یافته های جدید نشان می دهد خانم های مسنی که برای سرطان پستان که در مراحل بسیار اولیه قرار دارد تحت درمانند (سرطانی که به آن کارسینوم داکتال درجا یا DCIS گفته می شود) در مقایسه با سایر همسالان در خطر افزایش مرگ قرار ندارند.

دکتر Lotte Elshof متخصص اپیدمیولوژیست در مرکز سرطان آمستردام عنوان کرد تشخیص این نوع سرطان ممکن است ناراحت کننده باشد و تحقیقات نشان می دهد تخمین ریسک در خیلی از خانم ها به اشتباه صورت می گیرد و آن ها را در مورد درمان نگران و آشفته می کند. این تحقیق باید اطمینانی را فراهم کند که نشان دهد تشخیص این سرطان ریسک مرگ را افزایش نمی دهد.

او این یافته ها را در کنگره سرطان اروپا در آمستردام ارائه کرده است.

بر اساس بنیاد ملی سرطان پستان، DCIS نوعی سرطان غیر تهاجمی است که طی آن سلول های غیر نرمال در مجرای شیر پستان یافت می شوند. این سلول ها به خارج از مجرا گسترش پیدا نمی کنند و سایر بافت های پستان را درگیر نمی کنند. کارسینومای داکتال درجا فرم اولیه سرطان است که تا حد زیادی قابل درمان می باشد.

عدم درمان این نوع سرطان پستان منجر به پیشرفت آن گردیده و خطرناک خواهد بود. اما معمولا پروسه درمان با جراحی تنها و یا ترکیب جراحی و رادیو تراپی همراه خواهد بود.

برای تعیین پیش آگهی این نوع سرطان پستان این تیم تحقیقاتی نتایج ده ساله حاصل از 10000 خانم هلندی مبتلا به این بیماری را در سال های 1989 و 2004 مورد بررسی قرار دادند.

خانم های مسن بالای 50 سال که به دلیل ابتلا به سرطان پستان DCIS تحت درمان بودند ریسک مرگ در آن ها به دلیل سرطان پستان در مقایسه با سایر بیماری های دیگری که به آن مبتلا بودند، ده درصد کمتر بود.  

به طور خاص بیماران مبتلا به سرطان پستان DCIS کمتر در خطر مرگ به دلیل سایر فرم های سرطان و بیماری های گوارشی، تنفسی و بیماری های مربوط به گردش خون قرار داشتند.

 Elshof در کنگره توضیح داد ممکن است غافلگیر کننده به نظر بیاید اما این گروه از خانم ها در واقع در مقایسه با جمعیت کلی کمتر در خطر مرگ و میر قرار داشتند. به هر حال بیشتر این خانم ها به واسطه غربالکری سرطان پستان تشخیص داده شده بودند و این نشان دهنده مشارکت صحیح در برنامه های غربالگری می باشد.

این تحقیق هم چنین ریسک مرگ ناشی از سرطان پستان را نیز مورد آنالیز قرار داد. محققین دریافتند خانم هایی که برای DCIS تحت درمان قرار دارند 2.5 درصد در خطر مرگ ناشی از سرطان پستان در بازه بعد از ده سال قرار دارند هم چنین ریسک مرگ بعد از 15 سال در آن ها 4 درصد خواهد بود.

این تیم تحقیقاتی متذکر شد هر دوی این ارقام در جمعیت کلی بالاتر است. به هر حال این نرخ ها در خانم های مبتلا به سرطان پستان DCIS که تشخیص در مورد آن ها اخیرا انجام شده پایین تر بود.

فیلیپ پورتمن از سازمان سرطان اروپا عنوان کرد در مقایسه با خانم هایی که در جمعیت کلی وجود دارد، افزایش ریسک مرگ ناشی از سرطان پستان بر اساس کاهش ریسک مرگ ناشی از سایر علل کاملا تعدیل می شود.

دو تن از متخصصین غدد آمریکایی این اخبار تازه را بازبینی کرده و عنوان کردند این نکات می تواند بیماران را مطمئن سازد.

دکتر استیفان برنیک متخصص انکولوژی و جراح از بیمارستان لنوکس هیل نیویورک عنوان کرد پیغام مهم این است که خانم های مبتلا به سرطان پستان DCIS می تواند انتظار داشته باشند که مانند سایر همسالان خود بازه عمر نرمالی خواهند داشت.

به هر حال او با سایر محققین موافق بود که توضیحات خوبی وجود دارد که نشان می دهد چرا خانم های مبتلا به سرطان پستان DCIS می توانند امید به زندگی بهتری در مقایسه با سایر خانم ها داشته باشند.

او توضیح داد اگر تشخیص سرطان پستان در مورد خانمی داده شود، فرد این مطلب را در ویزیت پزشک در هر نوبت دریافت خواهد کرد. این گروه از خانم ها اغلب تشویق می شوند که برای هر موضوعی که برایشان ایجاد می شود به سراغ پزشک بروند و غربالگری برای سایر سرطان ها در مورد آن ها بیشتر اتفاق می افتد. این نکته می تواند توضیح دهد چرا خانم های مبتلا به سرطان پستان DCIS طول عمر بیشتری دارند.

دکتر Eleonora Teplinsky متخصص غدد از مرکز سرطان نیویورک عنوان کرد این اخبار بسیار عالی است و قدم های بعدی باید به فاکتورهایی بپردازد که در تهاجمی شدن بیماری کارسینومای داکتال درجا نقش دارند.

باید توجه داشت یافته های ارائه شده در نشست های پزشکی عموما در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند تا آن که در ژورنالی معتبر و کارشناسی شده منتشر گردند.

تاریخ انتشار: 1395/11/21
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه