بر اساس یافته های جدید، در خانم هایی که به سرطان پستان از نوع مقاوم به درمان مبتلا هستند، درمان ترکیبی متشکل از دو دارو به نظر می رسد بیماری را تحت کنترل قرار می دهد (از 5 تا 10 ماه).

در سرطان پستان از نوع پیشرفته (HER 2 negative)، اغلب از داروهایی به نام مهارکننده های آروماتاز استفاده می شود که مقدار استروژن را در بدن کاهش می دهد و رشد سرطان را متوقف می کند. به هر حال بیماران نسبت به این دارو ها مقاوم می شوند و عملکرد دارو متوقف می شود.

تحقیق جدیدی که انجام گرفته امیدی را برای این بیماران به ارمغان آورده است.

دکتر Noah Kornblum از کالج پزشکی آلبرت انیشتین در شهر نیویورک عنوان کرد تحقیق ما نشان می دهد که ترکیب درمانی دارویی جدید تر به نام (everolimus (Afinitor با داروی شناخته شده (fulvestrant (Faslodex در بیماران مقاوم به درمان با مهارکننده های آروماتاز نتایج امیدوار کننده ای را در پی داشته است.

این تحقیق با سرمایه گذاری کمپانی نوارتیس انجام شده و در آن 130 خانم حضور داشتند که در دوران بعد از یائسگی قرار داشته و به سرطان پستان انتشار یافته ای مبتلا بودند. میانگین سن افراد شرکت کننده 61 سال بود و همه آن ها نسبت به درمان با مهارکننده های آروماتاز مقاوم بودند.

در این تحقیق همه افراد از داروی fulvestrant استفاده می کردند، نیمی از آن ها علاوه بر این دارو از پلاسبو استفاده می کردند و نیمی دیگر نیز از داروی everolimus استفاده می کردند. محققین بر این باورند که این ترکیب دارویی با بازگرداندن حساسیت به مسیر شناخته شده ای که در ایجاد مقاومت نقش دارد عمل می کند. این ترکیب دارویی هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار نگرفته است.

به طور متوسط این ترکیب درمانی مانع از بازگشت سرطان به مدت 10 ماه گردید. اما برای کسانی که از fulvestrant همراه با پلاسبو استفاده می کردند، سرطان به مدت 5 ماه بازنگشت. اثرات جانبی شایع این رژیم ترکیبی عبارت بود از خستگی، زخم های دهانی و افزایش قند خون.

Kornblum عنوان کرد که در این نقطه نمی توان گفت که این رژیم درمانی چه هزینه ای دارد.

دکتر جوآن مورتیمر مسئول برنامه های سرطان زنان در کالیفرنیا عنوان کرد این یافته ها نشان می دهد این ترکیب جدید می تواند سرطان را دور نگاه دارد.

مورتیمر عنوان کرد این تحقیق دیگری است که نشان می دهد شما می توانید با افزودن دارویی دیگر سرطان را بیشتر کنترل کنید. اگر شما سرطان را به مدت بیشتری کنترل کنید این بدان معناست که علائم برای مدت طولانی تری تحت کنترل می باشد.

مورتیمر افزود به هر حال این مزایا باید بر اساس اثرات جانبی تعدیل شود.

Kornblum گفت این ترکیب دارویی باید روی جمعیت بیشتری از خانم ها بررسی و مطالعه شود.

این تحقیق در سمپوزیوم سرطان پستان سال 2016 ارائه شده است. لازم به ذکر است تحقیقات ارائه شده در این نشست ها تا قبل از منتشر شدن در ژورنالی کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

تاریخ انتشار: 1395/09/25
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه