و مرگ جنین داخل رحم بیشتر است.

در مراحل تشکیل و تمایز تخمک، آندومتریوز دخیل است و نیز هنگام انجام تخمک کشی (ovum pick up) مزاحمت ایجاد می کند و احتمال بزرگ شدن آندومتریوز با داروهای تحریک تخمک گذاری وجود دارد.

وضعیت بارداری بعد از عمل آندومتریوز چگونه است؟

بعد از جراحی آندومتریوز بسته به میزان آسیب وارده از سوی خود آندومتریوز به ذخیره تخمدان و نیز آسیب جراحی به تخمدان میزان باروری امکان کاهش دارد و لذا قبل از جراحی آندومتریوز باید ذخیره تخمدانی ارزیابی شود و جز در موارد نادر که انجام جراحی را ضروری می سازد باید از جراحی و دستکاری های تخمدان اجتناب کرد.

آیا رژیم غذایی در حفظ باروری در افراد مبتلا به آندومتریوز کمک کننده است؟

دیده شده رژیم غذایی حاوی لبنیات و بخصوص انواع پنیر، چربی و گوشت قرمز تاثیر منفی دارد و رژیم مدیترانه ای سرشار از سبزیجات و ماهی بهترین روش برای تغذیه است.

پاسخ داده شده: توسط دکتر فرشته معاون
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه