درک همه فاکتورهایی که می تواند بر میزان ویتامین دی تاثیر بگذارد، پیچیده است. بدن شما زمانی که پوست در مواجه با نور خورشید قرار گیرد، می تواند ویتامین دی بسازد. شما هم چنین می توانید با استفاده از غذا (و عمدتا غذاهای که با ویتامین دی غنی شده است، زیرا منابع غذایی طبیعی برای تامین ویتامین دی محدود است) یا با مصرف مکمل، ویتامین دی مورد نیاز خود را تامین کنید.

پروسه ای که با استفاده از آن، بدن می تواند ویتامین دی بسازد، پیچیده است. در این جا شش نکته مهم وجود دارد.

جایی که شما زندگی می کنید: اگر در جایی زندگی می کنید که دور از خط استوا قرار دارد، در این صورت در فصل زمستان، اشعه UVB کمتری به سطح زمین می رسد، این اشعه به ساخت ویتامین دی کمک می کند. برای مثال ساکنین بستون از بازه نوامبر تا فوریه ویتامین دی کمی می سازند. طول روزها کوتاه است و از طرفی افراد ناچارند لباس هایی بپوشند که بازوها و پاها را می پوشاند به این ترتیب سطحی که در معرض UVB قرار گیرد محدود خواهد بود.

کیفیت هوا: ذرات کربن در هوا که ناشی از سوخت های فسیلی، چوب و سایر ترکیبات است باعث جذب اشعه UVB می شوند و تولید ویتامین دی را بدن محدود می کنند. لایه ازن به انتشار اشعه UVB کمک می کند بنابراین سوراخ های ناشی از آلودگی در لایه ازن می تواند جذب ویتامین دی را مختل کند.

استفاده از ضد آفتاب: ضدآفتاب با بلاک کردن اشعه UVB مانع از سوختن پوست می شود. به لحاظ نظری، این بدان معناست که استفاده از ضد آفتاب میزان ویتامین دی را کاهش می دهد. اما افراد محدودی وجود دارند که به اندازه کافی از ضد آفتاب استفاده می کنند به نحوی که همه UVB تابیده شده به سطح پوست را بلاک کند، از طرفی افراد به طور نامنظم از ضد آفتاب استفاده می کنند. بنابراین تاثیر کرم های ضدآفتاب بر ویتامین دی ممکن است چندان اهمیت نداشته باشد. در تحقیقی که در استرالیا انجام شد مشخص گشت تفاوت معنی داری بین افراد بالغی که به صورت تصادفی از کرم ضد آفتاب استفاده می کردند و آن هایی که از پلاسبو استفاده می کردند، به دست نیامد.

رنگ پوست: ملانین ماده ای در پوست است که سبب تیرگی پوست می شود، این ماده با ترکیباتی در پوست که در تولید ویتامین دی نقش دارند برای دریافت UVB رقابت می کنند. در نتیجه افرادی با پوست تیره در مقایسه با افرادی با پوست روشن، نیاز بیشتری دارند تا در معرض  UVBبیشتری قرار گیرند تا بتوانند مقدار ویتامین دی مشابهی بسازند.

وزن: چربی بدن به جذب ویتامین دی کمک می کند، مطرح شده است که چربی بدن می تواند منبعی برای ویتامین دی باشد آن هم زمانی که تولید ویتامین دی و یا مقدار مصرف آن کاهش یافته است. اما تحقیقات نشان داده است که چاق بودن با کاهش میزان ویتامین دی ارتباط دارد و افزایش بیش از حد وزن می تواند بر فراهمی زیستی ویتامین دی تاثیر بگذارد.

سن: در مقایسه با افراد جوان تر، افراد مسن با کاهش میزان ترکیباتی در پوست مواجهند که به واسطه آن اشعه  UVBمی تواند به پیش ساز ویتامین دی تبدیل شود. شواهدی وجود دارد که افراد مسن در مقایسه با افراد جوان تر به لحاظ تولید ویتامین دی کمتر کارآمد هستند.

تاریخ انتشار: 1395/06/23
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.health.harvard.edu

برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه