داروی نیتروفورانتوئین یکی از آنتی بیوتیک هایی است که اغلب برای عفونت در مسیر مثانه و سایر مجاری ادراری نسخه می شود، اما برخی تحقیقات جدید نشان می دهد این انتخاب شاید چندان موثر نباشد.

بیش از 25 درصد افراد بالغ که دچار کاهش عملکرد کلیه می باشند اغلب از عفونت های مثانه رنج می برند.

پزشکان اغلب برای درمان این عفونت ها و سایر عفونت های مربوط به مسیر گوارشی از نیتروفورانتوئین استفاده می کنند اما نگرانی هایی در مورد توانایی این دارو در رسیدن به مسیر ادراری و باکتری هدف که سبب ایجاد عفونت مثانه شده است، مطرح است. مخصوصا در افرادی که دچار ضعف عملکرد کلیه هستند.

تحقیق جدیدی در کانادا به رهبری دکتر Amit Garg متخصص نفرولوژیست در دانشگاه وسترن در لندن، انتاریو، انجام شده است. تیم تحقیقاتی او مزایای نیتروفورانتوئین را با اثر بخشی سایر آنتی بیوتیک های رایج اعم از سیپروفلوکساسین و norfloxicin مقایسه نمودند.

این تحقیق جدید اخیرا در ژورنال انجمن پزشکی کانادا منتشر شده است و در این تحقیق 10000 خانم مسن که دچار ضعف عملکرد کلیه بودند حضور داشتند. بعلاوه بیش از 180000 خانم نیز با عملکرد نرمال کلیه در این آزمون شرکت داشتند.

محققین دریافتند که نیتروفورانتوئین نسبت به سایر داروها در درمان عفونت های مجاری ادراری در همه خانم های شرکت کننده (و نه فقط افرادی که دچار ضعف عملکرد کلیه بوده اند)، موفقیت کمتری داشته است.

هم چنین در این تحقیق نشان داده شد استفاده از نیتروفورانتوئین در درمان عفونت های اداراری این شانس را افزایش خواهد داد که بیمار به درمان دوم با آنتی بیوتیک دیگری نیاز داشته باشد و احتمال بستری شدن بیمار نیز افزایش می یابد.

دکتر Garg در اخبار ژورنال گفت در تحقیقی که تنظیم کردیم، نیتروفورانتوئین یکی از رایج ترین آنتی بیوتیک هایی بود که در بحث عفونت مجاری ادراری در خانم های مسن صرف نظر از عملکرد کلیه آنها، نسخه می شود.

او افزود بیمارانی که از نیتروفورانتوئین استفاده کردند در مقایسه با آنتی بیوتیکی مانند سیپروفلوکساسین درمان ناموفقی داشته اند. اما این شواهد صرف نظر از سطح عملکرد کلیه بیماران به دست آمد.

یکی از متخصصین معتقد است که نیتروفورانتوئین ممکن است هنوز در درمان عفونت های مجاری ادراری مخصوصا در بیماران مسن جایگاهی داشته باشد.

دکتر Elizabeth Kavaler متخصص اورولوژیست در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک گفت درمان عفونت های ادراری در سالمندان تعادلی بین درمان علائم و اجتناب از بروز عوارض است و نیتروفورانتوئین یکی از بی خطرترین آنتی بیوتیک هایی است که ما می توانیم پیشنهاد کنیم.

او ادامه داد سیپروفلوکساسین می تواند درمان جایگزین باشد اما عوارض ناشی از آن بر فواید حاصل در بیماران مسن غالب است. بعلاوه افزایش مقاومت نسبت به سیپروفلوکساسین سبب می شود برای درمان شرایط وخیم انتخاب خوبی نباشد.

تیم تحقیقاتی دکتر Garg تاکید کرد که پزشکان نباید صرف میزان عملکرد کلیه خانم ها هر آنتی بیوتیکی را تجویز نمایند. آن ها باید سایر فاکتورها اعم از الگوی مقاومت باکتریایی را نیز در نظر داشته باشند.

تاریخ انتشار: 1394/02/17
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه