آزمایش ca125 چیست؟ میزان نرمال آزمایش ca125 چقدر است؟ بهترین زمان برای آزمایش ca125 چه موقع است؟ تفسیر آزمایش ca125 چگونه انجام می شود؟ بالا بودن ca125 نشانه چیست؟ ارتباط بین آزمایش ca125 و آندومتریوز چیست؟ برای یافتن پاسخ پرسش های مطرح شده، مقاله پیش رو را دنبال کنید.

دروانا: 

 آیا جواب آزمایش خون ca125 می تواند روشی برای غربالگری سرطان تخمدان محسوب شود؟

آزمایش ca125 به اندازه گیری مقدار فاکتور  ca125در خون اشاره دارد. فاکتور ca125 نوعی پروتئین است که به عنوان آنتی ژن سرطان شناخته می شود.

تفسیر آزمایش ca125 می تواند پزشک را در تشخیص روند سرطان در طول درمان و پس از آن یاری کند. در برخی موارد بالا بودن میزان ca125 می تواند از علائم اولیه سرطان تخمدان در افرادی محسوب شود که در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

باید عنوان داشت آزمایش ca125 به اندازه ای قوی نیست که بتوان در غربالگری سرطان تخمدان از آن بهره برد زیرا خیلی از شرایط غیر سرطانی منجر به بالا بودن میزان ca125 می شوند. برخی شرایط نرمال که با بالا بودن میزان ca125 ارتباط دارند عبارت است از:

برخی سرطان ها نیز در بالا بودن میزان ca125 دخالت دارند:

  • سرطان تخمدان
  • سرطان اندومتر
  • سرطان لوله فالوپ
  • سرطان پریتونئال

آزمایش ca125 چرا انجام می شود؟

آزمایش ca125 و تفسیر آزمایش ca125 به دلایل زیر انجام می گردد:

  • مانیتور کردن روند درمان سرطان: اما باید به خاطر داشت تفسیر آزمایش ca125 در روند درمان سرطان تخمدان همیشه منجر به نتایج مطلوب نمی شود و حتی برخی اوقات انجام آزمایش ca125 می تواند جلسات اضافی و غیر ضروری شیمی درمانی را به همراه داشته باشد.
  • غربالگری سرطان تخمدان در افرادی که در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند: اگر شما سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان تخمدان و یا سرطان سینه را دارید ممکن است انجام آزمایش ca125 و تفسیر آزمایش ca125 بتواند راهی برای غربالگری سرطان تخمدان محسوب شود. برخی از پزشکان در گروه افراد پر خطر انجام آزمایش ca125 را همراه با سونوگرافی های ترانس واژینال هر شش ماه یک بار توصیه می کنند. اما باید توجه داشت در برخی افراد مبتلا به سرطان تخمدان میزان ca125 نرمال می باشد. همچنین در برخی موارد بالا بودن میزان ca125 فرد را در معرض انجام تست های تشخیصی خطرناک و غیر ضروری قرار می دهد.
  • بررسی احتمال عود سرطان: بالا بودن میزان ca125 می تواند نشان دهنده عود سرطان تخمدان پس از درمان باشد. از طرفی مانیتور کردن میزان ca125 لزوما نتایج درمان سرطان تخمدان را تقویت نمی کند.

باید به خاطر داشت اگر پزشک مشکوک به وجود سرطان تخمدان شود در آن صورت نمونه برداری و انجام سونوگرافی از لگن و سایر تست ها را پیشنهاد خواهد کرد.

آمادگی برای انجام آزمایش ca125

برای بررسی میزان ca125 تنها نمونه برداری از خون کافی خواهد بود و شما پس از انجام آزمایش ca125 فورا می توانید به فعالیت های روزمره بازگردید.

تفسیر آزمایش ca125

تفسیر آزمایش ca125 بر حسب واحدهای مشخصی در هر میلی لیتر خون انجام می شود. دکتر متخصص در مورد میزان نرمال آزمایش ca125 یا به عبارتی میزان نرمال ca125 نظر می دهد و عدد را تشخیص می دهد. بالا بودن ca125 نشانه چیست؟ برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشت دلایل بالا بودن ca125 می تواند شرایطی خوش خیم و یا سرطان هایی مانند سرطان تخمدان و یا اندومتر باشد. پزشک برای تشخیص نهایی انجام آزمایشات بیشتری را در نظر خواهد گرفت.

اگر تشخیص سرطان تخمدان، اندومتر، لوله های فالوپ و یا پریتوئنال داده شد، در آن صورت کاهش میزان ca125 نشان می دهد که سرطان به درمان پاسخ داده است. بالا بودن میزان ca125 نشان دهنده عود سرطان و یا رشد مستمر سرطان می باشد.

به طور کلی هیچ یک از دستورالعمل های موجود استفاده از آزمایش ca125 را برای غربالگری سرطان تخمدان در خانم هایی توصیه نمی کند که ریسک ابتلا به بیماری در آنها در حد متوسط می باشد.

 

دکتر لیلا پیرزاده

دکتر لیلا پیرزاده

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر لیلا پیرزاده جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای فلوشیپ انکولوژی زنان از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا پیرزاده
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه