دانشمندان معتقدند که با فهم نحوه عملکرد ایزوترتینوئین، امکان تولید یک داروی مشابه یا اثرگذاری بیشتر و بدون عوارض جانبی وجود دارد.

دروانا:

منتشر شده در مجله Investigative Dermatology.، 3 ژانویه 2019

مطالعه ای جدید نشان می دهد که یک داروی قدیمی آکنه ممکن است یک عامل کلیدی در دستیابی به درمان جدیدتر و ایمن تر برای آکنه باشد. ایزوترتینوئین شکلی از ویتامین آ است و سال های زیادی است که برای درمان آکنه نسخه می شود. این دارو با کاهش چربی پوست به پیشگیری از بروز آکنه کمک می کند. یک مزیت دیگر داروی ایزوترتینوئین اخیرا مشخص شده است. این دارو ترکیب باکتری های پوستی در افراد مبتلا به آکنه را به نحوی تغییر می دهد که بسیار نزدیک به این ترکیب در پوست افرادی باشد که به آکنه دچار نیستند.

ماکدونکا میتروا استاد دانشکده پزشکی، و دکتر ویلیام مک کوی، متخصص پوست و مدرس پزشکی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس اظهار می دارند که این کشف ممکن است راهی را برای یافتن راه های درمانی بر پایه باکتری برای آکنه باز کند. با این که ایزوترتینوئین در درمان آکنه موثر است، این دارو می توناد موجب نقایص مادرزادی شدید شود بنابراین مصرف آن در خانم هایی در سنین باروری قرار دارند خطرناک است و باید از جایگزینی بدین منظور استفاده کرد.

آنتی بیوتیک ها اغلب برای مورد هدف قرار دادن باکتری هایی به نا کوتی باکتریوم آکنه یا پروپیونی باکتریوم آکنه مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال این داروها موجب شکل گیری گونه های مقاوم باکتری ها شده و ممکن است باکتری های مفید را نیز از بین ببرند. ایزوترتینوئین یک آنتی بیوتیک نیست. تصور بر این است که این دارو با خشک کردن پوست که آن را حیط نامناسبی برای تکثیر باکتری های آکنه می کند، به درمان آکنه کمک می نماید. محققین تاکید می کنند که ایزوترتینوئین تنها دارو برای درمان آکنه است که به طور واقعی در طولانی مدت آکنه را برطرف می سازد.

در این مطالعه، محققین نمونه باکتری هایی را از پوست 17 بیمار که تحت درمان با ایزوترتینوئین قرار گرفته اند برداشتند. آن ها این باکتری ها را با نمونه هایی که از هشت بیمار که تحت درمان قرار نگرفته بودند (چهار نفر از آن ها پوست نرمان و 4 نفر به آکنه دچار بودند) مقایسه کردند. در بیمارانی که این دارو را برای درمان آکنه دریافت کرده بودند، افزایش گوناگونی در باکتری های پوستی مشاهده شد. توالی یابی دی ان ای چهار نوع از باکتری هایی که با مصرف ایزوترتینوئین ایجاد شده بودند را شناسایی کرد. هیچ یک از آن ها قبل از بهبودی آکنه وجود نداشتند. با مصرف این دارو مقدار باکتری های آکنه نیز کاهش یافته بود در حالی که گوناگونی باکتری ها بیشتر شده بود.

دانشمندان معتقدند که با فهم نحوه عملکرد ایزوترتینوئین، امکان تولید یک داروی مشابه یا اثرگذاری بیشتر و بدون عوارض جانبی وجود دارد. خانم ها اغلب درمانی را برای آکنه در دوران بارداری دریافت نمی کنند؛ زیرا روش های درمانی مناسبی که به طور کامل برای استفاده در این دوران ایمن باشند وجود ندارند.

این افراد به گزینه های دیگری برای درمان آکنه نیاز دارند. مطالعه ما نشان می دهد که باید راهی برای کمک به افزایش رشد میکروب های مفید در سطح پوست وجود داشته باشد.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه