در حالی که متخصصین می دانند که شانس یافتن نوعی از سرطان سینه در مراحل اولیه که با نام DCIS شناخته می شود، همراه با سن افزایش می یابد، تحقیقی جدید در آلمان نشان می دهد هر چه سن افراد بیشتر می شود احتمال این که این سرطان ها تهاجمی تر باشند، بیشتر است.

دکتر Stefanie Weigel محقق بیمارستان Muenster در آلمان گفت نرخ تشخیص DCIS متناسب با سن افزایش می یابد و اغلب به این دلیل است که این تومورها به لحاظ شدت در بازه شدید تا متوسط قرار دارند. این تومورها ضایعاتی هستند که می توانند به تومورهای تهاجمی و شدیدی تبدیل شوند.

DCIS یا کارسینومای مجاری (ductal carcinoma in situ)، سرطانی است که در مراحل اولیه به طور بالقوه تهاجمی می باشد. این تومورها در مجاری شیردهی قرار دارند و در یافته ای مربوط به ماموگرافی تشخیص داده می شوند. درمان این نوع سرطان بحث برانگیز است زیرا در برخی موارد ممکن است بیماری هرگز پیشرفت نکند و مشکلاتی را در طول زندگی یک خانم ایجاد نکند.

تیم تحقیقاتی دکتر Weigel ارتباط بین سن و نرخ تشخیص این سرطان را بررسی کرده است. محققین سوابق پزشکی 734000 خانم را در بازه سنی 50 تا 69 سال مورد بررسی قرار دادند و داده های ماموگرافی دیجیتال مربوط به سال های 2005 و 2008 را مورد بازبینی قرار دادند.

محققین نرخ بروز DCIS را در بازه 5 ساله در نظر گرفتند و نرخ شیوع آن را در هر 1000 خانم مورد بررسی قرار دادند. آنها یافته های به دست آمده را به سه گروه ضعیف، متوسط تا شدید طبقه بندی کردند.

بر اساس گزارشی که در تاریخ 27 اکتبر به صورت آن لاین در ژورنال رادیولوژی منتشر شد محققین دریافتند 989 مورد ابتلا به DCIS وجود داشته است. از این بین 419 نفر به درجه شدیدی از بیماری مبتلا بوده اند و 388 نفر نیز در حد متوسط بوده اند و 182 نفر نیز درجه پایینی از بیماری را داشتند.

خانم های مسن تر بیشتر به DCIS مبتلا بودند و اغلب به درجات متوسط تا شدید این سرطان دچار بودند. در گروهی که افراد 50 تا 54 ساله بودند، فقط 1.2 درصد افراد DCIS داشتند. در گروه افراد 65 تا 69 ساله، 1.7 درصد افراد به این بیماری دچار بودند.

چیزی که در مورد این تحقیق جدید است درجه بندی این نوع سرطان است. این نکته بسیار اهمیت دارد زیرا درجات شدید تر بیماری بیشتر احتمال دارد که تهاجمی شوند. دکتر Weigel توضیح داد در مورد بیشتر مواردی که درجه DCIS بالاست، به طور متوسط، بازه های بین تشخیص و عود کارسینومای تهاجمی 5 سال تخمین زده شده است.

بر اساس گفته دکتر Rita Gidwaney استادیار بالینی رادیولوژی تشخیصی در مرکز سرطان City of Hope در کالیفرنیا این یافته ها نشان میدهد که DCIS با سن افزایش می یابد. حتی اگر نرخ DCIS متناسب با سن خانم ها افزایش یابد، میزان حساسیت ماموگرافی در برداشتن DCIS در سنین مختلف تغییری نمی کند. حدود 85 درصد موارد DCIS در غربالگری های ماموگرافی تشخیص داده شده اند.

Gidwaney مضوعاتی را در ارتباط با خانم های 40 تا 49 ساله مطرح کرد، در این آزمون خانم هایی که در این بازه سنی قرار داشتند از آزمون حذف شدند. این خانم های جوان نیز در خطر داشتن سرطان های تهاجمی قرار دارند بنابراین مطالعه آنها می تواند بسیار ایده آل باشد.

تاریخ انتشار: 1394/08/16
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه