تحقیقی جدید در اروپا دوباره نشان داد که نوشیدن الکل می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را در خانم ها افزایش دهد.

محققین 5 دانشکده در اسپانیا داده های مربوط به 334000 خانم 35 تا 70 ساله را در 10 کشور اروپایی بررسی کردند. نزدیک به 12000 نفر از خانم ها در طول دروه این آزمون به سرطان سینه دچار شده بودند.

به گزارشی که به تازگی در ژورنال بین الملی سرطان منتشر شده است، محققین دریافتند که با نوشیدن روزانه یک لیوان آبجو و مشروب ریسک ابتلا به سرطان سینه چهار برابر می شود. این تحقیق به گونه ای طراحی نشده بود که این رابطه را اثبات کند و فقط ارتباط بین مصرف الکل و ریسک سرطان سینه مشاهده شد.

طی اخبار جدیدی که منتشر شده است Maria Dolores Chirlaque گفت مصرف روزانه یک لیوان آبجو و یا مشروب (یا کمتر از یک لیوان) با افزایش ریسک سرطان سینه ارتباط دارد. اما اگر مصرف الکل به روزی دو لیوان برسد این ریسک تا 4 درصد افزایش می یابد.

او افزود مادامی که مصرف الکل افزایش یابد، احتمال این ریسک نیز بالا می رود.

در این تحقیق نشان داده شد زمان و تعداد سال هایی که یک خانم الکل مصرف می کند به نظر می رسد بر خطر سرطان سینه تاثیر می گذارد. هر چه زمان و سال هایی که یک خانم از الکل استفاده می کرده بیشتر باشد، میزان این ریسک نیز افزایش می یابد، مخصوصا اگر نوشیدن الکل را قبل از نخستین بارداری خود آغاز کرده باشد.

اما خبر خوب این است که این فاکتور خطر را می توان کنترل کرد.

Chirlaque گفت مصرف الکل فاکتور خطری برای سرطان سینه است که می تواند بر اساس تصمیم فرد تغییر کند و منجر به ایجاد عادت سالمی شود. به خانم ها باید توصیه شود و به آنها اخطار داده شود تا این فاکتور را کنترل کنند.

اما این که چرا نوشیدن الکل ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد، در این تحقیق نشان داده شد افزایش مصرف الکل شانس سرطان سینه از نوع hormone-receptor-negative و همین طور سرطان از نوع hormone-receptor-positive را افزایش می دهد. بنابراین لازم است موارد مربوط به علل غیر هورمونی بیشتر بررسی شود.

تاریخ انتشار: 1394/08/16
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه