جنبه های مثبت و منفی سویا برای بیماران مبتلا به سرطان سینه سال هاست که مورد بحث قرار دارد.

در حال حاضر تحقیقی متشکل از بیش از 6200 بازمانده مبتلا به سرطان سینه یا پستان نشان می دهد آن هایی که اغلب سویا مصرف می کردند کمتر در خطر مرگ ناشی از علل مختلف در طول بازه 10 سال پیگیری قرار داشتند.

دکتر فانگ ژانگ استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه علوم تغذیه بوستون و رهبر این تحقیقات عنوان کرد ما تاثیرات مضری را برای خانم های مصرف کننده سویا به لحاظ مرگ و میر نیافتیم، لازم به ذکر است که شرکت کنندگان خانم های مبتلا به سرطان پستان بودند. 

او ادامه داد به طور کلی مصرف مقدار بیشتر سویا با 21 درصد کاهش ریسک مرگ ناشی از سرطان سینه، ارتباط داشت و این یافته در مقایسه با خانم هایی به دست آمد که سویای کمتری مصرف می کردند.

نگرانی ها در مورد پروفایل خطرات و منافع سویا رو به افزایش است زیرا این غذا ترکیباتی شبیه استروژن دارد که ایزوفلاون نامیده می شود. بنا به گفته متخصصین این نکته در مبتلایان به سرطان سینه از نوع مثبت نسبت به رسپتورهای هورمونی اهمیت دارد، زیرا افزایش مقدار استروژن ممکن است به رشد توده های سرطانی کمک کند. لازم به ذکر است اغلب موارد سرطان سینه یا پستان از نوع مثبت نسبت به رسپتورهای هورمونی می باشد.

دکتر آمر کوکوک متخصص انکولوژی در دانشگاه اموری آتلانتا عنوان کرد اما این یافته های جدید باید بحث در مورد سویا را حل و فصل کند.

او سرمقاله ای را همراه این تحقیق منتشر کرد که در 6 مارچ به صورت آنلاین در ژورنال سرطان منتشر شد.

او گفت جمعیت بزرگ این تحقیق نکته مناسب و مطلوبی است. یافته های جدید پژواک نتایج قبلی است که نشان می داد مصرف بیشتر سویا شانس عود سرطان سینه یا پستان را کاهش می دهد.

او متذکر شد وقتی شما شانس عود سرطان سینه را کاهش می دهید نرخ مرگ ناشی از سرطان سینه نیز کاهش می یابد. بنده فکر می کنم ما می توانیم بگوییم خانم های مبتلا به سرطان پستان لازم نیست نگران خوردن سویا و محصولات آن باشند.

همه شرکت کنندگان در این تحقیق در مرکز ثبت Breast Cancer Family ثبت نام کردند که در سال 1995 آغاز شده بود. در شروع این تحقیق خانم ها به طور میانگین 52 سال داشتند.

در طول این تحقیق بالای 1200 شرکت کننده جان خود را از دست دادند. تیم تحقیقاتی ژانگ داده های مربوط به رژیم غذایی تمام خانم ها را دنبال کردند و برخی اطالاعات به دست آمده مربوط به قبل از تشخیص سرطان سینه افراد بود.

محققین دریافتند ارتباطی بین مصرف بیشتر سویا و بقای بهتر بعد از تشخیص سرطان سینه وجود دارد. اما این تحقیق به گونه ای طراحی نشده بود که علت این ارتباط را مشخص کند.

این تیم تحقیقاتی متذکر شد مزایای به دست آمده در مورد سویا برای خانم هایی که به سرطان پستان از نوعی که نسبت به هورمون ها مثبت نیستند، بسیار قوی بود. در مورد این خانم ها ریسک مرگ ناشی از علل مختلف در بازه پیگیری تا 50 درصد کاهش یافت.

خانم هایی که برای یائسگی هرگز هورمون درمانی نکرده بودند نیز از مصرف سویا سود قابل توجهی به دست آوردند و ریسک مرگ در آن ها در بازه پیگیری 32 درصد کاهش یافت.

مصرف چه مقدار سویا برای به دست آوردن این نتایج لازم است؟ بر اساس گفته محققین گروهی که مقدار اندکی سویا استفاده می کردند روزانه کمتر از 0.3 میلی گرم ایزوفلاون دریافت می کردند در حالی که گروهی که مقدار مصرف سویا در آن ها بیشتر بود 1.5 میلی گرم یا بیشتر بود. اغلب خانم ها بیش از 1.5 میلی گرم به طور روزانه سویا مصرف می کردند و میانگین مصرف 1.8 میلی گرم بود.

اما به گفته ژانگ این مقدار سویا چندان زیاد نیست. مصرف 1.8 میلی گرم معادل نصف یک وعده کامل غذای حاوی سویا مانند دانه سویا یا توفو در هفته است.

محققین تنها می توانند حدس بزنند که چرا سویا می تواند نقش محافظتی علیه مرگ ناشی از سرطان پستان داشته باشد.

ژانگ متذکر شد استروژن های گیاهی به سطح سلول متصل می شوند و سبب می شوند تا استروژن کمتر بتواند به برخی سلول ها متصل شود. بنابراین سویا می تواند به سلول های سرطانی از این طریق ضربه بزند.

ایده دیگری که مطرح شده این است که اجزای سویا ممکن است بتوانند رشد عروق خونی مغذی که به تومور غذارسانی می کنند را مهار کند.

او توضیح داد اغلب خانم ها مخصوصا آن هایی که در آمریکا زندگی می کنند جایی که مصرف سویا اندک است، نیازی نیست که نگران مصرف بالای سویا باشند. اما در کشورهای آسیایی که مقدار مصرف سویا 20 تا 25 میلی گرم در روز می باشد مقدار غیرمعمولی به نظر می رسد. مصرف یک لیوان شیر سویا حدود 27 میلی گرم سویا دارد.

تاریخ انتشار: 1396/01/14
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه