یک مطالعه جدید می گوید در خانم های مسن تر که چربی اضافی در بدن خود دارند، خطر ابتلا به سرطان پستان تا حد زیادی بالا می رود حتی اگر وزن متعادلی داشته باشند.

دروانا:

گزارش شده از انجمن تحقیقات سرطان آمریکا-26 ژانویه 2018

میا گودت مدیر استراتژیک پژوهش سرطان سینه و زنان در انجمن سرطان آمریکا می گوید این نشان می دهد که نه تنها خانم ها نباید وزن بالایی داشته باشند بلکه باید بر روی انجام کارهایی که میزان چربی بدن در آن ها را کاهش می دهند مانند رژیم غذایی سالم و ورزش کردن، متمرکز باشند.

مطالعه قبلی نشان دهد که خانم های دارای اضافه وزن و یا چاق، خطر بیشتری در ابتلا به سرطان سینه بعد از یائسگی دارند.

اما پزشکان به مدت طولانی برای مشخص کردن وزن عادی و یا غیر عادی افراد، بر شاخص توده بدنی (BMI) تکیه کرده اند.

مشکل این است که BMI تمایزی میان چربی، ماهیچه و استخوان قائل نمی شود. بنابراین طبق مطالعات جدید، این یک معیار نامناسب از ترکیب بدن و خطرات بیماری هاست.

دکتر نیل لینگار انکولوژیست پزشکی در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering در شهر نیویورک معتقد است که در حال حاضر نسبتا به خوبی مشخص شده که شاخص توده بدنی یک نشانگر خوب از احتمال خطر برای یک فرد مانند ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری قلبی، نیست.

و در حال حاضر، به نظر می رسد این موضوع در مورد سرطان پستان نیز صحیح است.

یافته ها بر اساس مطالعه بر روی 3460 خانم در سنین میان 50-79 سال انجام گرفت. در ابتدا، همه آن ها شاخص توده بدنی نرمالی داشتند و میزان چربی بدن در همه آن ها به کمک جذب سنجی اشعه ایکس دوگانه اندازه گیری شد.

جذب سنجی اشعه ایکس دوگانه یک اسکن از تمام بدن است که عکس فوری از ترکیب بدن فرد ارائه می دهد.

در طول 16 سال، 182 خانم به سرطان سینه مبتلا شدند؛ بیشتر آن ها دارای تومورهایی بودند که گیرنده های استروژنی در سطح تومور وجود داشت؛ این بدین معنی است که استروژن به رشد آن ها کمک کرده است.

به طور میانگین مشخص شد که خطر سرطان سینه وابسته به استروژن در خانم هایی که سطح چربی بالایی در بدن خود دارند، بیشتر است: در خانم هایی که میزان چربی بدن بالای 25 درصد دارند خطر ایجاد سرطان دو برابر خانم هایی است که سطح چربی کمتر از 25 درصد دارند.

یافته ها اینکه چربی بدن باعث ایجاد سرطان می شود را به طور مشخص اثبات نکردند. این تیم مطالعاتی عوامل دیگری همچون سابقه خانوادگی فرد در سرطان پستان، استفاده از هورمون درمانی و میزان فعالیت و مصرف نوشیدنی ها در فرد را در نظر گرفتند. و همچنان چربی اضافی بدن به عنوان یک فاکتور خطر محسوب می شود.

چرا چربی بدن مسئله ساز است؟ دکتر لینگار توصیح می دهد که بافت چربی یک بافت فعال است و وقتی بیش از حد در بدن تجمع پیدا می کند، ذخیره خونی خود را بزرگ تر می کند و سلول های چربی شروع به مردن می کنند. در این صورات التهاب ایجاد شده و موادی به نام فاکتورهای رشد فعال می گردند.

این فاکتورها می توانند از بروز سرطان حمایت کنند.

"چربی منبع تولید استروژن در زنان بعد از یائسگی است. برای خانم ها اینکه وزن خود را به کمک ترازو اندازه گیری کنند آسان تر خواهد بود تا اینکه محاسبه میزان چربی در بدن را انجام دهند." دکتر گراهام کلدتیز از مرکز سرطان سايتمن در بيمارستان بارنز، در سنت لوئيس

دکتر کلدتیز توصیه گودت را تکرار می کند: حتی اگر خانم ها BMI نرمالی داشته باشند باز هم باید برای داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش کردن (تمرینات مقاومتی برای حفظ و ساختن ماهیچه ها) تلاش کنند.

در واقع مشارکت کنندگان در مطالعه با داشتن چربی اضافی، کمتر از سایر خانم ها ورزش می کردند.

مطالعه خانم های یائسه را مورد بررسی قرار داد در نتیجه یافته ها در مورد سرطان سینه لزوما در مورد خانم ها جوان تر صدق نخواهند کرد.

در مجموع، سرطان سینه قبل از یائسگی وضعیت متفاوتی با آن هایی که در مراحل بعدی زندگی بروز می کنند، دارد و این مشخص نیست که آیا وزن یا ترکیب بدن تاثیری بر روی خطر آن دارند یا خیر.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه