سازمان غذا و دار آمریکا استفاده درمانی داروی ضد صرع فیکومپا را به عنوان درمان اصلی و کمکی تشنج پارشیال با یا بدون تشنج ژنرالیزه ثانویه در کودکان 4 ساله و بزرگتر، گسترش داد.

دروانا:

تاییدیه سازمان غذا و دارو: 28 سپتامبر 2018 (تاییدیه اول 22 اکتبر 2012)

اسم برند: فیکومپا

اسم ژنریک: پرامپانل

اشکال دارویی: قرص و سوسپانسیون خوراکی

کمپانی تولید کننده: Eisai Inc.

استفاده درمانی: صرع، تشنج

داروی فیکومپا یک آنتاگونیست غیر رقابتی گیرنده گلوتامات است که برای درمان تشنج پارشیال و درمان کمکی تشنج تونیک کلونیک ژنرالیزه در بیماران مبتلا به صرع به کارمی رود. مکانیسم اثر دقیق این دارو در بدن انسان مشخص نیست. این داروی ضد صرع تاکنون برای درمان تشنج در بزرگسالان و کودکان حداقل 12 ساله مورد استفاده قرار میگرفت.

بیماری صرع بیماری است که موجب بروز تشنج هایی می گردد که عملکرد های مختلف ذهنی و فیزیکی را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری صرع یکی از شایع ترین اختلالات عصبی است که در حدود 470000 کودک را در آمریکا درگیر کرده است. کودکان مبتلا به تشنج های کنترل نشده در معرض خطر بالای مرگ ناگهانی در اثر صرع هستند که نسبتا در کودکی نادر است اما در صورت ادامه یافتن بیماری صرع تا بزرگسالی خطر آن افزایش می یابد.

فیکومپا داروی نسخه ای است که برای درمان تشنج پارشیال با یا بدون تشنج ژنرالیزه ثانویه مصرف دارد و در کنار داروهای دیگر برای درمان تشنج تونیک کلونیک ژنرالیزه به کار می رود.

سازمان غذا و دار آمریکا استفاده درمانی این داروی ضد صرع را به عنوان درمان اصلی و کمکی تشنج پارشیال با یا بدون تشنج ژنرالیزه ثانویه در کودکان 4 ساله و بزرگتر، گسترش داد. این دارو در دو فرمولاسیون قرص (2,4,6,8,10,12 میلی گرم) و سوسپانسیون خوراکی (0.5 میلی گرم) طراحی شده است.

کمپانی تولید کننده دارو به دنبال یافتن گزینه های درمان برای بیمارانی در تمام سنین به منظور کنترل بهتر تشنج ها و رسیدن به زندگی بدون حملات صرع است. این کمپانی اظهار می دارد که اثرات فیکومپا در کاهش بروز تشنج ها در کودکان مبتلا به صرع بسیار شگفت آور است.

کودکان برای کنترل صرع با داروی فیکومپا تنها یک بار در روز دارو مصرف می کنند؛ این دارو نیمه عمری طولانی دارد و حتی با از دست رفتن یک دوز، سطح دارو در پلاسما ثابت نگه داشته می شود. استفاده از فیکومپا در درمان تشنج پارشیال در نوجوانان و کودکان 4-12 سال مبتلا به صرع با مطالعات سه فازی انجام شده بر روی فیکوپا مصرفی در بیماران بزرگسال مبتلا به تشنج پارشیال، پشتیبانی می شود. ایمنی دارو با دو مطالعه بر روی کودکان 4-12 ساله مبتلا به بیماری صرع بررسی شد؛ 225 نفر از بیماران داروی فیکومپا را دریافت می کردند که 110 نفر از آن ها 6 ماه و 21 نفر از آن ها به مدت یک سال در معرض دارو قرار گرفتند. عوارض جانبی دارو در کودکان 4-12 ساله مشابه عوارضی بود که در بیماران بالای 12 سال دیده شدند.

نتایج نهایی این مطالعات حمایت از تاییدیه سازمان غذا و دارو برای کاربرد این دارو در کنترل بیماری صرع در کودکان 4-12 ساله بود.

برخی از بیماران با مصرف فیکومپا دچار عوارض روانی شدید مانند عصبانیت، تجاوز، زود رنجی و افکار آسیب رساندن به دیگران می شوند. این عوارض اغلب در اوایل درمان با فیکومپا و یا تغییر دوز دارو ظاهر می شوند. مشکلات حافظه، هذیان گویی و سرگیجه، مشکل در راه رفتن و از دست دادن تعادل از دیگر عوارض جانبی داروی فیکومپا هستند.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه