داروی تاکزیرو اولین آنتی بادی مونوکلونالی است که برای درمان آنژیوادم ارثی نوع یک و دو و پیشگیری از حملات آن در افراد 12 سال و بیشتر تایید شده است.

دروانا:

تاریخ تاییدیه سازمان غذا و دارو: 23 آگوست 2018

اسم برند: تاکزیرو

اسم ژنریک: یانادلومب- فلیو

کمپانی تولید کننده: Shire plc

اشکال دارویی: تزریقی

استفاده درمانی: آنژیوادم ارثی

تاکزیرو یک مهار کننده کالی کرین پلاسما است (آنتی بادی مونوکلونال) که برای پیشگیری از حملات آنژیوادم در بیماران مبتلا به آنژیوادم ارثی به کار گرفته می شود. سازمان غذا و دارو آمریکا داروی تزریقی تاکزیرو را برای پیشگیری از حملات این بیماری در بیماران 12 سال و بالاتر تایید کرده است.

این داروی اولین آنتی بادی مونوکلونالی است که برای درمان آنژیوادم ارثی نوع یک و دو در افراد 12 سال و بیشتر تایید شده است. ایمنی و اثرگذاری این دارو برای کودکان زیر 12 سال مشخص نیست. آنژیوادم ارثی یک بیماری نادر اما خطرناک ژنتیکی است که افرادی با سطح پایین یا پروتئین های C1-INH در بدن یا عملکرد ضعیف را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت موجب بروز شدید، غیر قابل پیش بینی و برگشت پذیر تورم در قسمت های مختلف بدن مانند معده، اندام ها، صورت و گلو می شود.

تاکزیرو که از بازگشت این حملات پیشگیری می کند، یک آنتی بادی مونوکلونال IgG1 کاملا انسانی است. این دارو یک گزینه درمانی دیگر برای آنژیوادم ارثی در اختیار بیماران و پزشکان قرار می دهد.

آنژیوادم ارثی تقریبا 1 نفر از هر 50000 نفر خانم و آقا را تحت تاثیر قرار می دهد. نوع یک این بیماری شیوع بیشتری دارد و 85 درصد از موارد را شامل می شود. علایم آنژیوادم ارثی عموما در کودکی آغاز می شود و با رسیدن به سن بلوغ تشدید می گردد. برخی از بیماران حملات بسیاری را در طول هر ماه دارند در حالی که برخی دیگر ممکن است حمله ای را در یک ماه تجربه نکنند.

تاییدیه تاکزیرو در سازمان غذا و دارو از طریق انجام مطالعات مختلف بر روی 125 بیمار مبتلا به بیماری آنژیوادم ارثی به دست آمده است. در این مطالعات، بیمارانی که این دارو را در یک بازه درمان شش ماهه دریافت کردند از لحاظ بالینی و آماری کاهش چمشگیری در میزان حملات آنژیوادم در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کردند، داشتند. شایع ترین عوارض جانبی تاکزیرو در بیماران دریافت کننده دارو در آزمایش های بالینی شامل واکنش های محل تزریق، عفونت های سیستم تنفسی فوقانی، سردرد، راش پوستی، درد ماهیچه ای، خواب آلودگی و اسهال هستند.

در صورت مشاهده علائم زیر فورا به پزشک یا مراقبت های اورژانس مراجعه کنید:

  • خس خس کردن
  • به سختی نفس شیدن
  • احساس سفتی در قفسه سینه
  • ضعف
  • ضربان قلب بالا
  • راش پوستی
  • کهیر

در صورت داشتن عارضه ای که شما را نگران کرده است و یا برطرف نمی شود، به پزشک مراجعه نمایید. این عوارض جانبی تمام عوارض احتمالی موجود با مصرف تاکزیرو نیستند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه