یافته های جدید نشان می دهد قرص های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را در خانم ها افزایش دهد. افزایش ریسک کلی در خانم های جوان اندک است اما به خانم ها در دهه چهلم زندگی توصیه می شود در مورد شیوه کنترل بارداری با پزشک متخصص زنان مشورت کنند.

دروانا:

قرص های ضدبارداری جدید می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه (سرطان پستان) را کمی افزایش دهد.

خانم هایی که از فرمول های جدید قرص های ضدبارداری استفاده می کنند 20 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند و این در مقایسه با کسانی است که هرگز از قرص های ضد بارداری هورمونی استفاده نکرده اند. در تحقیقی که منجر به یافته مذکور گردیده است تقریبا 2 میلیون خانم دانمارکی حضور داشته اند. Lina Morch مسئول این تحقیق و متخصص اپیدمیولوژیست دانشگاه کپنهاگ دانمارک می باشد. به گفته ایشان افزایش دوره استفاده از این داروها و یا استمرار در مصرف در بازه ای بیش از 5 سال می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

با این حال محققین متذکر شدند افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه ناشی از مصرف داروهای ضد بارداری نسبتا اندک است.

به گفته Mia Gaudet مسئول تحقیقات سرطان های ژنیکولوژیک در انجمن سرطان آمریکا، همین ریسک اندک سبب شده در اوایل سال های 1990 سازمان غذا و دارو اقدام به جمع آوری قرص های ضد بارداری در بازار کند که حاوی مقادیر بالایی استروژن بودند.

از دهه 90 به بعد تغییراتی در قرص های ضد بارداری ایجاد گردید و امید چنان بود این فرمولاسیون های جدید ریسک ابتلا به سرطان سینه را در افراد کاهش داده است. اما داده های جدید نشان می دهد که چنین نبوده است.

محققین متذکر شدند احتمال بروز سرطان سینه در خانم های جوان تر نسبتا اندک و نادر می باشد بنابراین به طور کلی ریسک ابتلا به سرطان سینه در این خانم ها همچنان اندک است حتی اگر آن ها از قرص های ضد بارداری استفاده کنند.

در آخرین تحقیق انجام شده تنها ارتباط بین استفاده از قرص های ضد بارداری و افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه نشان داده شد اما اثبات نگردید مصرف فرمول های جدید این قرص ها سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه گردیده است.

محققین بر اساس در نظر داشتن این چشم انداز این گونه محاسبه کرده اند به این ترتیب در سال یک مورد ابتلا به سرطان سینه ناشی از مصرف این داوها در 7690 بیماری که تشخیص سرطان سینه در مورد آن ها داده می شود در بازه سنی 15 تا 49 سال وجود خواهد داشت.

به گفته Gaudet خانم ها در این گروه سنی با ریسک بسیار اندکی رو به رو هستند.

اولین نمونه قرص های ضد بارداری حاوی دوزهای 150 میکروگرم استروژن بود. وقتی تحققیقات نشان داد بین استفاده از استروژن و ابتلا به سرطان سینه ارتباطی وجود دارد سازمان غذا و دارو قرص های ضد بارداری حاوی مقادیر بیش از 50 میکروگرم استروژن را از بازار حذف نمود.

امروزه اغلب قرص های ضد بارداری حاوی استروژن در محدوده 15 تا 35 میکروگرم می باشند. این قرص های همچنین دارای پروژستین هم هستند. پروژستین فرم سنتتیک پروژسترون هورمونی است که به تنظیم سیکل ماهانه قاعدگی کمک می کند.

برای بررسی این که آیا مقادیر اندک استروژن می توان ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش داده یا افزایش می دهد، مارچ و همکارانش بیش از 1.8 میلیون خانم را از سال های 1995 تا 2012 بررسی کردند.

آن ها دریافتند خانم هایی که از قرص های حاوی استروژن و پروژسترون استفاده می کنند 20% بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

محققین چنین افزایش ریسک مشابهی را در قرص های حاوی پروژسترون تنها نیز یافتند. این افزایش ریسک در مورد دستگاه های آی یو دی آزاد کننده هورمون پروژستین نیز صادق بود.

مارچ متذکر شد محصولاتی که تنها حاوی پروژستین هستند نیز ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. بنابراین نمی توان این گونه در نظر داشت که تنها استروژن می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

Gaudet اظهار داشت تمرکز اولیه در تحقیقاتی که در مورد سرطان سینه انجام شده عمدتا روی استروژن بوده است، بنابراین ما در مورد تاثیرات ناشی از استروژن اطلاعات بیشتری در مقایسه با پروژسترون داریم. می توان این احتمال را مطرح کرد که پروژسترون نیز در ایجاد سرطان سینه نقش ایفا می کند. اگرچه در این مورد تحقیقات ما به اندازه استروژن غنی نیست.

با توجه به این یافته ها محققین توصیه کردند خانم ها باید در مورد قرص های ضد بارداری که استفاده می کنند با متخصص زنان خود مشورت کنند.

Gaudet همچنین عنوان داشت این یافته ها لزوما بدان معنا نیست که خانم ها باید روند خود را تغییر دهند اما برخی شواهد نشان می دهد خانم ها زمانی که به دهه چهلم زندگی خود نزدیک شدند بهتر است تغییر در روش کنترل بارداری را در نظر داشته باشند، زیرا در این بازه سنی ریسک ابتلا به سرطان سینه در آن ها افزایش می یابد.

این تحقیق جدید در تاریخ 7 دسامبر در ژورنال New England Journal of Medicine منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه