در حالی که خورشید به بدن در ایجاد ویتامین دی کمک می کند، تحقیقات جدید نشان می دهد بیش از حد در معرض خورشید قرار گرفتن می تواند میزان ویتامین های ضروری را کاهش دهد.

بر اساس گفته محققین در برزیل پوست قهوه ای علیه اشعه یو وی موثر است اما افزایش در میزان رنگدانه سبب مسدود شدن سنتز ویتامین دی می شود و توانایی پوست را در تولید ویتامین دی کاهش می دهد.

دکتر Francisco Bandeira از دانشگاه پزشکی Pernambuco در رسیف برزیل این یافته ها نشان می دهد که برنزه کردن اگر چه محافظتی طبیعی در برابر تاثیرات مضر اشعه یو وی است، اما افزایش تدریجی ویتامین دی را در غلظت های مطلوب محدود می کند.

در این تحقیق محققین نزدیک به 1000 خانم و آقا را در شهر رسیف مورد بررسی قرار دادند که بازه سنی آنها بین 13 و 82 سال بود. همه این افراد در حد قابل توجهی در معرض آفتاب قرار داشتند و از کرم های ضد آفتاب و یا مکمل های ویتامین دی استفاده نمی کردند.

با استفاده از مقیاس فوتوتایپ که نوعی اندازه گیری رنگ پوست است و توسط متخصصین پوست استفاده می شود، محققین پاسخ پوست های متفاوت را به اشعه یو وی بررسی کردند. به طور کلی امتیاز بالاتر نشان می داد که تون پوست تیره تر است و به سمت قهوه ای متمایل است اما نه سوختگی.

شاخص خورشیدی نیز برای این شرکت کنندگان با استفاده از حاصل ضرب تعداد ساعت هایی که در معرض خورشید هستند به صورت هفتگی و بر اساس کسری از پوست که در معرض خورشید قرار دارد محاسبه شد.

محققین امتیاز به دست آمده در مورد شاخص خورشیدی و نوع پوست را با میزان ویتامین دی افراد مقایسه کردند. اغلب شرکت کنندگانی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار داشتند، دچار کاهش میزان ویتامین دی بودند.

به طور کلی 72 درصد شرکت کنندگان دچار فقر ویتامین دی بودند. این تحقیق نشان داد آن هایی که دچار فقر این ماده مغذی بودند بیشتر مسن بوده و مقدار شاخص خورشیدی کمتری داشتند.

Bandeira گفت تحقیق ما نشان داد که در نمونه بزرگ، افرادی که در مناطق استوایی زندگی می کنند که در 8 درجه جنوبی خط استوا قرار دارد، بیشتر در معرض خورشید و تحریکات شدید یو وی قرار دارند، اغلب این افراد مقدار سرمی ویتامین دی کمتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر دارند.

این یافته ها در نشست سالانه انجمن غدد در بوستون ارائه شد. مطالعات ارائه شده در این نشست ها تا قبل از منتشر شدن در ژورنالی کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

تاریخ انتشار: 1395/01/30
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت https://www.nlm.nih.gov
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه