تحقیقات جدید نشان داده است که به نظر می رسد اولتراسوند و ماموگرافی از پستان هر دو به یک اندازه موثر است.

محققین می گویند این یافته ها می تواند خبرخوبی برای خانم هایی باشد که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند زیرا در این کشورها امکان دسترسی به اولتراسوند بیش از ماموگرافی است.

بر اساس گفته دکتر Wendie Berg متخصص رادیولوژی در بیمارستان Magee-Womens ( دانشگاه UPMC) در Pittsburgh در حالی که نرخ تشخیص با اولتراسوند قابل مقایسه با ماموگرافی است اما به نظر می رسد اولتراسوند بهتر از ماموگرافی می تواند سرطان های تهاجمی فاقد گره را نشان دهد (Node-negative invasive cancer). بر اساس تعریف موسسه ملی سرطان، این سرطان تهاجمی گره های لنفاوی پستان را مورد حمله قرار نمی دهد اما توده سرطانی از تومور اولیه فراتر می رود.

برگ افزود اولتراسوند نتایج مثبت کاذب بیشتری را نشان می دهد.

دست کم یکی از محققین انتظار ندارد که با  این تحقیق روند فعلی چکاپ در آمریکا تغییر کند.

دکتر Lusi Tumyan متخصص رادیولوژیست در مرکز City of Hope Cancer واقع در کالیفرنیا گفت در مورد بیماران آمریکایی این تحقیق نشان می دهد انجام اولتراسوند می تواند به عنوان روشی مکمل در بیمارانی با پستان متراکم استفاده شود. او یافته های این مقاله را بازبینی کرده است اما خود در این تحقیق حضور نداشته است.

Tumyan گفت در عین حال ما داده ای را در دست نداریم که نشان دهد و یا رد کند که اولتراسوند ابزار مناسب برای بیمارانی محسوب می شود که در خطر متوسط قرار دارند. این تحقیق به خانم ها نشان می دهد که می توانند در مورد خطرات خاص با پزشک شان مشورت کنند و درنهایت بهترین تست را انتخاب کنند.

این تحقیق در 28 دسامبر در ژورنال ملی سرطان(National Cancer Institute ) منتشر شد. بر اساس توصیه انجمن سرطان آمریکا وقتی در طول معاینات فیزیکی و ماموگرافی نشان داده شود بیمار مشکوک به تومورهای پستانی است، ممکن است به منظور پیگیری انجام اولتراسوند پیشنهاد شود. این انجمن می گوید اولتراسوند ابزار ارزشمند غیر تهاجمی است که گسترش فراوانی دارد.

در ان تحقیق 2600 خانم از ایالات متحده آمریکا، کانادا و آرژنتین حضور داشتند که سالانه به مدت سه  سال اولتراسوند و ماموگرافی انجام می دادند. در شروع تحقیق آن ها علائمی از سرطان پستان را نشان ندادند اما بافت پستان در آن ها متراکم بود (و این فاکتور خطری برای ابتلا به سرطان پستان محسوب می شود)، علاوه بر آن حداقل یک فاکتور خطر دیگر برای ابتلا به سرطان پستان را نیز داشتند.

رادیولوژیست های مجزایی نتایج به دست آمده از هر دو تست را در خانم ها ارزیابی می کردند.

در پایان تحقیق 110 خانم به سرطان پستان مبتلا شدند. نرخ تشخیص در هر دو تست مشابه بود. بر اساس گزارش محققین، نرخ نتایج مثبت کاذب برای اولتراسوند در مقایسه با ماموگرافی بیشتر بود (مثبت کاذب به این معنی است که اشتباها نشان داده  شود که تومور وجود دارد).

به طور کلی، محققین دریافتند 32 درصد از بیش از  2500 خانمی که به سرطان مبتلا نبودند بعد از اولتراسوند  نیاز به  انجام  حداقل یک تست بیشتر داشتند . این آمار در مورد خانم هایی که ماموگرافی انجام دادند 23 درصد بود.

این یافته ها در مورد خانم هایی بود  که در خطر بالا قرار نداشتند  اما پستان های متراکم تری دارند، برگ افزود در مورد خیلی از سرطان ها اولتراسوند همراه با ماموگرافی انجام می شود.

برگ گفت هزینه ماموگرافی و اولتراسوند در آمریکا قابل مقایسه است. مسئله مهم این است که نیاز داریم چه چیز را بدانیم. در سرطان ها شما نیاز دارید تهاجمی بودن و فاقد گره بودن (node-negative) را دریابید.نشان داده شده در مقایسه با ماموگرافی، بیشتر سرطان های تشخیص داده شده توسط اولتراسوند تهاجمی و node-negative بوده اند.

دستورالعمل های مربوط به چکاپ سرطان سینه در بین سازمان های مختلف متفاوت است. اخیرا انجمن سرطان امریکا توصیه می کند آغاز چکاپ در 40 سالگی باشد، البته این بستگی به فاکتورهای خطر فردی دارد. آن ها سپس توصیه کردند خانم ها چکاپ سالانه با استفاده از ماموگرافی را از سن 45 تا 54 سالگی انجام دهند. این انجمن توصیه می کند در سن 55 سالگی انجام چکاپ ها هر دو سال یک بار تکرار شود و البته باز بستگی به فاکتورهای خطر فردی دارد. بر اساس توصیه انجمن سرطان آمریکا، برخی خانم ها به واسطه سابقه خانوادگی و یا وجود  سایر فاکتورها باید با استفاده از ام آر ای تست شوند.

بر اساس گفته Tumyan پووشش دهی بیمه برای انجام اولتراسوند متفاوت است.

او توضیح داد پوشش دهی اولتراسوند در کمپانی های مختلف بیمه و بر اساس قانون های ایالتی متغیر است. برای مثال در کالیفرنیا قانونی تصویب شده است که بر اساس آن لازم است رادیولوژیست بیمار را به لحاظ وجود بافت متراکم پستان توجیه کند. بر اساس این قانون لازم نیست کمپانی های بیمه نسبت به تست های مکمل هزینه ای پرداخت کنند. اما در سایر ایالات کمپانی های بیمه موظف به پرداخت هزینه تست های مکمل هستند.

تاریخ انتشار: 1394/10/12
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه