متفورمین دارویی است که عمدتا در دیابت تجویز می شود، این دارو می تواند ریسک مرگ ناشی از برخی سرطان ها را در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند و به دیابت نوع دو مبتلا هستند، کاهش دهد.

در این تحقیق نشان داده شد ریسک مرگ ناشی از سرطان در خانم های مبتلا به دیابت نوع دو و سرطان در مقایسه با خانم هایی که تنها به سرطان دچار هستند، تا 45 درصد بیشتر است. اما در خانم های مبتلا به سرطان که از متفورمین برای درمان دیابت نوع دو استفاده می کنند، ریسک مرگ ناشی از سرطان برابر با خانم هایی است که به دیابت مبتلا نیستند.

رهبر این تحقیقات Zhihong Gong که استادیار انکولوژی در مرکز سرطان Roswell Park Cancer واقع در نیویورک است گفت یافته های حاصل از این تحقیق بزرگ شواهدی را در بردارد که نشان می دهد خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار داشته از طرفی به به دیابت و سرطان مبتلا هستند می توانند از درمان با متفورمین در مقایسه با سایر درمان های ضد دیابت بهره برند.

گانگ یادآور شد در این تحقیق اثبات نشد متفورمین مانع از مرگ ناشی از سرطان می شود و یا ریسک آن را کاهش می دهد بلکه فقط ارتباطی بین این عوامل مشاهده شد. او افزود برای درک این اثر احتمالی متفورمین در کاهش ریسک مرگ ناشی از سرطان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

این گزارش در تاریخ 15 آپریل در ژورنال بین المللی سرطان منتشر شد.

بر اساس گفته انجمن دیابت آمریکا، متفورمین دارویی است که در خط اول درمان دیابت نوع دو استفاده می شود. این انجمن توضیح می دهد افراد مبتلا به دیابت نوع دو از هورمون انسولین استفاده نمی کنند و این منجر می شود تا پانکراس مقدار انسولین بیشتری را پمپ کند تا این که در نهایت از کار بیفتد. انسولین هورمونی است که به بدن کمک می کند تا از کربوهیدرات های موجود در غذا استفاده کند. بنا به گفته محققین متفورمین بدن را نسبت به انسولین حساس می کند و مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

این تیم تحقیقاتی نزدیک به 146000 خانم را مورد مطالعه قرار دادند که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند. این افراد 50 تا 79 سال داشتند. اطلاعات جمع آوری شده مربوط به سال های 1993 و 1998 بود و از تحقیق مربوط به طرح بهداشت زنان به دست آمده بود.

 تمرکز محققین در این تحقیق بر خانم های مبتلا به دیابت نوع دو بود در نتیجه خانم های مبتلا به دیابت نوع یک از جمعیت این آزمون کنار گذاشته شده از طرفی اطلاعات مربوط به افراد مبتلا به دیابت که زیر 21 سال بودند نیز حذف گردید.

در بررسی سرطان های خاص، ریسک ابتلا به سرطان های کولون، آندومتر و لنفومای غیر هوچکین در خانم های مبتلا به دیابت که در دروان بعد از یائسگی قرار دارند حدود 25 تا 35 درصد بیشتر است.

بر اساس توضیحات گانگ، این یافته ها نشان می دهد دیابت هم چنان فاکتور خطری برای سرطان و مرگ ناشی از سرطان محسوب می شود و درمان با متفورمین در مقایسه با سایر داروهای دیابتی می تواند نقش مهمی در درمان سرطان توام با دیابت داشته باشد.

یکی از متخصصین دیابت که در این تحقیق شرکت نداشت در تفسیر نتایج به دست آمده محتاط بود.

دکتر Joel Zonszein مسئول مرکز بالینی دیابت در نیویورک گفت اگر چه در این تحقیق نشان داده شد کمی احتمال کاهش ریسک وجود دارد اما این بستگی به مصرف دارو در طولانی مدت دارد. او افزود تحقیقات بیشتری در دست است تا تاثیر طولانی مدت متفورمین در کاهش ریسک سرطان را تعیین کند.

او هم چنین ادامه داد ما هنوز مکانیسم دقیق این داروی قدیمی را نمی دانیم. شاید همان طور که در این تحقیق نشان داده شد این دارو می تواند تاثیرات مثبتی در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان و افزایش طول عمر داشته باشد.

تاریخ انتشار: 1395/02/16
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت https://www.nlm.nih.gov
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه