خونریزی بعد از یائسگی علل متعددی دارد که در این مقاله با علل و روشهای درمان آن ها آشنا میشویم.

دروانا: 

خونریزی بعد از منوپوز خونریزی واژینال در خانم هایی است که دچار یائسگی شده اند. هنگامی که یک خانم برای 12 ماه دچار قاعدگی نمی شود، او یائسه شده است. خانم هایی که به خونریزی بعد از یائسگی دچار هستند، باید برای رد مشکلات جدی پزشکی به پزشک مراجعه نمایند. خونریزی واژینال علل متعددی دارد که مهم ترین آن ها شامل خونریزی طبیعی قاعدگی و خونریزی بعد از یائسگی است. سایر علل خونریزی عبارتند از: زخم یا آسیب، سرطان دهانه رحم و عفونت ها شامل عفونت مجاری ادراری. اگر فرد بعد از یائسگی دچار خونریزی واژینال می گردد، پزشک سوالاتی پیرامون مدت زمان خونریزی، مقدار آن، درد یا سایر علائم از او می پرسد. خونریزی می تواند علامتی از سرطان دهانه رحم، رحم یا اندومتر باشد، خونریزی غیر طبیعی باید توسط پزشک ارزیابی شود.

علل خونریزی بعد از یائسگی

چند دلیل برای خونریزی در سنین بعد از یائسگی وجود دارد. برای مثال، خانم هایی که هورمون درمانی جایگزین را دریافت می کنند ممکن است برای چند ماه اول بعد از آغاز درمان خونریزی واژینال داشته باشند. همچنین تصور برخی این است که دچار یائسگی شده اند، در حالی که تخمک گذاری همچنان اتفاق می افتد و موجب بروز خونریزی می شود سایر علل خونریزی بعد از یائسگی عبارتند از:

  • پولیپ های رحمی. پولیپ رحمی توده غیر سرطانی است. با این که پولیپ ها خوش خیم هستند، برخی از آن ها در نهایت به سرطان تبدیل می شوند. تنها علامتی که بیشتر بیماران مبتلا به پولیپ تجربه می کنند خونریزی نامنظم است. پولیپ رحمی اغلب در خانم هایی ایجاد می شود که دچار یائسگی شده اند. با این حال، خانم های جوان تر نیز به آن مبتلا می گردند.
  • هایپرپلازی اندومتر. هایپرپلازی اندومتر افزایش ضخامت اندومتر است. این بیماری علت بالقوه خونریزی بعد از یائسگی محسوب می شود. این وضعیت زمانی بروز می کند که مقدار اضافی استروژن بدون وجود پروژسترون کافی وجود دارد و عموما در خانم های یائسه ایجاد می شود. استفاده طولانی مدت از استروژن موجب افزایش خطر هایپرپلازی اندومتر می گردد و در نهایت در صورت عدم درمان موجب سرطان می شود.
  • سرطان اندومتر. سرطان اندومتر در رحم آغاز می شود. اندومتر لایه ای در دیواره رحم است. در این سرطان علاوه بر خونریزی غیر عادی، فرد درد لگن را نیز تجربه می کند. این وضعیت اغلب به سرعت تشخیص داده می شود؛ زیرا موجب خونریزی غیر طبیعی می گردد که به راحتی مورد توجه قرار می گیرد. در بسیاری از موارد، برداشت رحم به منظور درمان سرطان اندومتر توصیه می شود. حدود 10 درصد از خانم هایی که دچار خونریزی بعد از یائسگی می گردند به سرطان اندومتر مبتلا هستند.
  • سرطان دهانه رحم. خونریزی بعد از یائسگی اغلب بدون خطر است اما می تواند نشانه ای نادر از سرطان دهانه رحم باشد. سرطان دهانه رحم به تدریج پیشرفت می کند. برخی مواقع پزشکان می توانند این سلول های سرطانی را در معاینه روتین شناسایی کنند. سایر علائم سرطان دهانه رحم شامل درد حین مقاربت یا ترشحات غیر طبیعی واژینال در خانم های یائسه هستند.

علائم خونریزی بعد از یائسگی

بسیاری از خانم هایی که دچار این خونریزی می شوند علائم دیگری ندارند. بروز علائم دیگر به علت خونریزی بستگی دارد. بسیاری از علائم یائسگی همانند گرگرفتگی اغلب در طول دوره یائسگی تقلیل می یابند. علائم یائسگی در خانم ها شامل خشکی واژن، کاهش میل جنسی، بی خوابی، بی اختیاری ادرار استرسی، شیوع بیشتر عفونت مجاری ادراری و افزایش وزن هستند.

درمان خونریزی بعد از یائسگی

درمان خونریزی به علت و مقدار آن و سایر علائم موجود بستگی دارد. در برخی موارد، خونریزی بعد از یائسگی نیازی به درمان ندارد.

  • کرم های استروژن. اگر خونریزی بعد از یائسگی در اثر نازک شدن و آتروفی بافت واژن ایجاد شده باشد، پزشک کرم استروژن را تجویز می کند.
  • برداشت پولیپ. برداشت پولیپ به کمک جراحی به درمان خونریزی بعد از یائسگی کمک می کند.
  • پروژستین. پروژستین در هورمون درمانی جایگزین به کار می رود. اگر بافت اندومتر دچار رشد بیش از حد شده باشد، پزشک این روش درمانی را توصیه می کند. پروژستین می تواند رشد بیش از حد بافت را کاهش داده و در نتیجه خونریزی را کاهش دهد.
  • هیسترکتومی. اگر خونریزی به کمک روش های غیر تهاجمی قابل درمان نباشد، هیسترکتومی انجام می گیرد؛ در هیسترکتومی، پزشک رحم بیمار را برمی دارد؛ این جراحی به کمک لاپاراسکوپی یا جراحی باز انجام می گیرد. 
دکتر شیدا دلفان کریمی

دکتر شیدا دلفان کریمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شیدا دلفان کریمی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند که بیش از 14 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند. همچنین خانم دکتر کریمی تحقیقات علمی در زمینه های بررسی میزان سیر پروگنوز کانسر تخمدان و کانسر آندومتر به انجام رسانده اند.
 
تایید شده توسط: دکتر شیدا دلفان کریمی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه