توسعه دهندگان فناوری بر این باورند نرم افزاری که بتواند ماموگرافی ها و سوابق بیمار را برای تعیین ریسک سرطان پستان آنالیز کند می تواند موجب صرفه جویی در زمان شده و انجام بیوپسی های غیر ضروری را کاهش می دهد.

این نرم افزار برای ارزیابی ماموگرافی ها و گزارشات پاتولوژی 500 بیمار مبتلا به سرطان پستان به کار رفت. بنا به گفته محققین مرکز سرطان هوستون متدیست، این نرم افزار 30 برابر سریع تر از پزشکان عمل می کند و دقتی در حدود 99 درصد دارد. بر اساس این تحقیق بازبینی دستی چارت 50 بیمار به 2 پزشک نیاز دارد و حدود 50 تا 70 ساعت زمان می برد، در حالی که این نرم افزار می تواند چارت 500 بیمار را به مدت چند ساعت بازبینی کرده و به اندازه صرفه جویی در 500 ساعت کاری پزشک موثر باشد.

دکتر استفان وانگ رهبر این تحقیقات عنوان کرد بر اساس این تحقیق بازبینی این مقدار چارت بدون استفاده از هوش مصنوعی غیر ممکن است. دکتر وانگ مسئول دپارتمان طب سیستمی و مهندسی زیستی است.

وی طی اخباری عنوان کرد این نرم افزار به طور هوشمند می تواند میلیون ها سوابق پزشکی را در مدت زمان کوتاهی بازبینی کند و با استفاده از ماموگرافی بیمار ریسک سرطان پستان را به طور موثری تخمین بزند. در نتیجه این امر نیاز به انجام بیوپسی های غیر ضروری کاهش می یابد. 

نتایج این آزمون اخیرا در ژورنال سرطان منتشر شده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های فدرال حدود 12 میلیون ماموگرافی سالانه در آمریکا انجام می شود. بر اساس گفته انجمن سرطان آمریکا 50 درصد این ماموگرافی ها نتایج مثبت کاذب دارد، به این معنی که به یک نفر از هر دو بیمار گفته می شود که به سرطان پستان مبتلاست.

وقتی ماموگرافی حاوی یافته های مشکوک باشد انجام بیوپسی توصیه می شود. بیش از 1.6 میلیون بیوپسی پستان سالانه در سرتاسر آمریکا انجام می شود انجمن سرطان توضیح می دهد حدود 20 درصد بیوپسی های انجام شده به دلیل نتایج مثبت کاذبی که در اثر ماموگرافی به دست می آید، غیر ضروری است.

براساس گفته محققین این نرم افزار جدید به پزشکان کمک می کند تا ارزیابی بهتری از ریسک سرطان پستان داشته باشند.

تاریخ انتشار: 1395/07/18
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه