تحقیقات نشان داده است خانم های سیاه پوست و خانم های کم درآمد، کمتر تست ژنتیکی انجام می دهند.

بنا به بررسی های جدید، تفاوت نژادی و تفاوت درآمدی بر درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان که بیماری آنها در مراحل اولیه قرار دارد تاثیر می گذارد.

در این بررسی خانم های مبتلا به سرطان پستان از نوع گیرنده استروژن مثبت (نوعی سرطان که با استفاده از هورمون های استروژنی تقویت می شود) مورد مطالعه قرار گرفتند. محققین دریافتند که بیماران سیاه پوست و افراد کم درآمد، کمتر تست های ژنتیکی لازم که به پیش بینی این بیماری تهاجمی کمک می کند را انجام می دهند.

دکتر Jagar Jasem محقق دانشگاه مرکز سرطان کلرادو که سرپرست این تحقیقات بود عنوان کرد، هدف ما از انجام این مطالعه ایجاد نوعی برابری در استفاده از این تست هاست. ما دریافتیم در کنار خطوط نژادی و اجتماعی-اقتصادی، نابرابری های شدید دیگری نیز وجود دارد.

این تست 21Gene Recurrence Score Assay نام دارد و احتمال عود سرطان در یک خانم را پیش بینی می کند. نتیجه در مقیاس 1 تا 100 مشخص می شود. امتیاز 31 و بیش از آن نشان می دهد که احتمال عود سرطان وجود خواهد داشت. امتیاز 18 و پایین تر از آن نشان می دهد که احتمال عود سرطان بعید است.

بر اساس گفته محققین اگر احتمال عود سرطان بعید باشد، در آن صورت خطرات ناشی از شیمی درمانی از مزایای آن بیشتر است، از طرفی بیمارانی که امتیاز بالایی دارند از شیمی درمانی با وجود عوارض آن، بهره می برند، زیرا بدون انجام شیمی درمانی بیماری آنها عود خواهد کرد. خانم هایی که متوسط امتیازشان بین 18 تا 36 قرار دارد نیز می توانند از شیمی درمانی بهره برند.

جاسم و همکارانش در این تحقیق سابقه بیش از 143000 بیمار را بازبینی کردند.

آنها متذکر شدند خانم های سیاه پوست که در مراحل اولیه بیماری قرار داشته و سرطان آنها از نوع گیرنده استروژن مثبت بوده است با انجام این تست شانس بیشتری برای داشتن تومورهای تهاجمی دارند که به شیمی درمانی پاسخ خواهد داد. بر اساس گفته محققین خیلی از بیماران سیاه پوست این تست را انجام نمی دهند.

نکته دیگر این که بیماران سیاه پوستی که این تست را انجام می دهند در خطر درمان تهاجمی قرار دارند (درمانی شدیدی که به لحاظ بالینی متناسب با بیماری نیست). محققین عنوان کردند بیماران سیاه پوست بیشتر در معرض انجام شیمی درمانی قرار دارند حتی اگر امتیاز آنها در تست انجام شده پایین باشد.

جاسم طی اخباری عنوان کرد ما نشان دادیم پزشکان با نتیجه این تست برای انجام شیمی درمانی تصمیم گیری می کنند. اما بیماران کم درآمد اغلب بعد از انجام این تست درمان خود را ادامه نمی دهند و این موضوع باعث عود بیماری می گردد.

این بررسی نشان داد بیمارانی که در مراکز اجتماعی درمان می شود و افرادی با بیمه بهداشت و یا بیمه سالمندان کمتر این تست را انجام می دهند.

این تحقیق در تاریخ 21 مارچ در ژورنال انکولوژی بالینی منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1395/02/09
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت https://www.nlm.nih.gov
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه