استفاده از کرم فلورواوراسیل در بیمارانی که با شکل های رایجی از سرطان پوست مبارزه کرده اند تا حد زیادی احتمال بازگشت بیماری را کاهش می دهد.

دروانا:

منتشر شده در مجله جاما درماتولوژی 3 ژانویه 2018

مطالعه بر روی 930 نفر از افرادی که از بیماری سرطان پوست نجات پیدا کرده بودند با متوسط سن 70 سال انجام شد. همه آنها حداقل به کارسینوم دو سلول پایه ای و یا سلول سنگفرشی مبتلا بوده اند و این بدین معنی است که احتمال بازگشت سرطان پوست در آنها بالاست.

دکتر مارتین وین استوک پروفسور درماتولوژی در دانشگاه برون پروویدنس معتقد است که تنها یک ماه استفاده از کرم 5 درصد فلورویوراسیل اثر پایداری در پیشگیری از بازگشت بیماری حتی بعد از قطع مصرف آن دارد. قابل توجه ترین مسئله در این مطالعه این است که ما اکنون چیزی را در دسترس داریم که اثرش با قطع مصرف متوقف نمی شود.

در این میان یک مرد از 4 مردی که این کرم را مصرف می کنند عوارض جانبی شدید و 40 درصد از افراد به عوارض متوسط دچار می شوند.

دکتر دوریس دی درماتولوژیست در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک سیتی می گوید در حالی که کرم 5 درصد فلورویوراسیل جلوی بازگشت سرطان پوست را می گیرد عوارض آن نیز مسئله ساز هستند. پماد فلورویوراسیل برای چندین دهه در درمان ضایعات پیش سرطانی به کار می رفت و درمان صحیح و امتحان شده ای است؛ اما بروز عوارضی چون ایجاد قرمزی، سوزش، پوسته پوسته شدن و حتی درد استفاده آن را در بیماران محدود کرده است.

به منظور کاهش این عوارض اصلاحاتی صورت می گیرد؛ اما بحث کامل و واضح در مورد آنچه بیمار می تواند در طول درمان انتظار داشته باشد و در نظر گرفتن درمان یک ناحیه صورت در یک زمان، مانند پیشانی، بینی، گونه یا چانه بسیار اهمیت دارد.  

در این آزمایش 4 ساله بیماران که مردهای مسن و عموما سفید پوست بودند زمان زیادی را در معرض آفتاب گذراندند. یک گروه برای یک ماه روزی دوبار از کرم 5 فلورواوراسیل برای صورت و گوش ها استفاده کردند و یک گروه همین کارها را با دارونما انجام دادند. همه آنها از کرم ضد آفتاب با اس پی اف 30 استفاده کردند.

طبق نتایج به دست آمده احتمال ایجاد کارسینوم سنگفرشی دیگر در حدی که نیاز به جراحی باشد در افرادی که دارو دریافت کرده اند تا 75 درصد (و با درصد پایین تر برای کارسینوم سلول پایه ای) در طول سال جاری پایین می آید. 

به نظر می رسد که این بهبودی پس از یک سال از بین می رود.

یک پنجم از این افراد دچار عارضه ناشی از دارو شدند که البته با قطع دارو برطرف شدند. 90 درصد از این افراد تمایل داشتند که مجددا از این کرم برای پیشگیری استفاده کنند.

دکتر وین استوک امیدوار است که با انجام مطالعات بیشتر به رژیم های درمانی با اثر طولانی تر و اثر گذاری بیشتر دست یابیم.

" بیماران وقتی که به مراقبت از سرطان پوست می پردازند می توانند گزینه های مختلفی را انتخاب کنند. گزینه های درمانی دیگری وجود دارند که به رفع آسیب ناشی از خورشید کمک می کنند مانند نور درمانی و کرم دارویی به نام imiquimod بنابراین آنها باید گزینه های درمانی پیش روی خود را بشناسند و آن گزینه ای که برایشان مناسب تر و آسان تر است را انتخاب کنند."

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه