جراحی بواسیر به منظور درمان بواسیرهای داخلی و خارجی در مواقعی که روش های دیگر موثر نبوده و یا بواسیر دچار عفونت شده است انجام می گیرد.

دروانا:

بواسیر وریدهای متورم است که می تواند داخلی باشد بدین معنی که در داخل رکتوم ایجاد شود و یا خارجی باشد بدین معنی که در خارج از رکتوم ایجاد شود. در بیشتر موارد ناراحتی ناشی از عود بواسیرها ظرف دو هفته بدون درمان برطرف می شود. داشتن رژیم غذایی غنی از فیبر و نوشیدن 8-10 لیوان آب در روز معمولا با نرم کردن و منظم کردن اجابت مزاج علائم بواسیر را کنترل می کند.

شما همچنین می توانید از نرم کننده های مدفوع برای کاهش زور زدن حین اجابت مزاج استفاده کنید؛ چرا که زور زدن بواسیر را تشدید می کند. پزشک ممکن است پمادهایی را برای رفع خارش، درد و تورم ناشی از بواسیر تجویز نماید.

عوارض بواسیر

در برخی مواقع، بواسیر می تواند عواقب دیگری را موجب گردد. بواسیر خارجی ممکن است لخته های خونی دردناکی را ایجاد نماید. در این صورت بواسیر ترومبوز نام می گیرد. بواسیر داخلی ممکن است دچار پرولاپس شود؛ بدین معنی که از رکتوم به سمت پایین حرکت کند و از مقعد آویزان گردد.

بواسیر خارجی یا بواسیری که دچار پرولاپس شده است ممکن است آسیب دیده یا عفونی شود و به جراحی نیاز داشته باشد. انجمن جراحان کولون و رکتوم آمریکا تخمین زده است که کمتر از 10 درصد بواسیرها به جراحی بواسیر نیاز دارند.

جراحی بواسیر: بدون بیهوشی

برخی از انواع جراحی بواسیر در مطب پزشک و بدون نیاز به بیهوشی قابل انجام هستند.

جراحی بواسیر: باندینگ

باندینگ از جمله روش های جراحی بواسیر است که برای درمان بواسیر داخلی انجام می شود. باندینگ یا بستن باند لاستیکی شامل استفاده از یک باند محکم در اطراف پایه بواسیر برای قطع جریان خون به این ناحیه می باشد. این روش جراحی بواسیر معمولا دو بار یا دفعات بیشتری با فاصله حدود دو ماه از یک دیگر انجام می شود. این عمل جراحی بواسیر بدون درد است اما ممکن است شما احساس فشار یا ناراحتی خفیف داشته باشید.

روش باندینگ در جراحی بواسیر برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند توصیه نمی شود؛ زیرا خطر بروز عواقب خونریزی بالا است.

جراحی بواسیر: اسکلروتراپی

اسکلروتراپی روشی دیگری در جراحی بواسیر بدون بیهوشی است که در آن یک ماده شیمیایی به داخل بواسیر تزریق می شود. ماده شیمیایی موجب جمع شدن و توقف خونریزی در بواسیر می گردد. برخی از بیماران در این نوع از جراحی بواسیر درد اندکی را حس می کنند.

اسکلروتراپی در مطب پزشک انجام می شود. خطرات محدودی به همراه این جراحی بواسیر وجود دارد. اسکلروتراپی گزینه مناسبی برای جراحی بواسیر در افرادی است که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند؛ زیرا در این روش پوست بریده نمی شود. این نوع از عمل جراحی بواسیر درصد موفقیت بالایی در درمان بواسیرهای کوچک و داخلی دارد.

جراحی بواسیر: درمان انعقادی

درمان انعقادی روش دیگری در جراحی بواسیر بدون بیهوشی است که انعقاد نوری فرو سرخ نیز نام می گیرد. در این روش برای جراحی بواسیر از نور فروسرخ، حرارت یا سرمای زیاد برای منقبض کردن بواسیر استفاده می شود. این روش دیگری از جراحی بواسیر است که در مطب پزشک و اغلب به همراه آنوسکوپی انجام می شود.

جراحی بواسیر: بستن سیاهرگ بواسیر

بستن سیاهرگ بواسیر گزینه دیگری برای جراحی بواسیر است. در این روش عروقی که موجب بروز بواسیر شده اند با استفاده از سونوگرافی شناسایی شده و بسته می شوند. این عمل جراحی بواسیر در مقایسه با باندینگ موثر تر است اما هزینه بیشتری داشته و بیمار برای مدت طولانی تری احساس درد خواهد داشت. بسته به نوع بواسیر، اگر باندینگ موفقیت آمیز نباشد، این روش جراحی بواسیر گزینه مناسبی خواهد بود.

جراحی بواسیر: با بیهوشی

سایر انواع جراحی بواسیر باید در بیمارستان انجام شوند.

جراحی بواسیر: هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی از روش های جراحی بواسیر است که برای درمان بواسیرهای خارجی و داخلی که دچار افتادگی شده اند و یا موجب مشکلاتی شده اند و به روش های دیگر پاسخ نمی دهند به کار می رود.

این عمل جراحی بواسیر معمولا در بیمارستان انجام شده و پزشک بهترین روش برای بیهوشی را انتخاب می کند. انتخاب های موجود برای بیهوشی در این جراحی بواسیر شامل:

  • بیهوشی عمومی که فرد در طول جراحی به خواب عمیق می رود.
  • بیهوشی منطقه ای که در آن بدن شما از کمر به پایین بی حس می شود.
  • بی حسی موضعی که تنها رکتوم و مقعد بی حس می شوند.

زمانی که بیهوشی اعمال می شود، جراح بواسیرهای بزرگ را می برد. بعد از اتمام جراحی بواسیر، شما به اتاق ریکاوری منتقل می شوید تا تیم مراقبتی علائم حیاتی شما را بررسی کنند؛ سپس شما می توانید به منزل بازگردید.

درد و عفونت از شایع ترین خطرات موجود در این روش جراحی بواسیر است.

جراحی بواسیر: هموروئیدوپکسی

هموروئیدوپکسی از دیگر روش های عمل جراحی بواسیر است که در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی، منطقه ای یا بی حسی موضعی انجام می شود. این روش جراحی بواسیر برای درمان بواسیرهایی که دچار پرولاپس شده اند انجام می گیرد. یک گیره جراحی بواسیر افتاده را در محل خود در داخل رکتوم محکم می کند و با قطع خونرسانی به این ناحیه موجب جمع شدن بواسیر می گردد. هموروئیدوپکسی در مقایسه با جراحی بواسیر هموروئیدکتوکی دوره ریکاوری کوتاه تر و درد کمتری دارد. 

دکتر الهه فروتن جراح عمومی عنوان می دارند علت بواسیر در 90 درصد موارد یبوست مزمن می باشد و علت خود بواسیر پس از عمل نیز یبوست است. پس قدم اول درمان، برطرف شدن یبوست می باشد.

دکتر الهه فروتن

دکتر الهه فروتن

جراح عمومی
دکتر الهه فروتن متخصص جراحی عمومی، زیبایی و پلاستیک از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر الهه فروتن دارای 5 سال سابقه تخصصی پزشکی در جراحی های عمومی و زیبایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر الهه فروتن
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه