حاملگی های پر خطر به دلایل مختلفی اعم از وجود سابقه برخی بیماری ها در مادر روی می دهد. در این مقاله مروری بر عوامل موثر در حاملگی های پر خطر مانند فشار خون بالا، سندرم تخمدان پلی کیستیک خواهیم داشت. 

دروانا: 

حاملگی های پر خطر

برخی فاکتورها سبب می شود تا حاملگی در دسته حاملگی های پر خطر قرار گیرد.

ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند فشارخون بالا و سندرم تخمدان پلی کیستیک از جمله مواردی است که سبب می شود مادران حاملگی های پر خطر را تجربه کنند. ابتلا به فشار خون بالا و کنترل نشده در مادر سبب می شود ارگان هایی مانند کلیه ها آسیب ببیند از طرفی احتمال بروز پره اکلامپسی نیز وجود خواهد داشت.

حاملگی های پرخطر: سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از عواملی می باشد که احتمال بروز حاملگی های پرخطر را به دنبال دارد. خانم های مبتلا به این اختلال بیشتر در خطر از دست دادن بارداری قبل از هفته 20 قرار دارند.

حاملگی های پرخطر: دیابت بارداری

دیابت در بارداری، بروز پره اکلامپسی و احتمال انجام سزارین از دیگر عواملی است که سبب می شود افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک حاملگی های پر خطر را تجربه کنند. خانم های مبتلا به دیابت نیز در خطر تجربه حاملگی های پر خطر قرار دارند. افزایش قند خون احتمال بروز نقص در جنین را افزایش می دهد. خانم های مبتلا به دیابت که کنترل مناسبی بر بیماری خود ندارند ممکن است تغییراتی را در متابولیسم خود در بارداری تجربه کنند که نتیجه آن دریافت مراقبت های درمانی بیشتر خواهد بود.

حاملگی های پرخطر: بیماری های شدید کلیوی

ابتلا به بیماری های شدید کلیوی نیز می تواند احتمال حاملگی های پر خطر را همراه داشته باشد که از آن جمله می توان به زایمان زودرس، کاهش وزن جنین هنگام تولد و پره اکلامپسی اشاره کرد. تقریبا یک پنجم خانم هایی که در بارداری به پره اکلامپسی دچار می شوند به بیماری کلیه تشخیص داده نشده مبتلا هستند.

حاملگی های پرخطر: بیماری هایخود ایمنی

بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و ام اس نیز احتمال حاملگی های پرخطر و بروز عوارضی مانند زایمان زودرس و مرده زایی را همراه دارد. برخی بیماری های خود ایمنی در طول بارداری تشدید می شود. داروهای به کار رفته برای کنترل اختلالات خود ایمنی در بارداری احتمال آسیب به جنین را در پی دارد. مشکلات تیروئید در بارداری نیز سبب ایجاد حاملگی های پر خطر و مشکلاتی در جنین اعم از نارسایی قلبی، اضافه وزن نامناسب و اختلال در رشد مغزی جنین می شود.

حاملگی های پرخطر: سایر عوامل

ابتلا به عفونت زیکا، اچ آی وی و چاقی نیز احتمال حاملگی های پر خطر را به طرق مختلف به همراه خواهد داشت.

اما در ادامه به شرایط ایجاد شده در دوران بارداری می پردازیم که منجر به بروز حاملگی های پر خطر می گردد:

  • حاملگی های پر خطر (بارداری چند قلو): بارداری های چند قلو احتمال زایمان زودرس را به همراه دارند. زایمان زودرس قبل از هفته 37 بارداری روی می دهد. بارداری بعد از 30 سالگی همچنین استفاده از روش های درمان ناباروری احتمال چند قلو شدن را به دنبال دارد. زایمان زودرس احتمال انجام سزارین را به دنبال دارد. نوزادان نارس ممکن است بعد از تولد به درستی تنفس نکنند.
  • حاملگی های پر خطر (دیابت بارداری): دیابت بارداری یکی از فاکتورهایی است که در ایجاد حاملگی های پر خطر نقش دارد. دیابت بارداری زمانی روی می دهد که فرد پیش از بارداری به دیابت مبتلا نبوده باشد. دیابت بارداری خطر بروز وضع حمل و زایمان زودهنگام و افزایش فشار خون را به دنبال دارد. احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در زندگی آینده مادر و فرزند او مطرح خواهد بود. خوشبختانه با کنترل مناسب دیابت بارداری احتمال بروز حاملگی های پرخطر کاهش می یابد.
  • حاملگی های پر خطر (پره اکلامپسی و اکلامپسی): پره اکلامپسی به افزایش ناگهانی فشار خون مادر بعد از هفته 20 بارداری اشاره دارد که احتمال حاملگی های پر خطر را به دنبال دارد. این عارضه می تواند بر ارگان هایی مانند کلیه ها، کبد و مغز تاثیر بگذارد. بروز پره اکلامپسی برای مادر و جنین خطرناک خواهد بود. اکلامپسی فرم شدید پره اکلامپسی می باشد که در آن احتمال وقوع تشنج و کما وجود دارد.
  • حاملگی های پر خطر (سابقه قبلی در زایمان زودرس): خانم هایی که قبلا سابقه وضع حمل و زایمان زودرس داشته اند در بارداری فعلی خود نیز در خطر تجربه چنین عارضه ای قرار خواهند داشت.
  • کشیدن سیگار، مواد مخدر و مصرف الکل نیز احتمال تجربه حاملگی های پر خطر را به دنبال دارد. بارداری در سنین پایین یا سنین بالای 35 سال نیز ممکن است منجر به حاملگی های پر خطر گردد. 
دکتر شیدا دلفان کریمی

دکتر شیدا دلفان کریمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شیدا دلفان کریمی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند که بیش از 14 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند. همچنین خانم دکتر کریمی تحقیقات علمی در زمینه های بررسی میزان سیر پروگنوز کانسر تخمدان و کانسر آندومتر به انجام رسانده اند.
 
تایید شده توسط: دکتر شیدا دلفان کریمی
برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه