تحقیقات جدید نشان داده است بیماری های مربوط به لثه می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند و مخصوصا آن هایی که سیگار می کشند افزایش دهد.

ریسک سرطان سینه در خانم های مبتلا به بیماری های لثه تا 14 درصد بیشتر است و این در مقایسه با خانم هایی به دست آمده است که به بیماری های لثه مبتلا نیستند. هم چنین احتمال این خطر در خانم هایی که سیگار می کشند و یا در بیست سال گذشته از سیگار استفاده می کرده اند به بیش از 30 درصد می رسد.

به گفته رهبر این تحقیقات Jo Freudenheim متخصص اپیدومیولوژی در دانشکده بهداشت بوفالو در شهر نیویورک، این یافته ها می تواند در علت یابی سرطان سینه مفید واقع شود.

او گفت شواهد خوبی به دست آورده ایم، اما در هر حال مراقبت های دندانی در هر مورد اهمیت دارد  و برای بهداشت دهان ضروری است.

Freudenheim گفت اما برای قطعیت این موضوع که بیماری های لثه می تواند منجر به سرطان سینه و یا سایر بیماری ها شود، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. در این تحقیق علت این مشاهده به دست نیامد.

Freudenheim هم چنین گفت تعدادی از تحقیقات نشان داده است ارتباطی بین بیماری های لثه و برخی بیماری های مزمن مانند سکته، حمله قلبی و سایر سرطان ها وجود دارد.

او اشاره کرد برای درک این ارتباطات هنوز باید چیزهای زیادی بیاموزیم. مخصوصا این که نمی دانیم آیا درمان بیماری های لثه می تواند ریسک بیماری های مربوطه را کاهش دهد یا خیر.

این گزارش در تاریخ 21 دسامبر در ژورنال Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention منتشر شد.

دکتر Ashish Sahasra به عنوان ارتودنتیست در گاردن سینی نیویورک گفت این نکته  هشداری برای افراد است تا بیماری های لثه را جدی بگیرند.

او گفت بیماری های دندانی مشکلات زیادی را در پی دارد. این بیماری های بسیار شایع است و برخی اوقات تشخیص داده نشده و یا اشتباها تشخیص داده می شوند و خیلی از افراد نسبت به آن توجهی ندارند، اما بیماری های مربوط به لثه جدی است و باید فورا درمان شود.

در این تحقیق Freudenheim و همکارانش داده های نزدیک به 74000 خانم را جمع آوری کردند که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند و بخشی از جامعه طرح سلامت زنان بودند. هیچ یک از این خانم ها سابقه سرطان سینه نداشتند. بعد از  پیگیری که 7 سال به طول انجامید، بیش از 2000 خانم مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شدند.

محققین دریافتند خانم هایی که در زمان تحقیق سیگار می کشیدند و در صورتی که بیماری های مربوط به لثه نیز داشتند، به نظر می رسید 32 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار داشتند، اما Freudenheim گفت این ارتباط اهمیت آماری چندانی نداشت زیرا تعداد خانم های سیگاری در جمعیت آزمون چندان بالا نبود. در بین خانم هایی که در طول بیست سال گذشته سیگار کشیدن را کنار گذاشته بودند، آنهایی که به بیماری های لثه دچار بودند به نظر می رسید 36 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار داشتند.

علاوه بر آن، در خانم هایی که هرگز سیگار نکشیده بودند اما به بیماری های لثه دچار بودند، ریسک ابتلا به سرطان سینه 6 درصد بیشتر بود و در کسانی که در طول بیش از 20 سال گذشته سیگار را کنار گذاشته بودند و به بیماری های لثه نیز دچار بودند، افزایش ریسک 8 درصدی وجود داشت.

دکتر Stephanie Bernik متخصص انکولوژیست در بیمارستان لنوکس هیل نیویورک گفت اگر چه ممکن است ارتباط مستقیمی بین بیماری های لثه و افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه وجود داشته باشد، اما باید توجه داشت که چرایی ارتباط اثبات نشده است.

او افزود در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است، باید بررسی شود که آیا فاکتورهای التهابی که در بیماری های لثه ای ایجاد می شود می تواند نقشی در ابتلا به سرطان سینه داشته باشد یا خیر.

او توضیح داد خانم های مبتلا به بیماری های لثه از سلامت کمتری در زندگی برخوردارند برای مثال خوردن آن ها به طور نا مناسبی انجام می شود.

دکتر Leonard Lichtenfeld مسئول ارشد انجمن سرطان آمریکا گفت در تاکید بر نتایج این تحقیق باید احتیاط کرد، اما به طور کلی بیماری های لثه می تواند نشانه ای از مراقبت های بهداشتی ضعیف باشد، و این لزوما علت خاصی در ابتلا به سرطان سینه محسوب نمی شود.

تاریخ انتشار: 1394/10/01
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه