بر اساس یافته های جدید، حدود نیمی از افراد مبتلا به سرطان پستان در اثر درمان عوارض جانبی شدیدی را تجربه می کنند.

دکتر استیون کتز متخصص مدیریت و سیاست بهداشت در دانشگاه میشیگان عنوان کرد مطلوب ما دریافت به موقع درمان تا حد امکان می باشد که به این ترتیب بهترین نتایج را دریافت خواهیم کرد. مراقبت های برنامه ریزی نشده برای تاثیرات جانبی ناشی از شیمی درمانی (از جمله ویزیت های بالینی، بستری در بیمارستان) پر هزینه و ناخوشایند است و برنامه پزشک و بیمار را به هم می زند. ما باید تا حد امکان از بروز آن ها اجتناب کنیم.

در این تحقیق محققین تقریبا 2000 بیمار مبتلا به سرطان پستان را تحت ارزیابی قرار دادند، بیماری این افراد در مراحل ابتدایی قرار داشت و به طور میانگین هفت ماه از تشخیص آن ها گذشته بود. از خانم ها خواسته شد تا شدت عوارض جانبی شایع را گزارش کنند، عوارض جانبی شایع درمان سرطان پستان عبارت بود از: تهوع، استفراغ، یبوست، درد، تورم بازوها، تنگی نفس و تحریک پوست پستان.

نتایج نشان داد 93 درصد خانم ها حداقل یکی از این عوارض را تجربه کرده اند. حدود 45 درصد عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان پستان، شدید یا بسیار شدید گزارش شد. درد، تحریک پوست پستان و یبوست از جمله عوارض جانبی شایعی بود که به صورت شدید یا خیلی شدید گزارش شد.

بیمارانی که شیمی درمانی و پرتو درمانی را دریافت می کنند 30 درصد بیشتر در خطر گزارش عوارض جانبی شدید قرار دارند و این در مقایسه با کسانی است که تنها یکی از این درمان ها را دریافت می کنند.

در خانم هایی که ماستکتومی دو طرفه انجام داده بودند در مقایسه با کسانی که لامپکتومی انجام داده بودند (برداشت بافت تومور و بافت های اطراف آن) درد شدید دو برابر گزارش شد. بیماران اسپانیایی تبار 30 درصد بیشتر از سفید پوستان اثرات جانبی شدید را گزارش کردند.

اگر چه اثرات جانبی شدید در بین بیمارانی که شیمی درمانی دریافت می کردند دور از انتظار نبود اما یک سوم بیمارانی که شیمی درمانی دریافت نکرده بودند نیز اثرات جانبی شدیدی را گزارش کردند.

اغلب بیماران در طول ویزیت های روتین خود به دنبال درمانی برای کاهش تاثیرات جانبی هستند. اما 9 درصد آن ها ملاقات های بیشتری را با پزشک انجام می دهند و 5 درصد آن ها به این دلیل به بخش اورژانس و یا بیمارستان می روند. بر اساس یافته های این تحقیق تاثیرات جانبی ناشی از درمان سرطان پستان منجر به تاخیر در درمان شده و دوزیج درمان را کاهش می دهد.

این بررسی در تاریخ 24 ژانویه در ژورنال کنسر منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1395/11/16
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه