سرطان سینه در صورت تشخیص زودهنگام تا حد زیادی قابل درمان خواهد بود، بنابراین انجام معاینات پستان و غربالگری های منظم می تواند به تشخیص مناسب کمک کند. انجام ماموگرافی، سونوگرافی سینه و ام ار آی سینه از انتخاب های غربالگری محسوب می شود که بر اساس نظر پزشک مناسب ترین آن برای بیمار تشخیص داده می شود.

دروانا:

سرطان پستان دومین سرطان کشنده در بین خانم ها در آمریکا محسوب می شود و به گفته متخصصین انجام غربالگری های روتین موثرترین راه برای تشخیص به موقع این بیماری می باشد.

دکتر کاترین اورس مسئول ماموگرافی مرکز سرطان Fox Chase در فیلادلفیا عنوان کرد سرطان سینه می تواند در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، مادامی که هنوز کوچک بوده و منتشر نشده است، به طور مناسبی درمان شود. این روزها انتخاب های درمانی موثری پیش رو است و کمتر به انجام جراحی های گسترده نیاز است.

افزایش سن فاکتور خطر مهمی برای ابتلا به سرطان پستان یا سینه می باشد. در اغلب خانم ها تشخیص سرطان سینه بعد از 50 سالگی اتفاق می افتد. داشتن برخی جهش ها مانندBRCA1&2 خانم ها را مستعد ابتلا به سرطان سینه می کند. برخی فاکتورهای خطر قابل کنترل نیز مانند هورمون درمانی بعد از یائسگی، چاقی، مصرف الکل و عدم فعالیت فیزیکی نیز در این میان دخالت دارد.

به گفته اورس داشتن یک فاکتور خطر برای سرطان پستان و یا حتی چند فاکتور خطر به این معنی نیست که یک خانم قطعا دچار سرطان پستان خواهد شد. خانم ها باید در مورد فاکتورهای خطر مربوط به سرطان سینه آموزش ببینند و بدانند چطور می توانند آن را کنترل کنند و شیوه های زندگی مناسب تری را برگزینند.

همه خانم های مبتلا به سرطان سینه علائم هشدار دهنده یکسانی نداشته اند. علائم سرطان سینه می تواند شامل این موارد باشد:

  • وجود توده در سینه یا زیر بغل
  • تورم و یا ضخیم شدن در بخشی از سینه
  • تحریک یا ضخیم شدن پوست سینه
  • درد در سینه به نحوی که پایدار بوده و از بین نرود
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن در سینه یا نوک سینه
  • ترشحات غیر معمول از نوک سینه
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه

در برخی موارد خانم ها هرگز به این علائم دچار نمی شوند.

به گفته اورس همه خانم ها باید آگاه باشند که سینه هایشان چه شکلی دارد و مراقب تغییرات آن باشند. این بخش مهمی در سلامت سینه محسوب می شود. اما آشنا بودن با ساختار سینه نمی تواند جایگزینی برای غربالگری های منظم و انجام ماموگرافی باشد. این آزمایشات می تواند سرطان سینه را در مراحل اولیه و حتی قبل از بروز علائم نشان دهد.

آزمایشاتی که عمدتا برای غربالگری سرطان سینه استفاده می شود عبارت است از:

  • ماموگرافی: ماموگرافی با استفاده از اشعه ایکس تغییرات پستان را بررسی می کند. اثربخشی این روش به اندازه تومور و دانسیته بافت پستان بستگی دارد. در ماموگرافی های سه بعدی از ماشین هایی استفاده می شود که از زوایای مختلف از پستان عکس برداری می کند و تصویر سه بعدی را ایجاد می کند.
  • سونوگرافی سینه: این روش معمولا همراه با ماموگرافی در خانم های پر خطر و خانم هایی با بافت متراکم سینه انجام می شود.
  • ام آر آی سینه: ام آر آی در خانم هایی انجام می شود که در خطر زیاد سرطان پستان قرار دارند و در معاینات انجام شده با استفاده از ماموگرافی یا سونوگرافی ضایعات مشکوکی در آن ها به دست آمده است.

اورس هم چنین افزود پزشک تشخیص خواهد داد که کدام روش برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه