آندومتریوز، تشخیص آندومتریوز با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون گزینه هایی که برای تشخیص آندومتریوز وجود دارد تنظیم گردیده است. 

دروانا: 

بیماری آندومتریوز یکی از مشکلات شایع در بین زنان می باشد. نام این بیماری از لایه آندومتریوم برگرفته شده است. این لایه به طور طبیعی در داخل رحم قرار دارد. آندومتریوز زمانی روی می دهد که بافت آندومتریوم در فضایی خارج از رحم وارد شود. در بیماری آندومتریوز بافت داخلی آندومتریوم اغلب در تخمدان، لوله های فالوپ، بافت های اطراف رحم و سطح بیرونی رحم مشخص می شود. احتمال ایجاد بافت آندومتریوم در واژن، دهانه رحم، مثانه یا رکتوم نیز وجود دارد. به ندرت آندومتریوز در سایر بخش های بدن مانند ریه ها، مغز و یا پوست مشخص می گردد. بافت آندومتریوز همانند بافت آندومتریوم داخل رحم به طور ماهانه دچار خونریزی می شود اما خونریزی حاصل از این شرایط راهی برای دفع به خارج از بدن ندارد. در تخمدان خون به دام افتاده ناشی از آندومتریوز می تواند منجر به بروز کیست شود. علائم دردناک آندمتریوز بعد از یائسگی معمولا بهبود می یابد زیرا در این زمان بدن مقدار تولید استروژن را کاهش می دهد و با کاهش استروژن توده های آندومتریوز تدریجا کوچک می شوند. اما خانم هایی که در دوران یائسگی از هورمون درمانی استفاده می کنند ممکن است همچنان علائم آندومتریوز را تجربه کنند. و اما روش های تشخیص آندومتریوز چیست؟

تشخیص آندومتریوز: روش های تشخیص آندومتریوز

اگر به علائمی مانند درد شدید به هنگام قاعدگی، خونریزی یا لکه بینی و مشکلات ادراری گوارشی مبتلا هستید می توانید برای معاینه و دریافت مشورت های مناسب به متخصص زنان خود مراجعه کنید. متخصص زنان در صورت مشکوک بودن به وجود آندومتریوز و به منظور تشخیص آندومتریوز اقدامات زیر را انجام خواهد داد:

  • تشخیص آندومتریوز (معاینه لگن): در طول معاینه لگن به منظور تشخیص آندومتریوز پزشک کیست ها و اسکارهای قابل لمس در رحم را بررسی خواهد کرد. اگر توده های ناشی از آندومتریوز کوچک باشد این روش برای تشخیص آندومتریوز مناسب نخواهد بود.
  • تشخیص آندومتریوز (تست های تصویر برداری): متخصص زنان با استفاده از سونوگرافی کیست های تخمدانی حاصل از آندومتریوز را بررسی خواهد کرد. به این منظور اسکنر سونوگرافی یا از طریق دهانه واژن وارد بدن می گردد و یا روی شکم حرکت داده می شود. در هر دو روش از امواج صوتی استفاده می گردد تا تصاویری از ارگان های داخلی ایجاد شود. ام آر آی روش دیگری است که در تشخیص آندومتریوز استفاده می شود. در این روش تصویر سه بعدی از داخل بدن ایجاد می گردد.
  • تشخیص آندومتریوز (دارو درمانی): اگر متخصص زنان علائمی از کیست تخمدان را در سونوگرافی مشاهده نکند در آن صورت داروهایی را برای کنترل درد نسخه خواهد کرد. قرص های ضد بارداری می تواند فشار لگن را در طول پریودها کاهش دهد. دسته دیگری از داروها به نام آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین یا GnRH جریان چرخه قاعدگی در بدن را مسدود می کنند و مقدار استروژن در بدن را کاهش می دهند. استفاده از این داروها در کاهش درد لگن موثر خواهد بود. اگر با استفاده از این داروهای هورمونی درد بهتر شود در آن صورت احتمال تشخیص آندومتریوز شدت می یابد. به خاطر داشته باشید در صورت ابتلا به آندومتریوز با قطع این درمان ها درد دوباره عود می کند.
  • تشخیص آندومتریوز (لاپاراسکوپی): لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی برای بررسی داخل ارگان لگن می باشد تا بافت های آندومتریوز مشخص گردد. در برخی موارد متخصص زنان برای تشخیص آندومتریوز تنها به مشاهده بافت های غیر نرمال تکیه می کند اما در برخی موارد برای تشخیص آندومتریوز به شیوه لاپاراسکوپیک انجام نمونه برداری ضروری خواهد بود. 
برگرفته از: وبسایت https://www.womenshealth.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه