بر اساس یافته های جدید خیلی از خانم های مبتلا به سرطان پستان که بیماری آنان در مرحله اول قرار دارد می توانند پستان سالم خود را حفظ کنند.

این نکته مخصوصا زمانی صادق است که جراح توصیه ای در این مورد نداشته باشد.

دکتر Reshma Jagsi رهبر این تحقیقات هم چنین متخصص انکولوژی تابشی در دانشگاه پزشکی میشیگان عنوان کرد ما مشاهده کردیم یک نفر از هر شش بیمار مبتلا به سرطان پستان انجام ماستکتومی (برداشتن پستان) در هر دو پستان را انتخاب می کند آن هم زمانی که انجام چنین جراحی تهاجمی نفعی برای بقای آن ها در پی ندارد.

متخصصین سرطان عنوان می کنند شواهد قانع کننده ای در دست نیست که نشان دهد انتخاب ماستکتومی در هر دو پستان می تواند به بقای افراد کمک کند. هم چنین در اغلب بیماران ریسک ابتلا به سرطان در پستان سالم اندک می باشد.

به گفته محققین بعد از آن که هنرپیشه سینما آنجلینا جولی تصمیم گرفت هر دو پستان خود را بردارد اغلب خانم ها از چنین گزینه ای آگاه شدند و شاید فکر می کنند این گونه عمل کردن بهتر می باشد.

Reshma Jagsi عنوان کرد که از این انتخاب خانم ها بسیار آشفته است. او متوجه شده است که خانم ها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان هر کاری را می کنند.

او ادامه داد انجام ماستکتومی در هر دو پستان در مورد برخی از خانم ها بسیار با اهمیت و تضمین کننده است، از جمله این افراد آن هایی هستند که به جهش پر خطر BRCA1 و BRCA2 دچارند. به هر حال در مورد خانم هایی که سرطانی در مراحل اولیه دارند انجام ماستکتومی پیشگیرانه می تواند خطرات غالبی در مقایسه با مزایای آن در پی داشته باشد.

در این تحقیق 2400 خانم مبتلا به سرطان پستان که بیماری آنها در مراحل اولیه قرار داشت حضور داشتند که سرطان تنها در یکی از پستان های این افراد تشخیص داده شده بود. محققین بررسی کردند که چطور توصیه های جراح بر تصمیم گیری این خانم ها در برداشت پستان سالم و یا حفظ آن تاثیر داشته است.

به طور کلی محققین دریافتند 44 درصد بیماران گزینه برداشت پستان سالم را در نظر داشته اند اما تنها 38 درصد می دانستند که این جراحی برای بقای همه خانم های مبتلا به سرطان پستان مفید نیست. تقریبا یک چهارم افراد باور داشتند که چنین است در حالی که بقیه چنین چیزی را نمی دانستند.

حدود 1500 بیمار فاقد جهش خطرناکی که ریسک سرطان پستان را افزایش می دهد بودند. 39 درصد افراد این گروه عنوان کردند که جراح به آنها علیه برداشت پستان سالم توصیه کرده است. در پایان  کمتر از دو درصد این خانم ها روش تهاجمی تری را پیش رو داشتند.

به هر حال 47 درصد خانم هایی که ریسک متوسطی داشتند توصیه ای را مبنی بر برداشت پستان سالم دریافت نکردند. در بین این خانم ها 19 درصد تصمیم به انجام ماستکتومی در هر دو پستان خود گرفتند.

تقریبا همه کسانی که برداشت پستان سالم را انتخاب کرده بودند آرامش ذهنی را به عنوان دلیل اصلی تصمیم گیری خود مطرح کردند.

نتایج در تاریخ 21 دسامبر به صورت آنلاین در ژرونال JAMA منتشر شد.

Jagsi عنوان کرد لازم است تا جراحان مزایا و ریسک های احتمالی را با هر بیمار در میان گذارند. ما به عنوان پزشک باید در راستای آموزش و آگاهی بیمار عمل کنیم.

سایر محققین نیز دریافتند که خیلی از خانم ها گزینه ماستکتومی پیشگیرانه را انتخاب می کنند. دکتر کورتنی ویتو عنوان کرد نکته ای که در این تحقیق جدید است تاثیر پزشک بر تصمیم گیری بیمار است. ویتو خود متخصص جراح پستان از مرکز City of Hope Comprehensive Cancer واقع در کالیفرنیا می باشد.

ویتو عنوان کرد کمک به بیمار در تصمیم گیری مناسب بر اساس موقعیت مستلزم زمان و تلاش است. او افزود این گزارش بر اهمیت ایجاد پیوند با بیمار تاکید دارد. لازم به ذکر است که ویتو در این تحقیق شرکت نداشت.

ویتو ادامه داد زمانی که شما بیماران خود را توجیه می کنید آن ها می توانند تصمیمات مناسبی بگیرند. شغل من این است که به بیمار نشان دهند نقشه مسیر به چه صورت است. به نظر او با راهنمایی پزشک خانمی که تحت درمان قرار دارد در نهایت نسبت به تصمیم خود راضی خواهد بود.

تاریخ انتشار: 1395/10/12
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه