استفاده از ویتامین های لازم قبل از بارداری و همچنین قرص های ویتامین از اقدامات قبل از بارداری برای زنان محسوب می شود که حتی با وجود رژیم غذایی مناسب نیز باید بدان توجه شود. تفاوت ترکیبات قرص های پریناتال با سایر مکمل ها درمقدار بیشتر آهن و فولیک اسید می باشد. بنابراین علاوه بر سایر ترکیبات آهن و فولیک اسید از ویتامین های لازم قبل از بارداری محسوب می شود.

دروانا: 

ویتامین های لازم قبل از بارداری: زمان مصرف قرص پریناتال و ترکیبات آنها

داشتن رژیم غذایی سالم می تواند بهترین راه برای تامین ویتامین ها و ترکیبات مینرال مورد نیاز بدن شما محسوب گردد. اما حتی در صورت داشتن رژیم غذایی سالم باز هم ممکن است مقادیر برخی از مواد غذایی کلیدی در بدن شما کاهش بیابد. اگر قصد باردار شدن داشته باشید باید توجه کنید استفاده از ویتامین های لازم قبل از بارداری و همچنین قرص های ویتامین از اقدامات قبل از بارداری برای زنان محسوب می شود. ممکن است این سوال به ذهن برسد که قبل از بارداری چه ویتامین هایی بخوریم. همچنین ممکن است زمان مصرف مولتی ویتامین در بارداری نیز برای ما مورد سوال باشد. برای دریافت پاسخ پرسش های این چنینی به مواردی که در ادامه عنوان می شود توجه داشته باشید.

ترکیبات قرص های پریناتال چه تفاوت هایی با سایر ویتامین ها دارند؟

داروهای تقویتی برای باردار شدن ویتامین های پریناتال نامیده می شود. ویتامین های پریناتال معمولا حاوی فولیک اسید و آهن بیشتری در مقایسه با سایر ترکیبات مولتی ویتامین می باشند. دلیل افزایش مقدار آهن و فولیک اسید در ترکیبات پریناتال عبارت است از:

  • فولیک اسید به پیشگیری از بروز نقص در لوله عصبی جنین می انجامد. این نواقص می تواند ناهنجاری های مغزی و نخاعی بسیار خطرناکی را برای جنین در پی داشته باشد.
  • مکمل آهن منجر به رشد جنین می گردد. آهن مانع از بروز آنمی می گردد. آنمی بیماری است که در آن تعداد سلول های سالم قرمز خون کاهش می یابد. علاوه بر این برخی تحقیقات نشان داده است ویتامین های پریناتال ریسک داشتن فرزندانی را افزایش می دهد که وزن اندکی دارند.

آیا نگرانی هایی در مورد سایر مواد مغذی در دوران قبل از بارداری و دوران بارداری وجود دارد؟

برخی ویتامین های پریناتال حاوی مقادیری اسید چرب امگا سه می باشند. این ترکیب رشد مغز در جنین را تقویت می کند. اگر شما نمی توانید از ماهی یا غذاهای حاوی امگا سه در این دوران استفاده کنید پزشک استفاده از مکمل های امگا سه را علاوه بر ویتامین های پریناتال به شما توصیه خواهد کرد.

کلسیم و ویتامین دی نیز از اهیمت برخوردار هستند. از جمله ویتامین های لازم در دوران بارداری کلیسیم و D می باشد، مصرف کلسیم و مصرف ویتامین D3 در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه سوم بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا در سه ماهه سوم دوران بارداری استخوان ها به سرعت رشد می کنند و محکم می شوند.

خریداری چه نام های تجاری در قرص پریناتال توصیه می گردد؟

ویتامین های پریناتال را می توانید در هر داروخانه ای بیابید. ممکن است پزشک نام تجاری خاصی را در این زمینه به شما پیشنهاد کند. به طور کلی به هنگام خریداری قرص مولتی ویتامین پریناتال باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • فولیک اسید
  • کلسیم
  • آهن
  • ویتامین D

همچنین اگر ترکیبات قرص های پریناتال حاوی ویتامین سی، آ، ایی، زینک، ید و مس باشد می توانند به عنوان گزینه های مناسب در نظر گرفته شوند.

به خاطر داشته باشید ویتامین های پریناتال تنها می تواند به عنوان مکمل یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته شوند و به هیچ عنوان جایگزینی برای تغذیه مناسب محسوب نمی گردد.

علاوه بر این پزشک ممکن است دوزهای بیشتری از برخی ترکیبات قرص های پریناتال را به شما پیشنهاد دهد. برای مثال، اگر شما در خطر داشتن جنینی با نقص در لوله جنینی باشید، پزشک مصرف مکمل هایی را به شما پیشنهاد خواهد کرد که حاوی مقادیر بیشتری از فولیک اسید باشد (4 میلی گرم و یا 4000 میکروگرم).

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بارداری چه زمانی می باشد؟

به خاطر داشته باشید بهترین زمان مصرف قرص پریناتال قبل از باردار شدن می باشد. در حقیقت بهتر است خانم ها در طول سنین باروری استفاده منظم از ویتامین های پریناتال را آغاز کنند. ایجاد نقص در لوله جنینی که به آسیب مغزی و نخاعی می انجامد در ماه اول بارداری رخ می دهد. در این زمان ممکن است شما از باردار بودن خود آگاه نباشید. بنابراین بسیار ضروری است تا به مقدار کافی اسید فولیک در بدن خود ذخیره داشته باشید.

ویتامین های پریناتال با هر چند وقت یکبار باید مصرف شوند؟

در تمام طول بارداری بهتر است از قرص های پریناتال استفاده کنید. بنابراین نه تنها مصرف مولتی ویتامین در سه ماهه اول بارداری ضروری است بلکه باید در سه ماهه دوم و سوم نیز به مصرف قرص ویتامین پریناتال ادامه دهیم. پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا مدتی پس از تولد نوزاد نیز به مصرف قرص های پریناتال ادامه دهید، مخصوصا اگر قصد شیردهی به فرزندتان را داشته باشید. بنابراین در برخی موارد قرص پریناتال در دوران شیردهی نیز مورد مصرف قرار خواهند گرفت.

آیا مصرف ویتامین های پریناتال می تواند عوارض جانبی را در پی داشته باشد؟

برخی خانم ها بعد از مصرف قرص های پریناتال ممکن است کمی احساس تهوع داشته باشند و اگر چنین چیزی برای شما روی داد می توانید زمان مصرف قرص های پریناتال را با یک میان وعده هماهنگ کرده و یا آن را قبل از خواب میل نمایید.

در برخی موارد مصرف ویتامین های پریناتال حاوی آهن می تواند به یبوست منجر شود. برای پیشگیری از یبوست به موارد زیر توجه نمایید:

  • مصرف مایعات کافی
  • مصرف مقادیر بیشتر فیبر در رژیم غذایی
  • انجام فعالیت های روتین فیزیکی در صورت هماهنگی با پزشک
  • در موارد شدید می توایند برای استفاده از داروهای ملین با پزشک تان مشورت نمایید

اگر رعایت موارد مطرح شده نتواند به رفع یبوست بیانجامد پزشک ممکن است مکمل مصرفی شما را تغییر داده و یا به طور مجزا برای شما فولیک اسید، کلسیم و ویتامین دی و مکمل های آهن را تجویز کند.

.
دکتر فرناز مشیری

دکتر فرناز مشیری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر فرناز مشيری، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین دکتر مشیری دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی و متخصص در جراحی زیبایی زنان می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر فرناز مشیری

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه