اگزمای پوستی در اثر وجود یک مشکل در سیستم ایمنی ایجاد می شود. زمانی که راه هایی که غدد چربی را به منافذ کوچک موجود در سطح پوست متصل می کنند، مسدود می شوند یک جوش یا آکنه شکل می گیرد. متخصص پوست با معاینه پوست شما و اطلاعات از سابقه خانوادگی می تواند تفاوت آکنه و اگزما را مشخص کند.

دروانا:

قرمزی و التهاب پوست به آسانی قابل تشخیص است. اما تشخیص علت این وضعیت پوستی دشوار خواهد بود. قرمزی و التهاب پوست ممکن است آکنه بوده و یا در اثر اگزمای پوستی ایجاد شود. در زیر اطلاعاتی وجود دارد که شما را در تشخیص شرایط پوستی خود و کنترل کردن آن یاری می دهد.

شباهت آکنه و اگزما

آکنه و اگزمای پوستی هر دو ممکن است در هر رده سنی بروز کنند. هر دو این شرایط پوستی ممکن است دوره ای تشدید شوند، برای مدتی از بین بروند و مجددا ظاهر شوند. آکنه و اگزما هر دو استرس زا و خجالت آور هستند. اما این دو مشکل پوستی ممکن است از جنبه های دیگری با یکدیگر متفاوت باشند.

اگزمای پوستی چیست؟

اگزما یا همان درماتیت آتوپیک یک وضعیت پوستی خودایمنی است. این بدین معنی است که اگزما در اثر وجود یک مشکل در سیستم ایمنی ایجاد می شود. پزشکان در مورد علت اگزما اطلاعات دقیقی ندارند اما ممکن است پوست توانایی تولید میزان کافی چربی و حفظ رطوبت پوست را نداشته باشد و بدین ترتیب زمینه برای بروز اگزما فراهم گردد. در صورتی که اگزما در خانواده شما شایع باشد و یا یکی از اعضای خانواده به آلرژی، تب یونجه یا آسم مبتلا باشند، احتمال ابتلا به اگزما در شما بیشتر است. اگزمای پوستی ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود. اگزما در کودکان و نوزادان اغلب پوست صورت آن ها را درگیر می کند. تظاهرات این مشکل پوستی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. در برخی افراد اگزما ممکن است به صورت پوست خشن و چرم مانند ظاهر شود و در برخی دیگر به صورت پلاک های قرمز یا قهوه ای- طوسی و یا برآمدگی های کوچک در نواحی مختلف بدن ظاهر گردد. ورم و ترک خوردن پوست از دیگر علائم اگزما هستند. اما شایع ترین علامت اگزما خارش پوستی است.

آکنه چیست؟

آکنه غدد چربی زیر پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که راه هایی که غدد چربی را به منافذ کوچک موجود در سطح پوست متصل می کنند، مسدود می شوند یک جوش یا آکنه شکل می گیرد. در برخی موارد، این برآمدگی ها از چرک پر شده و دردناک هستند.

آکنه اغلب در صورت، گردن، پشت و شانه ها ظاهر می شود. احتمال بروز آکنه در شما بیشتر است اگر:

  • والدین شما به آکنه مبتلا باشند.
  • داروهای خاصی همچون استروئید ها (داروهای قوی که به رفع التهاب کمک می کنند) را مصرف می کنید.
  • از لوازم آرایش با پایه چرب استفاده می کنید.
  • دچار استرس هستید.
  • دچار تغییرات هورمونی شده اید (شرایطی همچون دوره بلوغ، بارداری و یائسگی)

تشخیص آکنه و اگزما

برای تشخیص آکنه از اگزما نیازی به انجام آزمایش خون نیست. متخصص پوست با معاینه پوست شما و کسب اطلاعات از سابقه خانوادگی می تواند این دو را از هم متمایز سازد.

درمان

بسته به تشخیص متخصص پوست درمان مشکل پوستی آغاز می شود.

درمان آکنه

در درمان آکنه، متخصص پوست سعی دارد که جوش های موجود را از بین برده و از ایجاد جوش های جدید پیشگیری کند. هر چه درمان آکنه سریع تر آغاز شود احتمال بر جای ماندن اسکار کمتر می شود.

چندین دارو برای درمان آکنه به کار می روند. در برخی موارد این داروها موضعی بوده اما در آکنه شدید شما به دریافت داروهای قوی تر نیاز خواهید داشت. داروها شامل مصرف آنتی بیوتیک ها برای چند ماه، دوز بالای ویتامین آ (ایزوترتینوئین)، نور درمانی (قرار دادن پوست در معرض پورتوهای مخصوص) و یا لایه برداری شیمیایی پوست برای برداشتن جوش ها هستند.

درمان اگزما

درمان قطعی برای اگزما وجود ندارد اما متخصصین پوست سعی می کنند درد و خارش را کنترل کرده و از تشدید وضعیت پوستی جلوگیری نمایند. استفاده از بسیاری از داروهای نسخه ای بهبود علائم اگزما کمک می کنند. برخی از این داروها دارای استروئید هستند اما برخی دیگر داروهایی هستند که التهاب را بهبود بخشیده و یا سیستم ایمنی شما را تحت تاثیر قرار می دهند. اگر خارش ناشی از اگزما در شما شدید است، پزشک یک داروی آنتی هیستامین تجویز خواهد کرد. قرار دادن پانسمان مرطوب بر روی پوست نیز آن را تسکین می دهد، به حفظ رطوبت کمک کرده و دریافت پوستی دارو را بهبود می بخشد. نور درمانی نیز می تواند راهی برای درمان اگزمای پوستی باشد.

درمان خانگی آکنه و اگزما

مراقبت مناسب از پوست در کنترل هر دو مشکل پوسته آکنه و اگزما موثر است. اقدامات زیر در این امر کمک کننده هستند:

  • شستشوی ملایم: برای شستشوی پوست حداقل دوبار در روز بعد از تعریق بیش از حد، از یک صابون ملایم استفاده کنید. مالیدن یا استفاده از پاک کننده های نامناسب مشکل پوستی را تشدید می کند.
  • عدم لمس ناحیه درگیر: اگر دچار اگزمای خارش دار هستید، سعی کنید ناحیه درگیر را نخارانید. این کار موجب آسیب پوستی شده و احتمال بروز عفونت را افزایش می دهد. اگر به آکنه دچار هستید از کندن یا ترکاندن آن ها خودداری کنید.
  • محافظت در برابر خورشید: برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان اگزما و آکنه، حساسیت پوست شما را در برابر نور خورشید بیشتر می کنند. سعی کنید بین ساعات 10 صبح تا 4 بعداز ظهر (زمان که پوتوهای فرابنفش سوزاننده خورشید شدید تر هستند) در معرض خورشید قرار نگیرید.

اگر دچار اگزمای پوستی هستید از ضد آفتاب حاوی مواد معدنی مانند زینک اکساید یا تیتانیوم اکساید استفاده کنید. افراد مبتلا به آکنه بهتر است از ضد آفتاب های فاقد چربی یا غیر کمدوژنیک که منافذ پوستی را مسدود نمی کنند، استفاده نمایند.

  • آرامش: استرس و اضطراب موجب تشدید آکنه و اگزما می شوند. از راه هایی همچون یوگا و مدیتیشن برای استرس و اضطراب استفاده کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

 
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه