عوارض آنفولانزا در بارداری بسیار خطرناک است بنابراین استفاده از واکسن آنفولانزا در بارداری به همه خانم های باردار توصیه می شود. زمان تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری زمان مشخصی نیست. یعنی شما در هر زمانی از بارداری می توانید اقدام به تزریق واکسن کنید.

دروانا:

آیا مصرف واکسن آنفلوآنزا در بارداری بی خطر است؟

استفاده از واکسن آنفلوآنزا که اصطلاحا به آن آنفولانزا گفته می شود در بارداری بی خطر است، در حقیقت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها همچنین انجمن زنان و زایمان به همه خانم های باردار توصیه می کنند که در فصولی که آنفلوآنزا در آن ها شایع می باشد تزریق واکسن انفلوآنزا در بارداری را فراموش نکنند. زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری صرف نظر از سه ماهه های بارداری می باشد.

موارد استفاده از واکسن آنفلوآنزا در بارداری

استفاده از واکسن آنفلوآنزا در بارداری می تواند در موارد زیر کمک کننده باشد:

  • پیشگیری از آنفلوآنزا و عوارض آنفلوآنزا در بارداری: آنفولانزا در بارداری سبب بروز بیماری شدید در مقایسه با خانم های غیر باردار می باشد. بستری شدن در بیمارستان از عوارض آنفلوآنزا در بارداری محسوب می شود. استفاده از واکسن آنفلوآنزا در بارداری ریسک ابتلا به بیماری آنفلوآنزا را کاهش می دهد.
  • پیشگیری از مشکلات بارداری که در اثر آنفولانزا ایجاد می شود: برخی تحقیقات نشان می دهد ابتلا به آنفلوآنزا یا بیماری های شبیه به آنفلوآنزا در طول سه ماهه اول بارداری با افزایش ریسک نقص در جنین ارتباط دارد. آنفلوآنزا در طول بارداری با افزایش ریسک سقط، زایمان زودرس، وزن اندک نوزاد به هنگام تولد و مرگ جنین ارتباط دارد. دکتر شیدا دلفان کریمی متخصص زنان، زایمان و نازایی بیان می کنند که برخی از مطالعات احتمال می دهند که بروز آنفلوآنزا در بارداری خطر اختلالات روحی همچون افسردگی، اوتیسم و... را در کودک متولد شده بالا می برد.
  • استفاده از واکسن آنفولانزا در بارداری نوزاد را پس از تولد محافظت می کند. نوزادان در خطر ابتلا به علائم شدید آنفلوآنزا قرار دارند اما نوزادان تا قبل از شش ماهگی نمی توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. اگر شما واکسن آنفولانزا در بارداری را دریافت کنید در آن صورت آنتی بادی هایی که در شما ساخته می شود می تواند از طریق جفت و شیر وارد بدن نوزاد شود. این آنتی بادی ها نوزاد را از ابتلا به آنفلوآنزا در امان می دارد.

فرم دارویی واکسن آنفلوانزا

به هنگام دریافت واکسن آنفولانزا باید فرم تزریقی واکسن را دریافت کنید. فرم تزریقی واکسن آنفولانزا از ویروس غیر فعال آنفلوآنزا ساخته شده است بنابراین برای مادر و جنین در حال رشد بی خطر می باشد. اما استفاده از فرم اسپری بینی واکسن آنفولانزا در بارداری توصیه نمی شود.

در حالی که واکسن ها ریسک بروز برخی عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک را به دنبال دارند، اما تحقیقات چیزی مبنی بر احتمال بروز این عوارض در استفاده از واکسن آنفولانزادر بارداری احتمال نشان نداده است. زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری زمان مشخصی نیست. شما می توانید در طول ماه های بارداری و در فصولی که بیماری آنفولانزا شایع است از واکسن آنفولانزا استفاده کنید. اگر شما در مورد عوارض  واکسن آنفولانزادر دوران بارداری، عوارض واکسن آنفولانزا در زنان باردار، زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری و عوارض آنفلوآنزا در بارداری نگرانی هایی دارید می توانید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

دکتر شیدا دلفان کریمی

دکتر شیدا دلفان کریمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شیدا دلفان کریمی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند که بیش از 14 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند. همچنین خانم دکتر کریمی تحقیقات علمی در زمینه های بررسی میزان سیر پروگنوز کانسر تخمدان و کانسر آندومتر به انجام رسانده اند.
 
تایید شده توسط: دکتر شیدا دلفان کریمی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه