خانم های مسن که رژیم غذایی کم چربی را دنبال می کنند در صورت بروز سرطان پستان ممکن است کمی کمتر در خطر مرگ ناشی از این بیماری باشند.

یک دهه بعد از تشخیص سرطان پستان، 82 درصد آن هایی که از رژیم کم چرب استفاده می کردند هنوز زنده مانده بودند در حالی که این آمار در بیمارانی که از رژیم پرچرب استفاده می کردند 78 درصد بود.

دکتر Rowan Chlebowski انکولوژیست موسسه تحقیقات بیومدیکال در لوس آنجلس در مرکز پزشکی Harbor-UCLA گفت نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در گروهی که رژیم کم چرب را دنبال می کردند کم بود اما این آمار معنی دار نبود.

برنامه Chlebowski این بود که این یافته ها را در نشست انجمن تحقیقات سرطان آمریکا در نیو ارلنز ارائه دهد. یافته های ارائه شده در نشست های پزشکی تا قبل از منتشر شدن در ژورنال های معتبر در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

در آنالیزهای جدید، محققین بررسی کردند آیا دنبال کردن رژیمی که مصرف چربی ها را محدود می کند و کمتر از 20 درصد کالری دارد به بقای بیشتر در خانم های مبتلا به سرطان پستان کمک خواهد کرد یا خیر. خانم هایی که رژیم کم چرب را دنبال می کردند با خانم هایی مورد مقایسه قرار گرفتند که رژیم معمول کشورهای غربی را دنبال می کردند که بیش از 32 درصد کالری مصرفی داشت.

برنده نهایی رژیم غذایی کم چرب بود.

بنا به گفته Chlebowski، نرخ مرگ بعد از ابتلا به سرطان پستان  در گروهی که رژیم کم چرب را دنبال می کردند 20 درصد کمتر از گروه شاهد و یا گروهی بود که رژیم معمولی را دریافت می کرد.

این تحقیق بخشی از آنالیز ثانویه طرح سلامت زنان بود. در بخشی از این تحقیق محققین نزدیک به 49000 خانم را از 40 مرکز بالینی مختلف در سرتاسر آمریکا نام نویسی کردند که همگی آنان دوران یائسگی را پشت سر گذاشته بودند (سال های 1993 تا 1998).

همه خانم ها در ابتدای آزمون فاقد سرطان بودند و در دو گروه قرار گرفتند یک گروه رژیم غذایی کم چرب را دنبال می کرد و گروه دیگر رژیم معمولی را دریافت می کردند.

در طول دوره 8 ساله، حدود 1700 خانم به سرطان پستان دچار شدند. آن هایی که در گروه رژیم غذایی کم چرب قرار داشتند تا حدودی کمتر به این بیماری دچار شدند و تا حدودی نیز نرخ مرگ در آن ها کمتر بود، اما نتایج چشم گیر نبود.

محققین به پیگیری این افراد ادامه دادند و بررسی کردند آیا آن هایی که رژیم غذایی کم چرب داشتند بعد از تشخیص سرطان پستان بیشتر زنده ماندند یا خیر.

ده سال بعد از تشخیص محققین بعد از بررسی همه علت های مربوط به مرگ دریافتند خانم هایی که روی رژیم غذایی کم چرب بودند، مزیت بهتری را به لحاظ بقا داشتند. براساس توضیح محققین در گروهی که رژیم غذایی کم چرب رعایت می شد، برخی علل مربوط به کاهش مرگ به کاهش مرگ ناشی از بیماری های قلبی مربوط بود.

در طول این تحقیق گروهی که روی رژیم کم چرب بودند در جلسات مخصوصی شرکت می کردند که به آنها آموزش داده می شد چطور مصرف چربی را محدود کنند. به خانم ها گفته می شد آنها می توانند همان غذاهای معمول را مصرف کنند اما باید آن را کمی متفاوت تر آماده نمایند.

این یافته ها نتوانست چرایی مشاهدات را اثبات کند بلکه راهی را برای تحقیقات آینده در این زمینه باز کرد. نتایج نشان داد خانم هاباید روی رژیم کم چرب بمانند تا بتوانند بیشتر زنده بمانند.

دکتر Courtney Vito متخصص انکولوژی جراحی در مرکز City of Hope واقع در کالیفرنیا این تحقیق را تایید کرد و افزود به این ترتیب می توانیم خانم های مبتلا به سرطان پستان را توانمند سازیم.

ویتو گفت پزشکان مدت هاست می دانند خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند و دچار اضافه وزن هستند در خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. این باور وجود دارد که سلول های چربی با تولید استروژن به افزایش میزان استروژن در حال گردش کمک می کنند.

ویتو افزود مشخص شده  فردی که رژیم غذایی با چربی کمتر دارد به طور کلی سالم تر خواهد بود. او ادامه داد کاهش مصرف چربی به مقدار 20 درصد کالری مصرفی کار ساده ای نیست. یک رژیم  معمول روزانه 2000 کالری در روز دارد، اما با لحاظ 20 درصد به این ترتیب  باید فقط 400 کالری از چربی به دست آورد یا به عبارتی در مجموع 44 گرم چربی مصرف کرد. حال آن که 3.5 اونس از یک تکه بستنی کاراملی 16 گرم چربی دارد.

بنا به گفته ویتو این یک هدف ارزشمند است و خانم ها را توانمند می سازد تا بدانند چگونه می توانند شانس برگشت سرطان سینه را کاهش دهند.

و اما توصیه او برای خانم ها چیست؟

" برای رسیدن به بیست درصد تلاش کنید و شاید دقیقا به همین عدد نتوان رسید اما این خیلی بهتر از تلاش نکردن است."

تاریخ انتشار: 1395/02/13
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه