بیماری های مادرزادی قلبی انواع گوناگونی دارند که هر یک به گونه ای پمپ خون از قلب به سراسر بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. 

دروانا:

استنوز دریچه آئورت

استنوز دریچه آئورت یک نقص مادرزادی قلبی خطرناک است. در این بیماری، دریچه آئورت که جریان خون از اتاقک اصلی پمپ قلب (بطن چپ) به سرخرگ اصلی بدن (آئورت) را کنترل می کند تنگ می شود. این پدیده خروج خون غنی از اکسیژن از قلب به بقیه بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب افزایش ضخامت ماهیچه بطن چپ می گردد؛ زیرا عمل پمپاژ برای قلب دشوار تر می شود.

کوارکتاسیون آئورت

کوارکتاسیون آئورت زمانی رخ می دهد که سرخرگ اصلی بدن تنگ می شود؛ بدین معنی که خون کمتری در داخل آن جریان می یابد. این بیماری مادرزادی قلبی ممکن است به تنهایی یا به همراه انواع دیگر بیماری های مادرزادی قلبی همانند نقص سپتوم بطنی یا داکتوس آرتریوزوس بروز کند. تنگی آئورت می تواند شدید باشد و اندکی بعد از تولد نوزاد به درمان نیاز داشته باشد یا خفیف باشد که در مراحل بعدی زندگی نیاز به درمان پیدا کند.

آنومالی ابشتین

این بیماری مادرزادی قلبی یک بیماری نادر است که در آن دریچه طرف راست قلب (دریچه سه لتی) که دهلیز راست را از بطن راست جدا می کند به خوبی تکامل نمی یابد. در این صورت خون در مسیر اشتباهی در قلب جریان می یابد و بطن راست کوچک تر شده و کارایی کمتری خواهد داشت. در این بیماری خون به خوبی به سمت ریه ها پمپاژ نمی شود و در نهایت موجب کبودی در بیمار می گردد.

داکتوس آرتریوزوس

همچنان که جنین در رحم مادر در حال تکامل است، یک رگ خونی به نام داکتوس آرتریوزوس سرخرگ ریوی را مستقیما به آئورت متصل می کند. این رگ خونی خون را از ریه به سمت آئورت هدایت می نماید. در نقص داکتوس آرتریوزوس، این اتصال بعد از تولد از بین نمی رود؛ در این صورت خون اضافی به داخل ریه ها پمپ شده و موجب فشار بیشتر بر قلب و ریه ها می گردد. درمان این بیماری ساده و آسان است. اما اگر بی توجهی شود موجب مشکلات جبران ناپذیری روی قلب می شود.

استنوز دریچه ریوی

استنوز دریچه ریوی نقصی است که در آن دریچه ریوی که جریان خون از بطن راست قلب به ریه ها را کنترل می کند تنگ تر از حالت نرمال است. در این صورت، پمپ طرف راست قلب برای پمپ خون از دریچه تنگ به ریه ها تحت فشار بیشتری قرار می گیرد و روی ماهیچه های قلب اثرات مضر ایجاد می شود.

نقص سپتوم دهلیزی

در نقص سپتوم دهلیزی، حفره ای بین دو اتاقک جمع کننده قلب (دهلیز راست و چپ) وجود دارد. هنگامی که کودک به نقص سپتوم دهلیزی دچار است، خون اضافی از این حفره به سمت راست قلب راه می یابد و موجب کشیدگی و بزرگ شدن آن می گردد و در دراز مدت اثرات مخرب روی قلب ایجاد می کند.

نقص سپتوم بطنی

نقص سپتوم بطنی فرم شایعی از بیماری مادرزادی قلبی است. این بیماری زمانی رخ می دهد که حفره ای بین دو اتاقک پمپ کننده قلب (بطن راست و چپ) وجود دارد. در این صورت به علت فشار موجود میان دو بطن، خون اضافی از طریق این حفره از بطن چپ به راست جریان می یابد. خون اضافی به ریه رسیده و موجب افزایش فشار در ریه ها و کشیدگی در اتاقک پمپ کننده سمت چپ می گردد. حفره های کوچک اغلب در نهایت برطرف می گردند اما حفره های بزرگ تر به کمک جراحی بسته می شوند.

نقصایص تک بطنی

در نقص تک بطنی تنها یکی از اتاقک های پمپ کننده به خوبی تکامل می یابد. بدون درمان، این نقص ظرف چند هفته بعد از تولد کشنده خواهد بود. با این حال، امروزه جراحی های پیچیده قلب به منظور افزایش طول عمر کودکان مبتلا انجام می گیرند اما علائم بیمار برطرف نمی شوند. دو نوع از نقص تک بطنی:

سندرم هیپوپلاستیک سمت چپ قلب

سندرم هیپوپلاستیک سمت چپ قلب نوع نادری از بیماری مادرزادی قلبی است که در آن سمت چپ قلب به خوبی تکامل نیافته و بسیار کوچک است. این بیماری موجب می گردد که بدن به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نکند.

آترزی تریکوسپید

در آترزی تریکوسپید، دریچه تریکوسپید قلب به خوبی تشکیل نمی شود. این دریچه اتاقک جمع کننده راست (دهلیز راست) را از اتاقک پمپ کننده راست (بطن راست) جدا می کند. در این نقص، خون نمی تواند به درستی بین اتاقک ها جریان یابد و موجب عدم تکامل مناسب بطن راست می گردد.

جابه جایی سرخرگ های بزرگ

این نقص مادرزادی نادر اما خطرناک است. در جابه جایی سرخرگ های بزرگ، دریچه های آئورت و ریوی و سرخرگ هایی که به آن ها متصل هستند (سرخرگ ریوی و سرخرگ آئورت) جابه جا شده و به اتاقک پمپ کننده اشتباه متصل می شوند. این موجب می گردد که خون کم اکسیژن به سراسر بدن پمپ شود.

دکتر اسفندیار نجفی توانا

دکتر اسفندیار نجفی توانا

فوق تخصص قلب کودکان
دكتر اسفنديار نجفي توانا فوق تخصص قلب کودکان در کرج، دکتر اسفندیار نجفی توانا عضو انجمن متخصصین قلب ایران و دارای بیش از 23 سال سابقه پزشکی و طبابت می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر اسفندیار نجفی توانا
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه