بیماری کبد چرب از نوع الکلی و غیر الکلی موضوعی است که در این مقاله دنبال خواهیم کرد. مواردی مانند فاکتورهای خطر بیماری کبد چرب، تشخیص بیماری کبد چرب و درمان بیماری کبد چرب در ادامه بحث می گردد.

 

دروانا:

 بیماری کبد چرب

کبد بزرگ ترین ارگان داخلی بدن می باشد که به هضم غذاها، ذخیره انرژی و خارج سازی سموم کمک می کند. بیماری کبد چرب سبب افزایش تجمع چربی در کبد می شود. انواع بیماری کبد چرب عبارت است از: بیماری کبد چرب غیر الکلی و بیماری کبد چرب الکلی. بیماری کبد چرب غیر الکلی بیماری مزمنی است که پیش بینی دوره آن در افراد دشوار می باشد. ابتلا به دیابت نوع دو، چاقی، افزایش سن، افزایش مقدار کلسترول و تری گلیسرید، بالا بودن فشار خون، مصرف داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها، بلاک کننده های کانال کلسیم و برخی داروهای سرطان مانند تاموکسیفن ، ابتلا به سندرم متابولیک، کاهش وزن سریع، عفونت هایی مانند هپاتیت سی و قرار گرفتن در معرض سموم از جمله فاکتورهایی است که افراد را مستعد ابتلا به کبد چرب می نماید.

بیماری کبد چرب بیماری خاموش است زیرا معمولا علائم بالینی به دنبال ندارد. اگر احساس خستگی شدید و یا درد در قسمت بالا و راست شکم خود دارید فورا به متخصص بیماری های کبد مراجعه کنید. در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی که دچار آسیب کبدی شده اند علائمی مانند ضعف، تهوع، از دست رفتن اشتها، زردی پوست و چشم ها، خارش، تجمع مایعات و تورم پاها و شکم، اختلال در ذهن و خونریزی های گوارشی مشاهده می شود.

در مورد تشخیص بیماری کبد چرب غیر الکلی آزمایش خون (CBC)، تست پروترومبین تایم یا بررسی میزان آلبومین خون مورد توجه خواهد بود. مقدار آنزیم های کبدی آسپارتات آمینوترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز نیز در 90 درصد افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلیک افزایش می یابد. تست های دیگری نیز ممکن است برای کنار گذاشتن سایر احتمالات اعم از هپاتیت های ویروسی انجام شود. ممکن است از سونوگرافی، ام آر آی یا سی تی اسکن نیز برای بررسی چربی تجمع یافته استفاده شود اما تایید نهایی تشخیص کبد چرب غیر الکلی با بیوپسی کبد انجام می شود. در بیوپسی کبد بخش اندکی از بافت کبد برداشته و برای بررسی میکروسکوپیک و انجام تست های بیوشیمیایی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

در مورد درمان بیماری کبد چرب از نوع غیر الکلی کاهش وزن منجر به کاهش چربی در کبد، التهاب و فیبروز خواهد شد. باید توجه داشت دارویی برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد. محققین در حال بررسی می باشند تا بدانند آیا برخی از داروهای دیابت و یا ویتامین ایی می تواند در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی موثر باشد با خیر. اما هنوز نتایج قطعی در این زمینه به دست نیامده است. در بحث درمان بیماری کبد چرب الکلی مهم ترین فاکتوری که به درمان بیماری کبد چرب کمک می کند کنار گذاشتن مصرف الکل می باشد. به منظور کنار گذاشتن الکل گزینه های دارویی وجود دارد که شما را یاری خواهد داد. بیماری کبد چرب الکلی و یک نوع از بیماری کبد چرب غیر الکلی احتمال ایجاد سیروز را به دنبال خواهد داشت. در تحقیقی نشان داده شد 8 تا 26 درصد افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی به سیروز مبتلا شدند. درمان سیروز معمولا مبتنی بر دارو و انجام برخی جراحی ها می باشد. اگر سیروز به نارسایی کبدی منتج گردد در آن صورت نیاز به انجام پیوند کبدی وجود دارد.

برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه