لقاح آزمایشگاهی شانس داشتن فرزند را در اختیار زوج هایی که برای بارداری تلاش می کنند، قرار می دهد اما مطالعه ای جدید نشان می دهد که این کودکان در معرض خطر بالای فشار خون قرار دارند.

دروانا:

منتشر شده در مجله مدرسه کاردیولوژی آمریکا- 3 سپتامبر 2018

گزارش شده در 4 سپتامبر 2018

مطالعه که بر روی 54 نوجوان که از طریق روش های کمک باروری متولد شده بودند انجام شد و مشخص شد که 8-15 درصد آن ها به فشار خون بالا دچار هستند. این تعداد در میان کودکانی که به طور طبیعی متولد شده بودند یک نفر از هر 43 نفر بود. این نشان می دهد که روش های کمک باروری می توانند تکامل عروق خونی را تحت تاثیر قرار دهند.

مطالعه دیگر نشان داده بود که کودکانی که با روش های کمک باروری متولد می شوند علائمی از پیری زودرس را ظاهر می کنند. محققین معتقدند که سرخرگ های این کودکان الاستیسیته کمتری در برابر جریان خون دارند. به همین دلیل احتمال بروز فشار خون بالا در این کودکان افزایش می یابد.

دکتر کی پارک، متخصص قلب در دانشگاه فلوریدا اظهار می دارد قطعا نشانه ای برای برخی تغییرات عروقی طولانی مدت در این کودکان وجود دارد و آن ها سریعا این نشانه را ظاهر می کنند. اگر کودک شما به کمک روش های کمک باروری متولد شده است، باید مراقب خطر فشار خون بالا در او باشید.

دکتر لری وینراخ از دانشکده پزشکی هاروارد تاکید می کند که والدین می توانند برای معاینه مرتب فشار خون بالا به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنند. دکتر پارک ضمن تایید این مسئله، بررسی سالانه فشار خون در جوانانی که از طریق روش های کمک باروری متولد شده اند را توصیه می کند.

روش های کمک باروری از جمله راه های درمان ناباروری هستند که تخمک و اسپرم هر دو دستکاری می شوند. رایج ترین این روش ها لقاح آزمایشگاهی و تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم هستند. مسئله مورد اهمیت کاوش محققین بر روی افزایش خطر فشار خون بالا در کودکان درحال رشد است.

روش های کمک باروری چگونه با ناکارآمدی عروق خونی در ارتباط هستند؟ "شواهد نشان می دهند که این ارتباط دقیقا ناشی از خود این روش ها بوده و ارتباطی با سلامتی والدین ندارد." دکتر پارک و دکتر وینراخ

در این مطالعه مادران جوان بوده و وضعیت سلامت مناسبی داشتد. هیچ یک از کودکان دچار عواقب زایمان مانند تولد زودرس یا تولد با وزن کم نشدند. به نظر می رسد که روش های کمک باروری تنها دلیل فشار خون بالا در این کودکان است.

علاوه بر این، تحقیقات حیوانی نیز نشان دادند که روش های کمک باروری ممکن است تکامل عروق خونی را تحت تاثیر قرار دهند. یافته ها از 54 نوجوان متولد شده به کمک این روش ها و 43 نوجوان که به طور طبیعی متولد شده بودند، به دست آمدند. در این میان، عدد فشار خون در نوجوانان متولد شده با روش های کمک باروری اندکی بالاتر از حات نرمال بود و این عدد در 15 درصد آن ها تا اندازه ای بالا بود که می توان آن ها بالا به فشار خون در نظر گرفت.

این در شرایطی است که کودکان از مادران سالم متولد می شوند. کودکانی که مادران آن ها چاق بود و یا به فشار خون بالا دچار هستند در معرض خطر بالاتری قرار دارند.

این که افراد متولد شده به کمک روش های کمک باروری در نهایت در معرض خطر بالاتر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی قرار دارند یا خیر مشخص نیست. بسیاری معتقدند که تاریخچه استفاده از این روش ها برای ارزیابی این خطر کافی نیست. چیزی که مشخص است این است که این افراد مانند افراد دیگر باید برای داشتن شیوه زندگی سالم تلاش کنند.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه