بر اساس آن چه که در ماه می 2016 در ژورنال Circulation با عنوان کیفیت قلب و عروق و نتایج آن  منتشر شد، محققین هاروارد عنوان کردند خانم های مبتلا به آندومتریوز (مخصوصا آن هایی که 40 سال و یا کمتر از 40 سال دارند) ممکن است با افزایش ریسک بیماری های عروق قلبی رو به رو باشند.

محققین داده های حاصل از فاز دوم تحقیقات سلامت پرستاران را مورد آنالیز قرار دادند، در این بررسی 116000 خانم 25 تا 42 ساله که سابقه بیماری قلبی و یا سکته مغزی نداشتند، حضور داشتند. در طول بازه 20 ساله نزدیک به 1500 خانم به بیماری عروق کرونری قلب دچار شدند. آن هایی که وجود آندومتریوز در آن ها تایید شده بود، 52 درصد بیشتر در خطر حمله قلبی قرار داشتند، ریسک درد قفسه سینه 91 درصد بیشتر بود و 35 درصد نیز بیشتر در خطر انجام جراحی قلب قرار داشتند، این آمار در مقایسه با افرادی به دست آمد که به آندومتریوز مبتلا نبودند.

محققین متذکر شدند آندومتریوز با فاکتورهایی ارتباط دارد که به ایجاد بیماری قلبی کمک می کند از جمله التهاب مزمن و افزایش مقدار کلسترول بد. اگر چه علائم آندومتریوز اغلب بعد از یائسگی فروکش می کند اما فاکتورهای خطر هم چنان باقی می مانند.

این یافته ها نشان می دهد خانم هایی که به آندومتریوز مبتلا هستند باید تلاش کنند تا مقدار فاکتورهای خطر قلبی عروقی را کاهش دهند، مخصوصا این که آن ها باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند و روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش نمایند.

تاریخ انتشار: 1395/05/21
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.health.harvard.edu

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه