دکتر خدیجه مقدم جراح عمومی در این مقاله به سوالاتی پیرامون هموروئید پاسخ داده و توضیحاتی در این زمینه عنوان می دارند.

دروانا:

دکتر خدیجه مقدم جراح عمومی به سوالات زیر پاسخ می گویند:

  1. انجام عمل هموروئید در چه شرایطی توصیه می شود؟
  2. انواع روش های عمل هموروئید کدامند؟
  3. آیا عمل هموروئید هم برای هموروئید داخلی و هم خارجی انجام می شود؟
  4. خونریزی بعد از عمل نشانه چیست؟

شایعترین علامت هموروئید خونریزی از مقعد بدون درد می باشد که می تواند همراه با خروج توده (پاکه هموروئید) از مقعد باشد یا گاها توسط بیماران بصورت پوست اضافه یا گوشت اضافه ای که همیشه خارج از مقعد می باشد توصیف می گردد. به مواردیکه توده فقط هنگام اجابت مزاج از مقعد خارج می گردد هموروئید داخلی اطلاق می گردد و دارای درجه بندی می باشد. چنانچه بیمار فقط خونریزی داشته باشد و پاکه ای خارج نگردد درجه 1 می باشد؛ چنانچه از مقعد خارج گردد و خودبخود به داخل برگردد درجه 2 و چنانچه از مقعد خارج شد و بیمار ناچار به استفاده از انگشت برای به داخل برگرداندن پاکه باشد درجه 3 و چنانچه از مقعد خارج شد و با انگشت هم بداخل برنگردد درجه 4 اطلاق می گردد.

تنها بیمارانی که دارای درجه 3 و 4 هموروئید داخلی می باشند نیازمند جراحی می باشند.

در مورد هموروئید داخلی درجه 2 (که بعد از خروج از مقعد خودبخود به داخل بر می گردد) می توان از لیگاسیون با باند استفاده کرد.

هموروئید درجه 1 کاندید جراحی نمی باشد.

در همه موارد در ابتدا اصلاح رژیم غذایی (استفاده از رژیم غذایی پرفیبر - مصرف مایعات فراوان - روغن زیتون - برگه میوه ها) که همیشه باید ادامه یابد توصیه می شود.

یکی از مهمترین بیماری های مقعد که با هموروئید اشتباه می شود فیشر (شقاق) است که خونریزی همراه با درد حین دفع می باشد که توسط بیمار بصورت زخم ناحیه مقعد توصیف می گردد که البته زخم نمی باشد و در حد ترک مخاطی می باشد. سوزش و خارش نیز از علائم آن می باشد.

درمان اولیه شامل اصلاح رژیم غذایی بعنوان مهمترین درمان می باشد. در درجه بعد استفاده از لگن آب گرم ( آب گرم به تنهایی بدون اضافه نمودن بتادین و ...) استفاده از ژل ها و پمادهای بیحس کننده موضعی و شل کننده های موضعی با دستور پزشک توصیه می گردد. زیرا عوارض و تداخلات دارویی دارند.

در صورت عدم پاسخ به درمان های طبیعی در صورت صلاحدید جراح عمومی، بیمار کاندید عمل می گردد. انتخاب نوع عمل جراحی با برش یا لیزر بر اساس تجویز پزشک معالج می باشد. بعد از عمل نیز رعایت رژیم غذایی مناسب برای همیشه و استفاده از لگن آب گرم و در صورت صلاحدید جراح معالج استفاده از پمادها به صورت مداوم انجام می شود.

یکی از بیماری های مقعدی که گاها توسط بیماران با هموروئید اشتباه گرفته می شود آبسه مقعدی (تجمع چرک در ناحیه مقعد) می باشد که با درد شدید مقعد در حین دفع یا حتی سایر مواقع همراه می باشد.

این بیماری معمولا در همراهی با دیابت، استفاده از کورتون، شیمی درمانی و نقص ایمنی دیده می شود ولی در افراد سالم نیز گاها دیده می شود. در این شرایط بیمار کاندید تخلیه اورژانسی چرک می باشد.

احتمال تبدیل آبسه مقعدی به فیستول مقعدی بسیار زیاد است که در صورت تخلیه آبسه این احتمال بسیار کمتر می شود و به حدود 40 درصد می رسد.

فیستول مقعدی خود را به صورت ترشح مداوم خونابه نشان می دهد. در صورت بروز چنین علائمی مراجعه به متخصص جراح عمومی الزامی می باشد چرا که در صورت احراز فیستول مقعدی، بیمار کاندید جراحی می باشد. ممکن است قبل از جراحی طبق صلاحدید جراح بیمار کاندید فیستولوگرام (تصویربرداری رنگی) یا MRI باشد. جراحی به صورت لیزر یا با برشی می باشد.

دکتر خدیجه مقدم

دکتر خدیجه مقدم

جراح عمومی
دکتر خدیجه مقدم متخصص جراحی عمومی و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای بورد تخصصی و 9 سال سابقه پزشکی و طبابت می باشند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر خدیجه مقدم

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه