سازمان غذا و دارو آمریکا لیبتایو را به عنوان یک بلاک کننده گیرنده مرگ برنامه ریزی شده یک برای درمان بیماری کارسینوم سلول سنگفرشی بدخیم یا پیشرفته تایید کرده است.

دروانا:

تاییدیه سازمان غذا و دارو: 28 سپتامبر 2018

اسم برند: لیبتایو

اسم ژنریک: سمیپلی مب

اشکال دارویی: تزریقی

کمپانی تولید کننده: سانوفی

استفاده درمانی: کارسینوم سلول سنگفرشی

داروی لیبتایو یک آنتی بادی مهار کننده گیرنده مرگ برنامه ریزی شده نوع یک است که برای درمان بیماران مبتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی بدخیم مورد استفاده قرار می گیرد.

سازمان غذا و دارو آمریکا لیبتایو را به عنوان یک بلاک کننده گیرنده مرگ برنامه ریزی شده یک برای درمان بیماری کارسینوم سلول سنگفرشی پوست متاستاتیک یا کارسینوم سلول سنگفرشی پیشرفته در افرادی که کاندید خوبی برای جراحی یا پرتو درمانی نیستند تایید کرده است. این دارو که به صورت تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد، اولین دارویی است که به طور اختصاصی برای درمان کارسینوم سلول سنگفرشی پیشرفته تایید شده است. ایمنی و اثرگذاری لیبتایو برای درمان این بیماری در کودکان مشخص نشده است.

ریچارد پذور مدیر مرکز انکولوژی FDA و مدیر اجرایی دفتر محصولات هماتولوژی و آنکولوژی در مرکز تحقیقات و ارزیابی دارو FDA اظهار می دارد ما شاهد تغییر بزرگ در انکولوژی به سمت شناسایی و توسعه داروهایی که به طور اختصاصی در سطح مولکولی عمل می کنند هستیم. با تایید لیبتایو، این سازمان شش مهار کننده بازرسی ایمنی که مسیرهای مرگ برنامه ریزی شده یک و دو را مورد هدف قرار می دهند را برای درمان انواع تومورها از مثانه تا سرطان سر و گردن و هم اکنون کارسینوم سلول سنگفرشی پوست پیشرفته، تایید کرد. درمان موثر نوع پیشرفته این سرطان دشوار است و کشف گزینه های درمانی جدید برای این بیماران بسیار اهمیت دارد.

سرطان پوست کارسینوم سلول سنگفرشی شایع ترین نوع سرطان انسانی در آمریکا است که سالانه در حدود 700000 نفر با این بیماری گزارش می شوند. شایع ترین نوع سرطان پوست، سرطان سلول بازال است. کارسینوم سلول سنگفرشی پوست معمولا در نواحی از پوست ایجاد می شود که مرتبا در معرض نور خورشید یا سایر اشکال پرتوهای فرابنفش قرار می گیرند. در حالی که بیشتر بیماران مبتلا به این نوع سرطان پوست با جراحی درمان می شوند، تعداد کمی از آن ها ممکن است دچار فرم پیشرفته سرطان پوست شوند که به جراحی و پرتو درمانی پاسخ نمی دهد.

داروی لیبتایو دارویی است که با اثرگذاری بر روی سیستم ایمنی شما در درمان نوعی سرطان پوست به کار می رود؛ بدین ترتیب که در مورد حمله قرار دادن سلول های سرطانی توسط سیستم ایمنی کمک کننده است. این دارو موجب حمله سیستم ایمنی شما به اندام ها و بافت های نرمال در هر بخشی از بدن نیز می شود و نحوه عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکلات در برخی مواقع می تواند شدید یا مهلک باشد و مرگ را مجر گردد. این مشکلات ممکن است در هر زمانی از دوره درمان و یا حتی بعد از اتمام درمان کارسینوم سلول سنگفرشی اتفاق بیافتند. در صورت مشاهده مشکلات جدی در ریه ها، روده ها، کبد، غدد، کلیه ها، پوست و سایر اندام ها سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک این عوارض را در طول درمان با لیبتایو در شما بررسی می کند. او ممکن است درمان با این دارو را به تاخیر انداخته و یا به طور کامل متوقف کند.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه