بر اساس یافته های جدید تشخیص اولیه بیماری آلزایمر در خانم ها دشوارتر از مردان است زیرا آنها حافظه کلامی خود را در مقایسه با مردان بهتر حفظ می کنند.

دکتر ارین ساندرمن رهبر این تحقیفات از دانشگاه کالیفرنیا عنوان کرد یافته ها نشان می دهد که لازم است تست های حافظه برای تشخیص آلزایمر براساس تفاوت جنسیتی تنظیم شود. دکتر ساندرمن که در کالج پزشکی آلبرت انیشتین فعالیت دارد توضیح داد خانم ها در تست های حافظه کلامی بهتر عمل می کنند در نتیجه این نکته می تواند محافظی علیه از دست رفتن مهارت های حافظه کلامی باشد که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر اتفاق می افتد که اختلال شناختی خفیف نامیده می شود.

دکتر ساندرمن گفت این یافته ها بسیار اهمیت دارد زیرا تست های حافظه کلامی که برای تشخیص بیماری آلزایمر و اختلال شناختی خفیف به کار می رود ممکن است در مورد خانم ها موثر نباشد.

حافظه کلامی عبارت است از یادآوری لغات و سایر آیتم های کلامی، که از حافظه فضایی که به مکان مربوط می شود متمایز است.

این یافته های جدید در تاریخ 5 اکتبر در ژورنال نورولوژی منتشر شده است و در آن بیش از 1300 نفر با میانگین سنی 73 سال حضور داشتند. حدود 250 نفر از آنها به بیماری آلزایمر مبتلا بودند و بیش از 670 نفر نیز اختلال شناختی خفیف داشتند (از جمله اختلالات حافظه ای) و 390 نفر از شرکت کنندگان نیز مشکلی در حافظه و تفکر نداشتند.

تست های کلامی به این صورت انجام می شد که به هر فرد 15 لغت داده می شد و سپس از او خواسته می شد تا آنها را در دو نوبت به خاطر بیاورد، یکی بلافاصله بعد از نشان دادن لغات و دیگری یک ساعت نیم بعد از آن.

محققین اسکن های مغزی PET را برای هر شرکت کننده انجام دادند و بررسی کردند که افراد گلوکز را چقدر خوب می توانند متابولیزه کنند، منبع انرژی مغز گلوکز می باشد. مشکلاتی در متابولیزه کردن گلوکز در مغز می تواند نشانه ای از آلزایمر باشد.

محققین دریافتند خانم ها در مقایسه با مردان مهارت حافظه کلامی بهتری دارند، حتی زمانی که مغز آنها مشکلاتی مشابه با مردان را به لحاظ متابولیزه کردن گلوکز نشان می داد. این یافته ها نشان می دهد که خانم ها توانایی بهتری برای جبران تغییرات زمینه ای مغز دارند تا بیماری به مراحل پیچیده تری برسد.

اگر این نتایج تایید شود باید بر اساس تفاوت جنسیتی تست های حافظه ای تنظیم شود و این می تواند به تشخیص زودهنگام آلزایمر در خانم ها کمک کند.

دکتر گایاتری دوی، متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان لنوکس هیل عنوان کرد خانم ها در مقایسه با همتایان مرد خود توانایی بهتری در حافظه کلامی دارند و به نظر می رسد این قابلیت حتی بعد از ایجاد بیماری آلزایمر نیز حفظ می شود. مادامی که بیماری پیشرفت می کند این توانایی شناختی خانم ها از بین می رود.

تاریخ انتشار: 1395/07/26
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه