بنا به یافته های جدید، سرطان پستان نوع DCIS (ductal carcinoma in situ) در مراحل اولیه باید با جراحی درمان شود.

متخصصین شک داشتند آیا DCIS در مراحل اولیه را باید درمان کنند یا این که می توان آن را مانیتور کرد تا از پیشرفت آن مطمئن شد. یافته های جدید نشان می دهد برداشت DCIS بهترین راه است (DCIS سرطانی است که در مجاری شیر پستان ایجاد می شود).

بنا به گفته دکتر Sadia Khan، صرف نظر از درجه تومور، نظارت تنها بدون جراحی کافی نیست. Sadia Khan مشاور برنامه سرطان پستان در بیمارستان نیوپورت بیچ کالیفرنیاست. او نتایج این آزمون را در نشست انجمن جراحان پستان کالیفرنیا ارائه داد.

درجه تومور نشان دهنده میزان ناهنجار بودن بافت تومور است و این که رشد احتمالی آن چگونه خواهد بود. تومورهایی که درجه پایین تری دارند چشم انداز درمانی بهتری دارند.

خان توضیح داد با درمان، رهایی از DCIS تقریبا 100 درصد است، اما در صورت عود سرطان بیماری بسیار تهاجمی و مرگ آور پیش خواهد رفت.

در این تحقیق خان و همکارانش 720 بیمار مبتلا به DCIS را در دو گروه مورد بررسی قرار دادند، نزدیک به 600 نفر از خانم ها بعد از جراحی حاشیه فاقد سرطانی نزدیک به یک میلی متر یا بیشتر داشتند. این افراد با 124 خانمی مورد مقایسه قرار گرفتند که حاشیه فاقد سرطان در آن ها کمتر از یک میلی متر بود. این خانم ها انجام جراحی ثانویه را نپذیرفتند. حاشیه 2 میلی متری یا بیشتر بافت نرمال پیرامون محل تومور به عنوان هدف در نظر گرفته می شود.

آن هایی که انجام جراحی ثانویه را نپذیرفتند به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند.

بعد از ده سال، حدود دو سوم خانم ها با حاشیه کمتر از یک میلی متر دچار عود موضعی شدند و این آمار در گروهی که حاشیه بیشتری داشتند 46 درصد بود.

عود تومور به بازگشت تومور در محل اولیه گفته می شود.

بررسی بین افرادی که در مراحل بسیار اولیه DCIS با پایین ترین درجه تومور قرار داشتند، در افرادی با حاشیه کمتر از 1 میلی متر نرخ عود 53 درصد بود. محققین عنوان کردند این نرخ برای در نظر گرفتن درمان مناسب خیلی بالاست.

در مقایسه، تنها 13 درصد افرادی که در مراحل بسیار اولیه DCIS قرار داشته و حاشیه بیش از یک میلی متر داشتند، بعد از 10 سال دچار عود بیماری شدند.

خان توضیح داد که انجام بیوپسی سوزنی و تماشای بافت با استفاده از ماموگرافی روش مناسب و قابل قبولی برای DCIS نیست.

دکتر لیندا بوسرمن گفت این تحقیق برای خانم هایی که می خواهند از ریسک عود بیماری شان بدانند و با پزشک شان در مورد تصمیم گیری های درمانی صحبت کنند بسیار اهمیت دارد. بوسرمن استاد یار گروه پزشکی City of Hope واقع در کالیفرنیاست. او خود در این تحقیق شرکت نداشت.

بسته به اولویت بیمار و سایر شرایط پزشکی برخی خانم ها ممکن است ریسک پایین عود بیماری را قبول کنند. انجام رادیوتراپی بعد از جراحی می تواند ریسک عود DCIS را خیلی بیشتر کاهش دهد.   

او افزود این تحقیق اطلاعات خوبی را در اختیار پزشکان قرار می دهد. بر اساس این تحقیق می توانیم بیمارانی با درجه پایین (2-1) DCIS با حاشیه کمتر از یک میلی متر را بهتر راهنمایی کنیم. به این ترتیب شانس عود سرطان در بازه 5 ساله در این افراد 18 درصد و یا به عبارتی 1 مورد در هر 5 مورد خواهد بود.

او افزود در بازه ده ساله ریسک عود بیماری حدود 1 از هر 2 مورد خواهد بود.

دکتر Julie Margenthaler از دانشگاه واشنگتن در St. Louis گفت این تحقیق این مفهوم را تقویت می کند که برای قریب به اتفاق موارد DCIS جراحی روش درمانی مناسبی است. باید متذکر شد این متخصص خود در این تحقیق شرکت نداشت.

او افزود بیمارانی وجود دارند که می توان آنها را برای مانیتور کردن انتخاب کرد اما باید به شدت تحت کنترل باشند و باید تحت یک کارآزمایی بالینی این افراد را مورد بررسی قرار داد.

باید توجه داشت یافته های ارائه شده در نشست ها معمولا تا قبل از منتشر شدن در ژورنال های کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

تاریخ انتشار: 1395/02/14
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه