ریزش مو ممکن است در اثر عواملی چون وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط بالینی، استرس ها و مصرف برخی از داروها و روش های درمانی خاص ایجاد شود. ریزش موی تلوژن افلوویم، تریکوتیلومانیا و آلوپسی آریاتا از انواع ریزش مو هستند که در اثر استرس ایجاد می شوند. کنترل استرس در کاهش ریزش مو و رشد مجدد آن نقش مهمی دارد.

دروانا:

ریزش مو چیست؟

ریزش مو می تواند تنها پوست سر و یا تمام بدن را تحت تاثیر قرار دهد. در مورد علت ریزش مو باید گفت ریزش مو ممکن است در اثر عواملی چون وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط بالینی، استرس ها و مصرف برخی از داروها و روش های درمانی خاص ایجاد شود. هر فردی – زنان، مردان و کودکان- ممکن است ریزش مو را تجربه کنند.

طاسی به ریزش مو شدید از پوست سر گفته می شود. ریزش مو وراثتی با افزایش سن، رایج ترین علت طاسی است. برخی از مردم تمایلی به درمان و یا پنهان کردن طاسی موهای خود ندارند. برخی دیگر ممکن است آن را با مدل و آرایشی خاصی برای مو، کلاه یا روسری بپوشانند. و برخی دیگر نیز از درمان های رایج استفاده می کنند تا از ریزش موی بیشتر پیشگیری کرده و به رویش مجدد موها کمک کنند.

ریزش مو بسته به عاملی که سبب بروز آن شده است، ممکن است به گونه های مختلف ظاهر شود. ریزش مو ممکن است به طور ناگهانی و یا تدریجی ایجاد شده و تنها پوست سر و یا تمام بدن را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از انواع ریزش مو ممکن است دائمی و برخی موقتی باشند.

قبل از پیگیری درمان ریزش مو، با پزشک متخصص پوست و مو در مورد علت ریزش مو و بهترین گزینه های درمان ریزش مو مشورت کنید.

آیا استرس باعث ریزش مو میشود؟

رابطه استرس و ریزش مو

بله، استرس و ریزش مو می توانند به هم مرتبط باشند.

سه نوع ریزش مو می تواند در اثر استرس زیاد ایجاد شود. این نوع ریزش موها شامل موارد زیر هستند:

  • تلوژن افلوویم: در ریزش موی تلوژن افلوویوم، استرس بیش از حد تعداد زیادی از فولیکول های مو را به فاز استراحت می برد. بعد از گذشت چند ماه، موهایی که تحت تاثیر قرار گرفته اند، به راحتی و به طور ناگهانی با شانه کردن و شستشو می ریزند.
  • تریکوتیلومانیا: بیماری تریکوتیلومانیا یک عامل بسیار قوی است که موجب کشیدن یا کندن مو از پوست سر، ابرو ها و سایر نواحی بدن توسط فرد می شود. در این بیماری کندن یا کشیدن مو می تواند راهی برای مقابله با احساسات منفی یا ناراحت کننده مانند استرس، تنش، تنهایی، خستگی یا ناامیدی باشد.
  • آلوپسی آریاتا: عوامل مختلفی ممکن است موجب آلوپسی آریاتا شوند که از جمله این عوامل می تواند استرس شدید باشد. در ریزش مو آلوپسی آریاتا، سیستم ایمنی به فولیکول های مو حمله کرده و موجب ریز مو می شود.

رابطه استرس و ریزش مو لزوما پایدار نخواهد بود. اگر استرس خود را کنترل کنید، موهای شما مجددا رشد خواهند کرد.

اگر شما متوجه ریز مو ناگهانی و تکه ای و یا ریزش مو غیر عادی حین شانه کردن و شستشوی موها شدید، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. ریزش مو ناگهانی می تواند نشانه ای از یک شرایط بالینی زمینه ای باشد که به درمان نیاز دارد. در صورت لزوم، پزشک ممکن است گزینه های درمانی را نیز برای ریز مو شما تجویز کند.

دکتر خلیل الله حامدپور

دکتر خلیل الله حامدپور

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر خلیل حامد پور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه پوست و زیبایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر خلیل الله حامدپور
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org/

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه