علائم دیابت به صورت های مختلف ظاهر می شود و در مواردی ممکن است در مراحل اولیه بیماری ظاهر نشده با بروز عوارض دیابت فرد متوجه وجود دیابت گردد. در این مقاله لیستی از علائم دیابت ارائه می شود.

دروانا:

علائم دیابت در ابتدا خصوصا در دیابت نوع دو بسیار بی خطر به نظر می آید حتی در مواردی در مراحل اولیه علائم دیابت ظاهر نمی شوند. در طول زمان، بیمار ممکن است دچار عوارض دیابت شود حتی اگر علائم دیابت را ظاهر نکرده باشد.

طبق آمار انجمن دیابت آمریکا بیش از 8 میلیون نفر به دیابت تشخیص داده نشده مبتلا هستند. شناخت علائم دیابت می تواند به تشخیص سریع و درمان دیابت و داشتن زندگی بهتر در تمام طول عمر کمک کند. اگر شما هر یک از نشانه ها و علائم دیابت که در زیر آورده شده اند را تجربه کرده اید، به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

علائم دیابت: تشنگی و دفع ادرار زیاد

تشنگی زیاد و افزایش دفعات ادرار از جمله علائم دیابت هستند. زمانی که شما به بیماری دیابت دچار هستید، قند اضافی در خون شما وجود دارد. کلیه ها مجبور به انجام کار بیشتر برای پاکسازی و جذب قند اضافی می شوند. اگر کلیه ها نتواند این کار را انجام دهند، قند اضافی به داخل ادرار ترشح شده و مقدار زیادی آب را به همراه خود از بافت ها دفع می کند. این کار موجب افزایش دفع ادرار به عنوان یکی از علائم دیابت می شود و کم آبی بدن را به دنبال دارد.

علائم دیابت: خستگی

شما ممکن است خستگی را به عنوان یکی از علائم دیابت تجربه کنید. این حالت در اثر کم آبی بدن به دنبال افزایش تعداد دفعات ادرار کردن و ناتوانی بدن در داشتن عملکرد مناسب ایجاد می شود؛ زیرا بدن توانایی کافی در استفاده از قند برای تامین انرژی را ندارد.

علائم دیابت: کاهش وزن

نوسانات وزنی از دیگر نشانه ها و علائم دیابت است. زمانی که شما با ادرار کردن قند خون خود را از دست می دهید، شما کالری نیز از دست داده اید. علاوه بر این، دیابت از رسیدن قند موجود در غذای شما به سلول ها پیشگیری کرده و موجب سوء تغذیه آن ها می شود. این اثر ترکیبی دیابت موجب کاهش وزن سریع خصوصا در دیابت نوع یک می شود.

علائم دیابت: تاری دید

علائم دیابت در برخی مواقع بینایی را درگیر می کند. سطح بالای قند خون مایعات را از درون بافت های شما از جمله عدسی چشم ها بیرون می کشد. این کار توانایی تطابق را کاهش می دهد. در صورتی که درمان دیابت انجام نشود، این بیماری موجب ایجاد عروق خونی جدید در شبکیه (بخش پشتی چشم) و آسیب به عروق موجود می شود. در بسیاری از افراد، این تغییرات اولیه موجب مشکلات بینایی به عنوان نوعی از علائم دیابت نمی گردند. در هر حال، اگر این تغییرات شناسایی نشده و پیشرفت کنند، موجب از دست دادن بینایی می شوند.

علائم دیابت: زخم هایی با سرعت بهبودی کم و عفونت های مکرر

در بیماری دیابت، ابتلا به عفونت ها بسیار شایع است و از علائم دیابت محسوب می شود. تحقیقات در این زمینه صحیح بودن این رابطه و علت آن را به طور کامل اثبات نکرده اند. این نوع از علائم دیابت ممکن است به این دلیل باشد که قند خون بالا فرآیند طبیعی بهبود زخم در بدن شما و مقابله با عفونت ها را مختل می سازد. در خانم ها عفونت های واژینال و مثانه از شایع ترین علائم دیابت هستند.

علائم دیابت: مور مور شدن دست ها و پاها

سطح قند خون بالا می تواند آسیب عصبی را به دنبال داشته باشد. احساس مور مور شدن و بی حسی در دست ها و پاها همچنین درد سوزشی در بازوها، ساق پاها و خود پاها از دیگر علائم دیابت محسوب می شوند.

علائم دیابت: لثه های قرمز، متورم و حساس

در بیماری دیابت ممکن است توانایی شما در مقابله با میکروب ها کاهش یابد که خطر بروز عفونت در لثه ها و استخوان هایی که دندان های شما را حفظ کرده اند را افزایش می دهند. از دیگر علائم دیابت جدا شدن لثه ها از دندان ها، از دست رفتن دندان ها یا ایجاد زخم ها با کیسه هایی از چرک در لثه ها هستند خصوصا اگر قبل از بیماری دیابت شما به عفونت لثه مبتلا باشید.

علائم دیابت: نشانه های بدن خود را جدی بگیرید

اگر شما متوجه هر یک از نشانه ها و علائم دیابت شدید، با متخصص داخلی خود تماس بگیرید. هر چه بیماری دیابت سریع تر تشخیص داده شود، درمان سریع تر آغاز می شود. بیماری دیابت یک وضعیت خطرناک است اما با مشارکت فعال شما و حمایت تیم پزشکی، شما می توانید به خوبی درمان و کنترل علائم دیابت را پیش گیرید. 

دکتر الهام حریری عنوان می دارند علائم دیابت گرسنگی مداوم و ناتوانی جنسی، و عوارض آن سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه می باشد.

دکتر الهام حریری

دکتر الهام حریری

متخصص داخلی
دكتر الهام حريری متخصص بیماری های داخلی در گلشهر کرج، دکتر الهام حریری موسس کلینیک دیابت نوین، اولین کلینیک دیابت در استان البرز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر الهام حریری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه