گردش خون ضعیف در بیماران مبتلا به دیابت سبب می شود این افراد در طول فصل سرما مخصوصا در ناحیه پا آسیب ببینند. توجه به فضای بین انگشتان پا بسیار اهمیت دارد زیرا رطوبت در این نواحی می تواند احتمال بروز عفونت را افزایش دهد. استفاده از جوراب هایی با بافت مناسب در فصل سرما در بیماران دیابتی بسیار اهمیت دارد.

دروانا:

بر اساس هشدارهای متخصصین، گردش خون ضعیف و آسیب عصبی در افراد مبتلا به دیابت ریسک ابتلا به مشکلات جدی در ناحیه پا را مخصوصا در آب و هوای سرد افزایش می دهد.

دکتر میشل آمبروزیاک Michael Ambroziak، متخصص جراح زانو و پا عنوان داشت زمانی که در برف و باران پیاده راه می روید خیس شدن طبیعی است. رطوبت بین جوراب و پاها و انگشتان پای شما جمع می شود و می تواند در نهایت منجر به عفونت شود. بیماران مبتلا به دیابت باید جوراب های مرطوب خود را تعویض کرده و پاهای خود را هر چه سریع تر با حوله خشک کنند و به نواحی بین انگشتان پا توجه دقیقی داشته باشند.

افراد مبتلا به دیابت باید پاهای خود را روزانه مرطوب کنند تا مانع از خارش و شکاف های پوستی شوند. اما از مالیدن مرطوب کننده بین انگشتان پا باید اجتناب کنند زیرا می تواند عفونت قارچی را به همراه داشته باشد. دیابت می تواند منجر به آسیب عصبی در پاها شود (نوروپاتی). بسیار مهم است که پاها را از منابع مستقیم با حرارت بالا دور نگاه داشت. بی حسی ناشی از نوروپاتی در بیماران مبتلا به دیابت می تواند مانع از آن شود که آنها سوزش در پا را احساس کنند. در نتیجه ممکن است به سوختگی های درجه دو یا سه دچار شوند که می تواند مشکلات جدی را در پی داشته باشد.

از وسایل گرما زا در پاها استفاده نکنید، وسایلی مانند ملافه های الکتریکی، کفش های گرما زا و پدهای حرارتی. هم چنین زمانی که می خواهید تست کنید آب حمام به قدر کافی گرم است از دماسنج و یا دست ها استفاده کنید تا مطمئن شوید دما برای قرار دادن پاها در آب مساعد است.

جوراب های جاذب رطوبت می تواند به خشک نگاه داشتن پا در هوای سرد کمک کند. هم چنین بسیار مهم است که از جوراب مناسب استفاده کنید.

دکتر آمبروزیاک هم چنین افزود بیماران مبتلا به دیابت در هر آب و هوایی باید از کفش مناسبی استفاده کنند که کف پای آن ها را محافظت کند. در طول فصل سرما باید توجه بیشتری به بافت جوراب ها شود. ایشان هم چنین تاکید کرد افراد مبتلا به دیابت باید به طور مرتب معاینه پا را انجام دهند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه