ترمیم هیدروسل جراحی برداشت مایع اطراف بیضه است که در نوزدان، کودکان، نوجوانان و مردان ایجاد می شود. این تجمع مایع ممکن است با درد همراه باشد که باید به همراه کیسه حاوی آن برداشته شود.

دروانا:

ترمیم هیدروسل جراحی است که به منظور رفع تورم کیسه بیضه انجام می شود؛ این تورم در اثر هیدروسل ایجاد می گردد. هیدروسل تجمع مایع در اطراف بیضه ها است. برخی مواقع کودکان پسر از زمان تولد دچار هیدروسل هستند. هیدروسل ها در نوجوانان و مردان نیز بروز می کنند و گاها هنگامی که یک فتق (یک برآمدگی بافتی غیر طبیعی) وجود دارد ایجاد می شوند. هیدروسل نسبتا شایع است. جراحی ترمیم هیدروسل بیشتر در مرکز جراحی سرپایی و به کمک بیهوشی عمومی انجام می شود بنابراین بیمار در طول جراحی به خواب می رود و دردی احساس نمی کند. برای ترمیم هیدروسل در یک نوزاد یا کودک:

  • جراح برش کوچکی در چین خوردگی کشاله ران ایجاد کرده و سپس مایع را تخلیه می کند. کیسه نگهدارنده مایع (هیدروسل) باید برداشته شود. جراح با بخیه عضلات دیواره عضلانی را تقویت می کند که ترمیم فتق نام دارد.
  • برخی مواقع جراحی از لاپاراسکوپ برای ترمیم هیدروسل در کودکان استفاده می کند. لاپاراسکوپ یک دوربین کوچک است که از طریق یک برش کوچک وارد ناحیه مورد نظر می شود. دوربین به یک صفحه نمایشگر متصل است. جراح ابزار جراحی را از طریق برش های دیگر وارد می کند و ترمیم هیدروسل را انجام می دهد.

در ترمیم هیدروسل در بزرگسالان، برش معمولا بر روی کیسه بیضه ایجاد می شود. سپس جراح بعد از برداشت کیسه هیدروسل مایع را تخلیه می کند. معمولا تخلیه مایع به کمک سرنگ انجام نمی شود؛ زیرا امکان بازگشت هیدروسل وجود دارد.

علت انجام ترمیم هیدروسل

هیدروسل در کودکان اغلب به خودی خود از بین می رود اما در بزرگسالان این گونه نیست. بیشتر هیدروسل های نوزادی، تا سن دو سالگی رفع می شوند. اگر هیدروسل بسیار بزرگ باشد، موجب مشکلاتی در جریان خون شده باشد، عفونی شود یا موجب درد و ناراحتی گردد، پزشک آن را برمی دارد. همچنین اگر هیدروسل با فتق همراه باشد، جراحی ترمیم هیدروسل انجام می گیرد.

خطرات ترمیم هیدروسل. خطرات ناشی از بیهوشی شامل واکنش آلرژیک به داروها و مشکلات تنفسی هستند. خطرات ناشی از جراحی ترمیم هیدروسل عبارتند از:

  • خونریزی، عفونت، لخته های خون و بازگشت هیدروسل

قبل از جراحی

بیمار باید در مورد داروها، مکمل ها یا ترکیبات گیاهی که بدون نسخه مصرف می کند با پزشک صحبت کند. همچنین پزشک باید از آلرژی های دارویی یا مشکلات خونریزی که بیمار در گذشته به آن ها دچار بوده است، مطلع باشد. چند روز قبل از جراحی، از بیماران خواسته می شود که از مصرف آسپیرین یا سایر داروهایی که بر روی انعقاد خون اثر می گذارند خودداری کنند. این داروها شامل ایبوپروفن، ناپروکسن و برخی از مکمل های گیاهی هستند. همچنین خوردن و آشامیدن از حداقل شش ساعت قبل از ترمیم هیدروسل برای کودکان و بزرگسالان ممنوع است. آن ها باید داروهای مصرف خود را با مقدار کمی آب مصرف کنند.

بعد از جراحی

ریکاوری بعد از ترمیم هیدروسل در بیشتر موارد سریع است. بیشتر افراد چند ساعت بعد از جراحی به منزل بازمی گردند. برخی فعالیت های کودکان محدود می شود و در چند روز اول بعد از جراحی به استراحت بیشتری نیاز دارند. در بیشتر موارد، بیمار بعد از 4 تا 7 روز می تواند فعالیت طبیعی داشته باشد. میزان موفقیت جراحی ترمیم هیدروسل بسیار بالا است و در طولانی مدت نیز اثرگذاری خوبی دارد. با این حال، ممکن است در طول زمان هیدروسل دیگری شکل گیرد و یا فتق نیز به همراه آن ایجاد شود.

دکتر فرید هاشمی قوچانی

دکتر فرید هاشمی قوچانی

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
دكتر فريد هاشمي قوچاني متخصص اورولوژی در مشهد (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری)، دکتر فرید هاشمی قوچانی دارای تجارب ارزشمند در زمینه اورولوژی و همچنین فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر فرید هاشمی قوچانی
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه