پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر شیدا دلفان کریمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دلایل و راه های درمانی نزدیکی دردناک چیست؟

دکتر شیدا دلفان کریمی

دکتر شیدا دلفان کریمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شیدا دلفان کریمی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند که بیش از 14 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند. همچنین خانم دکتر کریمی تحقیقات علمی در زمینه های بررسی میزان سیر پروگنوز کانسر تخمدان و کانسر آندومتر به انجام رسانده اند.
 

پرسش سایت دُروانا:

خانمی که بعد از دوران یائسگی در هنگام نزدیکی احساس درد دارد و از نزدیکی لذت نمی برد.

  1. علت درد و سوزش در هنگام نزديكي چیست؟
  2. راه های درمان درد و سوزش در هنگام نزديكي چیست؟

پاسخ دکتر شیدا دلفان کریمی:

علت درد و سوزش در هنگام نزديكي چیست؟

نزدیکی جنسی باید بخش خوشایندی در روابط شما باشد، اما برخی خانم ها بعد از دوران یائسگی دچار مشکلاتی می شوند که دچار درد و سوزش در هنگام نزدیکی می شوند. یکی از دلایل درد هنگام نزدیکی افت مقدار استروژن بعد از دوران یائسگی است که منجر به خشکی واژن می شود. سایر دلایل درد هنگام دخول عبارت است از:

  • افتادگی رحم
  • عفونت های واژن
  • سفتی ماهیچه های واژن
  • آندومتریوز
  • بیماری پوستی lichen sclerosis که سبب نازک شدن پوست ناحیه جنیتال می شود
  • فیبروئید رحم یا جراحی لگن (برای مثال هیسترکتومی)

راه های درمان درد و سوزش در هنگام نزديكي چیست؟

همچنین دکتر دلفان کریمی به این نکته اشاره کردند که اگر چه نزدیکی مسئله ای است که افراد به راحتی در مورد آن با پزشک خود صحبت نمی کنند اما مهم است که برای بررسی علل فیزیکی درد هنگام دخول و درمان درد هنگام نزديكي به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد. اگر خشکی واژن مطرح باشد شما می توانید از لوبریکانت با پایه آب استفاده کنید یا این که پزشک می تواند کرم استروژن واژینال یا حلقه های آن را برای شما نسخه کند تا به این ترتیب به همراه کرم ها و پمادهای حاوی L-Arginine انعطاف پذیری بافت واژن افزایش یابد تا درد هنگام دخول شما کاهش یابد. سازمان غذا و دارو روش حدیدی را برای درمان درد هنگام نزديكي در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند تایید کرده است. داروی Ospemifene قرصی است که مانند استروژن عمل می کند و بافت واژن را ضخیم می کند. مطالعات نشان داده است این دارو می تواند درد هنگام دخول را کاهش دهد اما ممکن است ریسک سرطان آندومتر را افزایش دهد.

در مورد برخی خانم ها علت درد واژن هنگام نزديكي اصلا فیزیکی نیست، بلکه بخاطر نداشتن تمرکز ذهنی در زمان نزدیکی می باشد. در این صورت مشاوره می تواند به فرد و همسرش کمک کند تا بتوانند از این جنبه زندگی خود لذت برند.


برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه