ور درمانی از حوزه های رو به رشد درمانی می باشد که در درمان برخی بیماری های پوستی مانند آکنه و رفع چروک به کار می رود. به نظر می رسد انسان ها نیز همانند گیاهان به نور واکنش نشان می دهند و از این واکنش ها می توان به نفع درمان بیماری ها استفاده کرد. استفاده از نور درمانی در دردهایی مانند میگرن از موضوعاتی است که هم اکنون در دست بررسی بیشتر قرار دارد.

دروانا:

در کارآزمایی که در دانشگاه آریزونا انجام شده است تحقیقاتی در حال بررسی است که به پاسخ این پرسش می پردازد: آیا قرار دادن پوست یا چشم ها در معرض برخی طول موج ها می تواند به درمان بعضی مشکلات کمک کند یا خیر؟

محققین بیمارستان ماساچوست در حال بررسی این مطلبند که آیا تابش نور قرمز می تواند به ریکاوری بیماران دچار آسیب مغزی کمک کند یا خیر؟ در دانشگاه کالیفرنیا دانشمندان در تلاشند تا بدانند آیا دستگاهی مشابه می تواند افت روانی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

در مطب های درماتولوژی از نور درمانی برای تخفیف مشکلات پوستی استفاده می کنند.

میشل همبلین Michael Hamblin متخصص درماتولوژی در دانشگاه پزشکی هاروارد عنوان داشت من فکر می کنم حوزه نور درمانی از حوزه های بسیار پر طرفداری است که روز به روز شناخته شده تر می شود. حتی در برخی موارد به جای این که بیماران خود را به زحمت انداخته تا در مطب پزشک حاضر شوند این امکان برایشان فراهم است  که در منزل نوردرمانی را انجام دهند و دستگاه نور درمانی خانگی داشته باشند.

نور درمانی چگونه عمل می کند؟

در اوایل قرن بیستم پزشکان بیماران را روی بالکن های آفتابی قرار می دادند و آن ها را برای دردهایی مانند پسوریازیس درمان می کردند. در سال 1903 پزشکی به نام Niels Finsen به دلیل اختراع لامپی برای درمان لوپوس (توبرکلوزیس پوستی) برنده جایزه نوبل گردید. در سال های 1920 ورزشکاران المپیک قبل از مسابقه به منظور بهبود عملکرد در معرض تابش یو وی قرار می گرفتند.

بر اساس توضیحات همبلین همانند گیاهان که فرایند فتوسنتز را انجام می دهند، انسان ها نیز به نور واکنش شیمیایی نشان می دهند. وقتی ذرات نور توسط مولکول های حساس به نور در داخل سلول ها جذب می شود پاسخی آغاز می گردد. این پاسخ ها متغیر است و بستگی به طول موج، رنگ و نور به کار رفته دارد.

برای مثال زمانی که طول موج های بلند تر یا نور قابل رویت قرمز به پوست برخورد می کند در آن صورت میتوکندری انرژی بیشتری را به طور موثرتری تولید می کند و سبب تاثیرات ضد التهابی شده و یا آنتی اکسیدان هایی که با بیماری ها مبارزه می کنند را فعال می کند. این نور مکانیسم های محافظتی را در سلول ها فعال می کند.

به گفته ریمون لام محقق دپارتمان روانشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، اگر نور به چشم ها برخورد کند در آن صورت اعصاب را تحریک کرده و از شبکیه وارد مغز می گردد. در نهایت نیز بر تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و دوپامین تاثیر می گذارد که بر خلق افراد موثر است. نور آبی با طول موج کوتاه تر وقتی وارد چشم ها می شود در توید ملاتونین تاثیر می گذارد که می تواند به چرخه خواب و بیداری کمک کند.

نوردرمانی برای بیماری های پوستی

پذیرفته ترین اندیکاسیون نور درمانی در درماتولوژی است. نور آبی در مطب پزشکان عموما برای درمان آکنه به کار می رود و نور قرمز نیز در درمان چروک های پوستی موثر است.

مگان فیلی متخصص درماتولوژیست از نیویورک آمریکا عنوان داشت زمانی که میتوکندری شما تحریک می شود سلول های مسن تر نیز می توانند همانند سلول های جوان عمل کنند.

پزشکان عنوان کرده اند دستگاه نور درمانی خانگی نیز عموما بی خطر هستند البته اگر بیمار در حین استفاده از آن ها از عینک های مناسب استفاده کند و بعد از درمان در صورت لزوم از آفتاب دور بماند. اما دستگاه نور درمانی خانگی در درمان های حرفه ای چندان موثر نیستند. به گفته فیلی دستگاه نور درمانی خانگی نمی تواند در درمان کیست های شدید و جوش های سر سیاه پوست موثر باشند.

نور درمانی و رویکردهای آینده آن

استفاده از نوردرمانی برای درمان سایر بیماری های جدی با شک و تردید بالایی همراه است و نتایج بسیار پیچیده می باشد.

در تحقیق کوچکی که روی بیماران مبتلا به زوال عقلی انجام شد، جمجمه بیماران در معرض تابش نور نزدیک به مادون قرمز قرار گرفت. این روند به مدت دوزاده هفته ادامه داشت. نتایج نشان داد در نهایت آن ها به لحاظ حافظه و تفکر عملکرد بهتری داشتند. در این مورد کارآزمایی بزرگتری در دست بررسی و انجام می باشد.

در تحقیقی دیگر در کلینیک دانشگاه آریزونا نشان داده شد وقتی رت ها از طریق شبکیه در معرض نور LED سبز قرار داشتند تولید ضد دردهای طبیعی به نام انکفالین ها در نخاع آن ها افزایش یافت.

بررسی نور درمانی در میگرن نیز کاهش در شدت حملات و حملات کمتری را در پی داشت.

به هر حال تحقیقات در حد مقدماتی می باشد و هنوز به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است. اما تا به این جا نتایج بسیار هیجان انگیز بوده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.medscape.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه