آنفلوانزا عفونت ویروسی است که در افرادی با شرایط خاص موجب بروز عواقب خطرناک می شود.

دروانا:

آنفلوانزا و عواقب آن

آنفلوانزا عفونتی است که در اثر ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود. بسیاری از افراد با استراحت و مصرف زیاد مایعات با علائم آنفلوانزا مقابله می کنند. با این حال، برخی گروه های خاص در معرض عواقب خطرناک و مهلک این بیماری قرار دارند (کودکان زیر 5 سال، کودکان و نوجوانان زیر 18 سال که از آسپیرین یا داروهای حاوی سالیسیلات استفاده می کنند، افراد 65 ساله یا بزرگ تر و...). طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، در سراسر جهان سالانه 290000 تا 650000 نفر در اثر عواقب آنفلوانزا جان خود را از دست می دهند. با این حال اکثریت افراد با درمان های معمول بدون عارضه بهبود می یابند. در مواردی عوارض بیماری آنفلوآنزا می تواند شدید شود و منجر به بستری گردد. عوارض آنفلوآنزا عبارتند از: 

پنومونی

پنومونی یک عفونت ریوی است که موجب التهاب کیسه های هوایی می گردد. این عفونت علائمی همچون سرفه، تب و لرز دارد. پنومونی می تواند به یکی از عواقب جدی بیماری آنفلوانزا تبدیل شود. این بیماری به طور خاص برای افراد حساس خطرناک و کشنده است. با داشتن علائم زیر فرد باید به پزشک مراجعه کند:

  • سرفه شدید به همراه مقدار زیادی خلط
  • به سختی نفس کشیدن
  • تنگی نفس
  • لرز یا تعریق شدید
  • تب بالای 38.9 درجه سانتی گراد که پایین نمی آید خصوصا در مواردی که با لرز یا تعریق همراه است
  • درد قفسه سینه

پنومونی تا حد زیادی قابل درمان است؛ درمان به کمک استراحت، مصرف مقدار زیاد مایعات گرم انجام می گیرد. با این حال، افراد سیگاری، افراد مسن و آن هایی که مشکلات قلبی یا ریوی دارند به طور خاص مستعد عواقب پنومونی هستند. تجمع مایع در داخل و اطراف ریه ها، وجود باکتری در جریان خون و سندرم دیسترس تنفسی حاد از جمله این عواقب هستند.

برونشیت

برونشیت به عنوان یکی از عواقب آنفلوانزا در اثر آسیب غشاهای موکوسی نایژه ها در ریه ایجاد می شود. علائم برونشیت شامل سرفه به همراه خلط، سفتی قفسه سینه، خستگی، تب خفیف و لرز هستند. در بیشتر موارد اقدامات ساده همچون استراحت، نوشیدن مقدار زیادی مایعات، استفاده از مرطوب کننده هوا و مصرف مسکن های بدون نسخه به درمان برونشیت کمک می کنند. با این حال، اگر فرد سرفه می کند و تب بالای 38 درجه سانتی گراد دارد باید به پزشک مراجعه کند. اگر سرفه بیش از سه هفته طول بکشد، خواب بیمار را مختل کند، خلط رنگ متفاوتی داشته باشد و یا با خون همراه باشد فرد باید سریعا با پزشک تماس بگیرد. برونشیت مزمن و درمان نشده موجب عواقب جدی چون پنومونی، آمفیزم، نارسایی قلبی و فشار خون ریوی می گردد.

سینوزیت

سینوزیت از دیگر عواقب آنفلوانزا است که در آن سینوس ها متورم می شوند. احتقان بینی، درد گلو، آبریزش از عقب بینی، درد در سینوس ها، فک بالا و دندان ها، کاهش حس بویایی یا چشایی و سرفه از علائم سینوزیت هستند. این بیماری به کمک اسپری سالین، ضد احتقان ها و مسکن ها درمان می شود. پزشک ممکن است برای کاهش التهاب ناشی از سینوزیت اسپری های کورتیکواستروئیدی مانند فلوتیکازون یا مومتازون را تجویز نماید. هر دو این داروها بدون نسخه و با نسخه در دسترس هستند. اگر بیمار دچار درد یا ورم در نزدیکی چشم ها شود، پیشانی متورم گردد، سردرد شدید داشته باشد، دچار سرگیجه شود، تغییرات بینایی همانند دوبینی داشته باشد، به سختی نفس بکشد و یا گردن او سفت شود باید سریعا به پزشک مراجعه کند. این ها ممکن است نشانه هایی از سینوزیت شدید باشند.

اوتیت مدیا

اوتیت مدیا یا همان عفونت گوش میانی از عواقب بیماری آنفلوانزا است که موجب التهاب و ورم در گوش میانی می شود. علائم این عفونت عبارتند از: لرز، تب، کاهش شنوایی، ترشح از گوش، استفراغ و تغییرات خلقی. اگر یک فرد بزرگسال دچار درد یا ترشح از گوش شود باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند. در مورد کودکان اگر علائم کودک بیش از یک روز طول بکشند، درد گوش شدید باشد، ترشح گوش داشته باشد، خواب او مختل شود و بدخلق باشد، والدین باید او را نزد پزشک ببرند.

انسفالیت

انسفالیت یک وضعیت نادر است که زمانی رخ می دهد که ویروس آنفلوانزا وارد بافت مغز شده و موجب التهاب آن می گردد. این التهاب سبب تخریب سلول های عصبی، خونریزی مغزی و آسیب به آن می شود. علائم انسفالیت شامل سردرد شدید، تب بالا، استفراغ، حساسیت به نور، خواب آلودگی هستند. این وضعیت همچنین موجب لرزش و مشکل در حرکت می گردد.

دکتر رضا بلند نظر

دکتر رضا بلند نظر

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دكتر رضا بلند نظر متخصص بیماری های عفونی و تب دار از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای بورد تخصصی و 19 سال سابقه پزشکی و طبابت می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر رضا بلند نظر
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی