واکسیناسیون پنوموکوک پاسخ آنتی بادی رضایت بخشی را در بیماران مبتلا به اسکلروز سیستمیک ایجاد می کند. اما بر طبق گزارشی جدید از سوئد، داروهای ضد روماتیسم اصلاح کننده بیماری مصنوعی ممکن است پاسخ واکسن پنوموکوک را در این افراد کاهش دهند.

دروانا:

گزارش شده در مجله روماتولوژی- 8 ژانویه 2018

منتشر شده در مد اسکیپ- 24 ژانویه 2018

این مطالعه آینده نگر پاسخ واکسن را در واکسن پنوموکوک کونژوگه و واکسن پلی ساکارید پنوموکوک در سه گروه مورد ارزیابی قرار دادند: 32 بیمار مبتلا به اسکلروز سیستمیک بدون دریافت آنتی روماتوئید اصلاح کننده بیماری (گروه 1)، 12 بیمار مبتلا به اسکلروز سیستمیک دریافت کننده یک آنتی روماتوئید اصلاح کننده بیماری مصنوعی (گروه 2) و 40 نفر سالم در گروه کنترل.

برای هر دو واکسن، پاسخ آنتی بادی به دو سروتیپ پلی ساکاریدی و حفظ عملکرد آنتی بادی در بیماران گروه 1 و گروه کنترل مناسب و به یک اندازه بود. در گروه 2 پاسخ آنتی بادی به طور چشمگیری کاهش یافته بود اما عملکرد آنتی بادی حفظ شده بود.

هر دو واکسن ایمن بود و تاثیرات جانبی بسیار محدودی به دنبال داشتند.

نتایج نشان می دهند که داروهای تنظیم کننده ایمنی و نه خود بیماری اسکلروز سیستمیک و اختلالات ایمنی ناشی از آن، بر توانایی تولید مقدار کافی از پاسخ آنتی بادی های اختصاصی واکسن و نه عملکرد آنها تأثیر می گذارند.

واکسیناسیون پنوموکوک برای بیماران مبتلا به اسکلروز سیستمیک ایمن است و ایمنی زایی می کند؛ در حالی که درمان با داروهای ضد روماتیسم اصلاح کننده بیماری ممکن است پاسخ آنتی بادی های اختصاصی واکسن را کاهش دهد. محققان بیان می کنند که استراتژی واکسیناسیون اولیه توصیه شده در استفاده از یک دوز واکسن پنوموکوک کونژوگه و واکسن پلی ساکارید پنوموکوک به دنبال آن، می تواند ایمن زایی واکسن را در بیمارانی که سیستم ایمنی آن ها مهار شده است بیشتر کند.

محققین معتقدند که اینها اولین گزارشات ایمنی و تحمل دو واکسن pneumococcal مجاز در حال حاضر در افراد بالغ مبتلا به اسکلروز سیستمیک در مقایسه با گروه کنترل است.

"یافته ها، در کنار بررسی های قبلی محققان که نشان دهنده واکنش آنتی بادی های ضعیف بعد از واکسیناسیون پنوموکوک در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید درمان شده با متوترکسات هستند، اثبات می شوند.

الگو با صرف نظر از فعالیت بیماری، نوع بیماری و اینکه بیمار با واکسن پلی ساکارید پنوموکوک و یا واکسن پنوموکوک کونژوگه با ایمنی زایی بیشتر واکسینه شده است یا خیر، یکسان است. این نتایج احتمالا به تمام بیماران مبتلا به بیماری های التهابی روماتیسمی که دریافت کننده آنتی روماتوئیدهای اصلاح کننده بیماری مصنوعی هستند، تعمیم پیدا می کند.

از آنجایی که خطر پاسخ ناکافی و در نتیجه محافظت ناکافی علیه عفونت ها در مصرف کنندگان داروهای ضد روماتیسم اصلاح کننده بیماری وجود دارد، نتایج نشان می دهند که واکسن پنوموکوک ترجیحا باید پیش آغاز این درمان ها دریافت شود." دکتر ولیها کاپتانوویک از دانشگاه لاند سوئد

دکتر جان ورگا، از دانشکده پزشکی دانشگاه فاینبرگ، شیکاگو می گوید که بسیار محتاطانه در مورد تعمیم این یافته ها به سایر بیماری های روماتیسمی می اندیشد. بیماران مبتلا به اسکلروز سیستمیک مشخصه هایی همچون فیبروز دارند که آن را از سایر بیماری های روماتیسمی متمایز می کند.

این مطالعه به خوبی انجام شد و نتایج روشنی را به دنبال داشت؛ با این حال مطالعه در یک منطقه کوچک که تنوع نژادی چندانی نداشت، انجام گرفت.

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه