تحقیقات جدید نشان می دهد بیماران مبتلا به سرطان سینه که به افسردگی نیز دچار هستند بیشتر در خطر مرگ قرار دارند و این در مقایسه با بیمارانی است که دچار مشکلات روحی روانی نیستند.

Elizabeth Davies از بخش تحقیقات مراقبت های اجتماعی و بهداشتی و سرطان در کالج انگلستان طی اخباری گفت " افسردگی واکنش قابل درکی نسبت به تشخیص سرطان سینه است. پزشکان معمولا متوجه این نکته هستند و از این نظر به بیماران خود توجه دارند، اما این یافته ها تاکید می کند که لازم است از بیماران مبتلا به سرطان در مورد خلق و خوی آن ها پرسش شود و مطمئن شوند که بیماران از این نظر می توانند کمک بخواهند.

او افزود مهم است خانم ها احساس  کنند که می توانند در مورد این احساسات صحبت کنند و در مورد مقابله با این بیماری و یا افسردگی احساس گناه نکنند و بدانند که این می تواند پاسخی طبیعی نسبت به تشخیص سرطان باشد.

اگر چه در این تحقیق فقط مشاهده شد بین افسردگی و نرخ بقا در بیماران مبتلا به سرطان سینه ارتباطی وجود دارد اما مهم است توجه داشته باشیم که علت این ارتباط اثبات نشد.

در این تحقیق، محققین سوابق 77000 خانم را بازبینی کردند که در سال های 2000 تا 2009 به سرطان سینه دچار شده بودند. شرکت کنندگان این تحقیق تا پایان سال 2010 تحت پیگیری قرار داشتند.

بیش از 420 نفر از این خانم ها قبل از این که بدانند به سرطان سینه دچار هستند، سابقه افسردگی داشتند. بیش از 530 نفر از خانم ها بعد از تشخیص سرطان به افسردگی دچار شدند.

در این تحقیق نشان داده  شد خانم هایی که بعد از ابتلا به سرطان به افسردگی دچار شدند، 45 درصد بیشتر در خطر مرگ قرار داشتند.

ارتباط بین افسردگی که بعد از ابتلا به سرطان سینه تشخیص داده شده بود با افزایش خطر مرگ حتی با لحاظ کردن فاکتورهایی مانند سن، مرحله سرطان، سایر بیماری ها و وضعیت اجتماعی اقتصادی افراد، هم چنان پا بر جا بود.

خانم هایی که قبل از تشخیص سرطان سابقه افسردگی داشتند بیشتر در خطر مرگ قرار داشتند. 5 سال بعد از تشخیص سرطان 55 درصد این خانم ها هنوز زنده مانده بودند و این در مقایسه با آمار 75 درصدی در خانم هایی بود که هرگز تشخیص افسرگی در آن ها داده نشد.

بر اساس گفته محققین، رفتارهای همراه با افسردگی مانند شیوه زندگی نا سالم، استرس مزمن و یا پیروی نا درست از درمان می تواند ریسک مرگ در بیماران سرطانی مبتلا به افسردگی را افزایش دهد.

دیویس گفت کمک ها و پشتیابنی های روانی و اجتماعی می تواند به خانم های مبتلا به سرطان سینه می تواند کمک کند تا تاثیرات منفی ناشی از افسردگی را کاهش دهند.

این تحقیق اخیرا در ژورنال Psycho-Oncology منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1394/09/24
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه