زایمان زودرس با بیماری های قلبی و خطر سکته در مادران ارتباط دارد

بر اساس تحقیقات مقدماتی که انجام گرفته است، خانم هایی که نوزاد زودرس دارند با افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مواجه اند.

محققین اطلاعات به دست آمده از 10 مورد تحقیق وسیعی که در دانمارک، فنلاند، نروژ، اسکاتلند و سوئد انجام شده بود را مورد آنالیز قرار دادند تا بررسی کنند آیا ارتباطی بین زایمان زودرس خود به خودی و ریسک بیماری های قلبی وجود دارد یا خیر. در بین تحقیقات انجام شده، کوچکترین تحقیق شامل بیش از 3700 خانم و بزرگترین تحقیق نیز شامل بیش از 923000 خانم بود.

بر اساس آن چه که محققین اعلام کردند، زایمان زودرس، قبل از هفته 37 بارداری اتفاق می افتد.  زایمان خود به خودی و زودرس به طور طبیعی اتفاق می افتد. اما برخی اوقات به دلیل خطراتی که نوزاد یا مادر را تهدید می کند به واسطه برخی داروها زایمان زودرس، القا می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زایمان زودرس و نوزاد نارس به مطلب زیر مراجعه نمایید:

ریسک بیماری های قلبی اعم از کشنده یا غیر کشنده که منجر به انسداد عروق می شود، برای خانم هایی که سابقه زایمان زودرس و خودبه خودی دارند، 38% است. بر اساس این تحقیق ریسک سکته (کشنده یا غیر کشنده)، 71% است.

این تحقیق تنها نشان داد که ارتباطی بین زایمان زودرس و ریسک بیماری های قلبی و سکته وجود دارد، اما رابطه علت و معلولی در این میان اثبات نشده است.

این تحقیق در 10 فوریه در ژورنال اروپایی Preventive Cardiology منتشر گشت.

بر اساس گفته های مسئول تحقیقات، دکتر Karst Heida عضو دپارتمان زنان و زایمان در دانشگاه پزشکی اوترکت هلند، خیلی از خانم هایی که زایمان خود به خودی و زودرس را تجربه کرده اند در واقع فاکتورهای خطر مربوط به بیماری های قلبی را دارا بوده اند. منظور از فاکتورهای خطر، بیماری هایی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نوع 2 است.

او افزود این گفته بدان معناست، فاکتورهایی که زیربنای بیماری های قلبی را تشکیل می دهد ممکن است نقش مهمی در بروز زایمان زودرس ایفا کنند.

بر اساس گفته های محققین، هنوز شواهد کافی مبنی بر ارتباط زایمان زودرس در نمودار ریسک بیماری های قلبی و یا وارد شدن آن در دستورالعمل های مربوط به پیشگیری در دست نیست. دکتر Heida افزود، اما این یافته می تواند به شناسایی خانم هایی کمک کند که در خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. این اطلاعات باید در دسترس این بیماران قرارگیرد تا افراد بتواند در راستای کاهش ریسک بیماری های قلبی، سبک زندگی خود را تغییر دهند.

تاریخ انتشار: 1393/11/28
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه